Viitor asigurat

Cele mai mari despăgubiri plătite într-o lume asigurată şi potenţialul unei pieţe încă tinere, în dezvoltare

15.07.2024, 00:06 Autor: Mircea Nica

Rolul asigurărilor nu mai poate fi pus la îndoială, iar dovezile pri­vind utilitatea şi necesitatea acestor instrumente există dintot­deauna. În istoria asigurărilor, există nume­roase cazuri istorice, în care nivelul despăgubirilor plătite a fost de ordinul miliardelor de dolari, iar sumele achitate au contribuit la salvarea de vieţi, de companii, dar şi de sectoare de activitate.

 

Cele mai mari despăgubiri în asigurări

Uraganul Katrina, format pe 23 august 2005, în timpul se­zonului de uragane din Atlantic, a cauzat distrugeri masive în Statele Unite ale Americii, pe coasta Golfului Mexic, valoarea totală a despăgubirilor achitate de companiile de asigurări fiind de 41 mld. dolari. A doua cea mai mare valoare achitată a fost de apro­ximativ 40 mld. dolari, în cazul atacului de la World Trade Cen­ter, din 2001, iar pe locul trei se situează nivelul despă­gu­bi­rilor achitate după cutremurul şi tsunamiul de la Tohoku, Japonia (2011), cifrat la circa 35 de miliarde de dolari. Ce s-ar fi întâmplat în aceste cazuri dacă industria asigurărilor nu ar fi făcut un pas în faţă?

Alte exemple de despăgubiri de ordinul miliardelor de dolari sunt pentru dezastre naturale precum cutremurul de la Northridge (1994, 15 miliarde de dolari), uraganul Sandy (2012, 15 mld. dolari), uraganul Irma (2017, 14 mld. dolari), cutremurul din estul Japoniei (2011, 13 mld. dolari) şi inundaţiile din Thailanda (2011, 12 mld. dolari.)

Sunt exemple privind importanţa pe care o au asigu­rările, pe de o parte, dar şi capacitatea unei industrii de a con­tribui la eco­no­mia unei ţări, in­diferent de gra­dul acesteia de dez­­voltare. În România, in­dustria asigurărilor este încă tânără, iar piaţa locală are în continuare un potenţial uriaş de dezvoltare pe toate liniile de business, ţinând cont de gradul de penetrare a asigurărilor în PIB.

 

România - o piaţă cu un potenţial uriaş de asigurare

Cele mai recente date arată că, în România, asigurările de toate tipurile au o pon­dere de 1,36% în PIB, în timp ce asi­gurările de viaţă, de exem­plu, un produs puternic ancorat în cultura altor state, reprezintă circa 0,2% din PIB.

În ciuda acestui grad de cuprindere relativ scăzut, piaţa româ­nească a făcut paşi im­portanţi în zona de educaţie şi conştientizare a importanţei asigurărilor în viaţa noastră de zi cu zi, iar gradul de maturitate al pieţei a crescut în ultimii ani. Ca dovadă, anul trecut, poliţele de asigurări de viaţă cu componentă investiţională şi de economisire au crescut cu 50%.

Este un semn că oamenii înţeleg care le sunt nevoile actuale şi merg către opţiunile oferite de piaţă pentru siguranţă şi stabilitate financiară.

În ceea ce priveşte nivelul despăgubirilor achitate de asigurătorii locali, valoarea totală s-a ridicat anul trecut la 7,7 miliarde lei, din care 6,3 miliarde lei au fost plătite pentru activitatea de asigurări generale şi 1,4 miliarde lei pentru activitatea de asigurări de viaţă. Tot anul trecut, compania Groupama, liderul pieţei de asigurări, a plătit peste 1,4 mld. lei pentru daune auto (Casco şi RCA) şi non-auto (bunuri, locuinţă, răspundere civilă, transport şi agro). Doar pentru două daune achitate în baza asigurărilor de clădiri şi bunuri, valoarea despăgubirilor achitate de Groupama s-a ridicat la 4,7 mil. lei (936.000 euro), respectiv 3,3 mil. lei (peste 680.000 euro). Pe această zonă a asigurărilor de clădiri şi bunuri, Groupama a achitat anul trecut despăgubiri de 41,5 mil. lei, însemnând o creştere de 37% faţă de anul 2022.

Cifrele arată o creştere a despăgubirilor plătite anual nu doar în bilanţurile companiilor de asigurări, ci şi la nivelul întregii pieţe. Riscurile devin, de asemenea, tot mai complexe de la an la an. De aceea, gradul de conştientizare privind importanţa asigurărilor şi a industriei de asigurări din România trebuie să crească şi el direct proportional cu complexitatea riscurilor cu care ne confruntăm în prezent. Sunt factori care pot contribui la o dezvoltare viitoare a pieţei asigurărilor din România, care în ultimii ani a făcut paşi mari atât ca volum al primelor brute subscrise, dar şi ca diversificare.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Groupama