ZF 15 minute cu un antreprenor

15 minute cu un antreprenor. Nicu Bocancea, Florăria Iris: Piaţa s-a dezvoltat mult. Înainte se cumpărau flori pentru a rezolva situaţii, acum oamenii au început să ia pentru acasă

06.10.2020, 00:07 Autor: Cristina Roşca

♦ Iris este unul dintre cele mai mari lanţuri de florării din România, cu afaceri de peste 15 mil. lei anual ♦ Compania are astăzi 11 florării, un atelier de creaţie şi un magazin online.

Florăria Iris este un business construit pe parcursul a cinci decenii şi ajuns astăzi la cea de-a treia generaţie. Mai exact, înainte de 1989 membrii familiei lui Nicu Bocancea au activat în domeniul florilor şi al retailului de profil, iar după Revoluţie au pus bazele unui business propriu în domeniu.

„Sunt a treia generaţie care e implicată în domeniul florilor. În 1970, pe 26 oc­tombrie, tatăl meu a pus cuţitul în mână. Cuţitul e obiectul cu care noi lucrăm şi tăiem florile de obicei. Părinţii mei au început acest business în forma în care este el azi. Aveau experienţă înainte, dar în '90, după Revoluţie, au trecut în privat, au început să construiască pas cu pas. Totul s-a întâmplat cu greu. Eram copil şi eram supărat pe ce se întâmpla, că îşi dedicau tot timpul afacerii. Acum ştiu că au muncit din greu să fim unde suntem azi“, spune Nicu Bocancea, unul dintre cei doi fii ai familiei Avramiţă, care duce mai departe tradiţia. El adaugă că s-a alăturat activităţii de când s-a născut, dar businessului efectiv la 18 ani.

Atunci i-au făcut părinţii săi carte de muncă şi a intrat cu acte în regulă în business.

Apoi, când a terminat facultatea, acesta i-a devenit job full-time.

„Sunt jurist de profesie, părinţii visau în perioada aceea ca toţii copiii să îşi aleagă o meserie bănoasă şi să aibă o stabilitate. După ce am terminat facultatea însă, din cauza unor conjuncturi în business, a trebuit să vin să ajut.“ Unele dintre greutăţile firmei au căzut pe umerii săi. Ştia ce în­seamnă design, nu ştia însă ce în­seamnă antre­pre­no­riat. „Noi - eu şi fra­tele meu - am acu­mu­lat picătură cu pi­cătură încă din co­pilărie ce în­seamnă an­tre­pre­no­riatul dat fiind că stă­team pe lângă tata şi ma­ma. Tata ges­tiona relaţia cu pro­du­cătorii, pre­ţu­rile, iar mama avea grijă să fie ordine şi dis­­ciplină“, a spus Nicu Bocancea, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare? Un proiect ZF şi First Bank. Despre businessul în care e im­plicat astăzi el spune că e o afacere sensibilă, pe şapte zile. Mai exact din momentul în care ei au cumpărat florile şi până ajung la con­sumator în vază nu trebuie treacă decât 3-4 zile, maximum şapte.

„Noi avem frigidere, ţinem florile în coolere, dar totuşi e un business sensibil.“

Despre piaţă afirmă că s-a schimbat în bine, iar clienţii au devenit mai pretenţioşi. Au văzut multe lucruri şi locuri dat fiind că toată lumea circula până recent. Nicu Bocancea spune că înainte deschideai o uşă cu o floare. Se cumpărau flori pentru a rezolva situaţii. Acum oamenii au început să îşi ofere flori pentru casă.

„Noi încercăm să avem ştacheta cât mai sus. Ne-am dorit o florărie ca afară. Astăzi avem 11 florării, un atelier de creaţie şi un magazin online.“ În ceea ce priveşte florile, din Olanda vin 80-90% dintre ele. Mai sunt însă unele care sosesc de departe, Ecuador, Kenya, Thailanda sau Columbia.

„Există şi local furnizori. Până în 2007 am lucrat local prin furnizori şi producători, apoi s-a liberalizat piaţa şi am putut să ieşim să facem achiziţii singuri şi am început să importăm.“

România începe să aibă şi ea producători. Sunt antreprenori de 40-45 de ani care dezvoltă această piaţă.

„Ne cunoaştem de când eram mici şi am crescut cu toţii. Ei au ajuns să facă lucruri calitative, dar de sezon. România are o variaţie mare de temperatură între iarnă şi vară. E greu să faci un business în domeniu dacă nu eşti sprijinit de stat.“

Ce afaceri există acum au producţii sezoniere, vara sunt anumite varietăţi, toamna apar crizantemele, iar în noiembrie se cam termină cu florile pentru ca abia în februarie să apară lalele şi zambilele. „E greu să susţii financiar încălzirea unei sere.“

Despre posibilitatea ca el şi familia sa să intre în producţie, antreprenorul spune că nu este cazul.

„Am învăţat de la tatăl meu că e bine să faci bine ce ştii. E greu să le stăpâneşti pe toate. Dacă faci producţie, faci producţie, dacă faci retail, faci retail.“ Nici pe retail nu vede potenţial mare de dezvoltare.

Majoritatea florăriilor grupului sunt în zone centrale, în sectoarele 1, 2 şi 3 din Capitală. „Dacă mă întreba cineva acum 15 ani vedem altele şi în celelalte sectoare din Bucureşti. Acum am doi copii şi vreau să găsesc un echilibru între viaţa personală şi cea profesională. Astfel, dezvoltăm segmente adiacente florăriei clasice, cum sunt evenimentele. Pentru o florărie fizică e foarte mult de muncă.“

Următorii paşi vor fi astfel în direcţii conexe, pentru că, spune el, ar fi greu să gestioneze o reţea de 30-40 de magazine şi nu se pune problema dezvoltării în franciză.

„Pandemia ne-a afectat pe toţi, dar încercăm să ne adaptăm. Primele zile au fost de şoc, dar nu am închis magazinele pentru că legea nu a cerut pentru cele stradale acest lucru. Chiar am avut dispute în familie, dar suntem patru persoane „ părinţii mei, eu şi fratele meu „ şi votăm astfel de decizii. În primele zile nu am avut vânzări, dar a fost o decizie bună să nu închidem.“ Apoi au încercat să vadă ce îşi doresc oamenii. Au dezvoltat puternic online-ul şi au descoperit dorinţa oamenilor de a-şi aduce verde în casă prin plante.

„Au explodat vânzările de plante. Încercăm să păstrăm acest segment şi pe viitor. Aveam şi înainte astfel de produse în ofertă, dar ne-am dezvoltat, aducem plante unicat. Am avut un măslin de 300 de ani care a costat 10.000 de lei şi şi-a găsit cumpărător. Era imens, a venit pe o platformă. Încercăm să aducem plante pe care nu le găseşti în magazinele sau angro-urile de specialitate.“

Au fost spre exemplu trei orhidee aparte aduse în Europa iar familia lui Nicu Bocancea a luat două.

„I-am zis fratelui meu să le luăm şi vedem ce se întâmplă, dar le-am vândut. Oamenii îşi doresc lucruri speciale.“

Anterior, oamenii implicaţi în businessul acesta cumpărau ce găseau. Fondatorii Florăriei Iris spre exemplu primeau 30.000-50.000 de garoafe la trei zile ambalate în nişte cutii de metal. Dacă primeau pe sub mână o orhidee sau o altă floare o puneau la loc de cinste în vitrină, scoteau orice altceva din jur.

„Acum realizez eforturile lor şi ce norocos sunt eu că am acces la tot ce visez. Bani să ai azi, că marfă găseşti.“

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor