Women in tech

Proiect ZF/Huawei Women in Tech. Cristina Chiriac, preşedinte al CONAF: „Diferenţa între antreprenori nu o face accesul la nivelul de finanţare, ci informaţia, care poate crea un avantaj real“

19.04.2022, 00:05 Autor: Ioana Matei

♦ Indiferent de genul antreprenorului, intensificarea digitalizării şi accesului la informaţie sunt principalele motoare care ar putea creşte competitivitatea afacerilor româneşti.

România stă bine în statisticile europene când vine vorba de reprezentarea femeilor în rân­dul antreprenorilor, observă Cristina Chiriac, preşedinte al Confederaţiei pentru An­treprenoriat Feminin (CONAF), în cea mai recentă ediţie a proiectului Women in Tech, realizată de ZF în parteneriat cu Huawei

„În rândul antreprenorilor din România, femeile nu sunt subre­pre­zen­tate - avem o prezenţă a femeilor în an­tre­prenoriat de 37,8% -, mai avem foar­te pu­ţin şi în maximum 10 ani, având în ve­dere şi eforturile pe care CONAF le face, vom ajunge la ega­li­tate cu colegii băr­baţi. Suntem în topul mon­dial în pri­mele 10 locuri în ceea ce pri­veşte pre­zen­ţa noastră în antre­pre­noriat, dar dacă ne uităm la prezenţa fe­meilor în apa­ratul legis­lativ, în cel gu­ver­namental sau în tot ceea ce priveşte po­ziţiile de top management din România, atunci putem spune că mai avem de evoluat“, a spus Cristina Chiriac, preşedintele CONAF.

Din punctul ei de vedere, femeile an­treprenor nu întâmpină provocări dife­rite de ale bărbaţilor în mediul de bu­si­ness – indiferent dacă vorbim despre ţara noastră sau de alte pieţe inter­naţionale.

„Nu putem vorbi despre provocări sau probleme diferite în ceea ce priveşte femeile şi bărbaţii - nu doar în România, ci şi în întreaga lume -, iar în UE, principiul acesta al egalităţii de gen, egalităţii de şanse, este un principiu prioritar. În consecinţă, problemele femeilor sunt aceleaşi probleme cu ale bărbaţilor antreprenori - cu toţii ne confruntăm cu instabilitate economică, cu volatilitatea preţurilor din energie, care influenţează bunul mers al unei afaceri.“ În acest context, şi măsurile de luat s-ar adresa, antreprenorilor în general: „Cred că România are la ora actuală nevoie de o strategie coerentă, în care să nu ne asumăm 30 de priorităţi, ci să stabilim măcar trei priorităţi pe care să le urmărim. Iar din punctul meu de vedere - al nostru, al celor care facem parte din CONAF - digitalizarea ar trebui să fie prioritatea principală a oricărui Guvern ar fi în România.“

Se raportează diferit femeile antreprenor la digitalizare? „Inclusiv termenul de digitalizare îl înţelegem diferit, dar în funcţie de nivelul de înţelegere pe care îl avem fiecare. Dacă ne uităm un pic la datele statistice în ceea ce priveşte numărul de businessuri create de bărbaţi în domeniul tech şi numărul de afaceri create de femei pe această zonă, vom vedea că diferenţele sunt majore.“

Oferă exemplul unei antreprenoare, Ana Maria Stancu, care are un start-up în robotică şi reprezintă România inclusiv în grupurile de lucru la nivel european axate pe domeniul tehnologiei, digitalizării şi roboticii. „Cred că dacă exemplul ei ar fi multiplicat, rezultatele ar fi fantastice pentru economia românească. De bucur că vorbeşte despre avantajele pe care le-a adus businessul pe care le-a creat. Această antreprenoare nici măcar nu avea pregătire în domeniu şi a conştientizat că era momentul să deschidă un business în tech. Până la urmă, diferenţa între antreprenori nu o face accesul la nivelul de finanţare pe care îl au, ci informaţia, care poate crea un avantaj real, te aliniezi înaintea celorlalţi cu cel puţin 3-6 luni înainte.“

Observă, de asemenea, că femeile îşi doresc, la fel ca şi bărbaţii, să iasă în faţă, doar că o femeie are mai multe responsabilităţi, ceea ce face mai greu de realizat acest lucru:  „De cele mai multe ori, echilibrul între rolurile femeii este extrem de fragil – femeile încât încearcă să prioritizeze - iar prioritizarea nu dă câştig de cauză antreprenoriatului ci, de cele mai multe ori, dă câştig de cauză vieţii de familie - dacă vorbim despre o mamă. Dacă au de ales între a semna un contract important şi îngrijirea copilului bolnav, femeile antreprenor  vor alege îngrijirea copilului.“

Mălina Popa, Accountants Payable Manager, Huawei România, care şi-a construit o carieră în domeniul contabilităţii, a spus, în cadrul aceleiaşi emisiuni, că dincolo de caracteristicile ce ţin de gen, în construirea unei cariere contează „Să fii omul potrivit la locul potrivit“.

Din rolul său, ea conduce o echipă de 20 de persoane, ce face parte din departamentul de Accountants Payable din centrul de contabilitate al Huawei România (centrul deserveşte mai multe ţări de la nivel european şi este unul dintre cele cinci astfel de centre deţinute de Huawei la nivel global).

Mălina Popa, accountants payable manager, Huawei România

Ea a absolvit Facultatea de Cibernetică şi spune că nu era chiar în planul său iniţial să facă contabilitate: „Cred că mă ajută partea tehnică în jobul meu actual, nu a fost neapărat un plan, dar să existe întotdeauna omul potrivit la locul potrivit este ceea ce contează“. Chiar dacă la nivel de companie, balanţa înclină, din punct de vedere numeric, spre colegii bărbaţi, în contabilitate este înconjurată de colege: „Este un domeniu preferat de femei, presupune atenţie la detalii, foarte multă organizare. Ajută şi abilităţile de time management, de comunicare - fiind un centru de suport, comunicăm zilnic cu birourile noastre locale, unde sunt colegi de toate naţionalităţile, culturile, este un mediu multicultural.“ 

Când vine vorba de abilităţile de Leadership ale femeilor, subliniază, de asemenea, că genul nu este important: „Contează cel mai mult contribuţia pe care o aduce fiecare. Nu mi s-a întâmplat să fiu discriminată, dar cred că este o problemă a societăţii şi rezolvarea trebuie să vină de la fiecare dintre noi“.

 

Sfaturile invitatelor Women in Tech pentru tinerii care îşi încep cariera:

Cristina Chiriac, preşedinte CONAF:

„În viaţă, tot ce am reuşit să fac a fost pentru că nu m-am lăsat intimidată şi pentru că nu mi-am pierdut curajul - indiferent cât de mult te susţin sau nu te susţin cei din jur, trebuie să crezi în visul tău.“ 

Mălina Popa, Accountants Payable Manager, Huawei România:

„Aveţi răbdare, este un domeniu complex (cel al tehnologiei şi contabilităţii n.red.), care necesită timp pentru acumularea cunoştinţelor pentru a deveni un expert. Cred că răbdarea este ceva ce tinerii ar putea să îmbunătăţească, de altfel, reprezentanţii fiecărei generaţii au avut parte de astfel de momente.“

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Huawei