ZF 15 minute cu un antreprenor

15 minute cu un antreprenor. Mirela Răpcău, regional manager Bucharest First Bank: Acum antreprenorii sunt mult mai bine pregătiţi şi mai ancoraţi în businessul lor, nu se mai aruncă cu capul înainte la creditare

08.10.2020, 00:08 Autor: Miruna Diaconu

♦ Antreprenorii sunt mult mai precauţi în momentul în care decid să facă un credit, iar spre deosebire de acum câţiva ani sunt mult atenţi la banca la care apelează pentru un credit ♦ Persoanele care iau calea antreprenoriatului sunt din ce în ce mai tinere, iar acest lucru se întâmplă ca urmare a unui acces mai facil la piaţa internaţională.

Mirela Răpcău, regional manager Bucharest First Bank, spune că actuala criză i-a prins pe antre­prenorii din România mult mai bine pregătiţi decât au fost în criza anterioară din 2009-2010. Totodată, oamenii de afaceri români sunt mult mai atenţi şi mai bine informaţi atunci când vine vorba de a lua un credit.

„Antreprenorii sunt acum mult mai pregătiţi şi mai ancoraţi în businessul lor. Ei s-au uitat la ceea ce s-a întâmplat în trecut şi nu se mai aruncă cu capul înainte la creditare. Sunt foarte atenţi la ceea ce se întâmplă în jurul lor, sunt mai bine informaţi, cunosc piaţa, iar antreprenorul în 2020 îşi alege foarte bine banca cu care va lucra“, spune Mirela Răpcău, regional manager Bucharest First Bank, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Mirela Răpcău a intrat în anul 2002 în sistemul bancar, iar de atunci şi până în prezent companiile s-au schimbat semni­ficativ. La începutul anilor 2000 antreprenorul nu avea foarte multă experienţă şi nici multe surse de informaţii, dar exista un potenţial enorm în ceea ce privea businessul românesc.

„Atunci antreprenorul român avea multe oportunităţi, care veneau cu profituri considerabile într-un timp relativ scurt. Toate aceste lucruri au coroborat cu partea de creştere masivă a creditării şi cu creşterea preţurilor din perioada de dinainte de criza din 2008-2009. Acest context a dus la o supraîndatorare a companiilor locale, iar criza a cernut foarte bine piaţa antre­prenorială din România. După criză, am cunoscut antreprenori puternici, antre­prenori care au ştiut să iasă din situaţia respectivă, să se adapteze la ceea ce a urmat“, explică Mirela Răpcău.

În cele aproape două decenii de când Mirela Răpcău se află în sistemul bancar, ea spune că nu doar companiile s-au schimbat, ci şi băncile. În anii 2000, băncile lucrau cu companii tinere, iar creditarea era abia la început, dar în perioada 2004-2008 aceasta a cunoscut o creştere semnificativă, stopată de criza financiară din 2008-2009. „După 2012, băncile au început să cre­di­te­ze afacerile româneşti luând în calcul nu doar cifrele din situaţiile financiare, ci şi po­tenţialul, povestea afacerii, partea calitativă a busi­nessului. O creditare corectă nu înseam­nă doar a analiza nişte cifre“, spune Mirela Ră­pcău.

Totodată, relaţia dintre companii şi bănci s-a schimbat în sensul în care există un parteneriat, iar antreprenorii se pot folosi de experienţa bancherilor pentru a-şi ajuta afacerea şi nu a o îngreuna.

De asemenea, antreprenorii români sunt din ce în ce mai tineri, îşi încep micile afaceri chiar după ce au terminat facultatea. „Este normal, suntem o ţară care începe să se dezvolte, avem acces la pieţele internaţionale“, spune Mirela Răpcău.

Aderarea României la Uniunea Europeană a fost un pas foarte important pentru dezvoltarea economiei româneşti, cu acces la piaţa europeană, iar mediul de business din România a crescut având acces la fonduri europene şi la diferite granturi venite de la Bruxelles.

„Ne-au fost deschise nişte porţi care ne-au ajutat să ne dezvoltăm şi am cunoscut antreprenori mici care exportă şi ne fac cunoscuţi pe piaţa europeană, unde au şi afaceri de succes“, explică Mirela Răpcău.

Ea îi sfătuieşte pe antreprenori să se folosească de consultanţii bancari atunci când îşi aleg o structură de creditare şi să se gândească că îi este benefic şi băncii, dar şi clientului, să ducă un credit cu bine la capăt. Totodată, Mirela Răpcău spune că este foarte important ca antreprenorii să fie pragmatici şi să aibă încredere în business-ul lor.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor