♦ Crama Histria este un mic producător de vin din zona Dobrogea, cu o producţie anuală de circa 50.000 de sticle, care sunt vândute în restaurante, magazine de specialitate şi la export.
Vinurile din segmentul mediu de preţ sunt cele mai afectate în această perioadă, cu toate că există şi clienţi din zona premium care aleg să îşi diminueze consumul, având în vedere situaţia economică actuală, marcată de inflaţie record, spune Paul Fulea, proprietarul Cramei Histria, un mic producător din zona Dobrogei.
Circa 70% din vinurile realizate de Crama Histria sunt poziţionate în segmentul premium, majoritatea ajungând în restaurante sau în magazine de specialitate de pe plan local.
„Oamenii care beau vin premium înţeleg mai bine ce se întâmplă în economie şi au totodată veniturile necesare pentru a-şi păstra obiceiurile de consum. În ceea ce priveşte zona de vinuri cu preţuri medii, pe care o avem şi noi în portofoliu, aici am sesizat scăderea, aici se cere o mutare a consumului de pe un produs mediu către unul mai ieftin. Din discuţiile avute cu magazinele specializate, există totuşi şi clienţi din segmentul premium care îşi schimbă comportamentul, doar că ei au început să îşi reducă numărul de sticle consumate, nu se orientează spre un vin mai ieftin“, spune Paul Fulea, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
Cu toate că el nu are experienţa crizei anterioare din poziţia de antreprenor, crede că modelul Poloniei, care a recomandat cetăţenilor să consume doar produse locale, este unul câştigător, având în vedere că statul polonez nu s-a confruntat cu o criză economică severă în perioada 2009-2010.
Afirmaţiile sale vin în contextul în care există tot mai multe voci care anticipează o criză în 2023. Inflaţia, care a antrenat creşteri rapide de dobânzi, este principalul factor pentru această problemă.
Presiunea inflaţionistă este aşteptată să scadă în perioada următoare, dar încă nu se vede acest lucru, spune antreprenorul.
„Tocmai la începutul acestui an sunt anunţate noi scumpiri la sticlă. În 2022 am avut o creştere de peste 50% în ceea ce priveşte preţul de achiziţie al sticlei din import.“
Creşterea preţurilor la ambalaje a avut cel mai mare impact asupra businessului, majorarea costurilor fiind de circa 30% anul trecut. Cu toate acestea, antreprenorul susţine că această creştere nu poate fi transferată în egală măsură către clientul final, astfel că majorarea preţurilor la vin a fost de doar 12% în 2022.
În pofida provocărilor, anul trecut a fost totuşi unul bun pentru crama din Dobrogea. Scăderile de pe anumite segmente au fost compensate cu creşterile de pe altele.
„Ne-am extins prezenţa pe litoral şi chiar dacă am pierdut din cauza consumului mai mic per client, nu am pierdut atât de mult pentru că am atras mai mulţi consumatori. Oamenii au avut mai multe locuri în care să se întâlnească cu vinul nostru“, spune el.
Vânzările de la cramă au fost afectate raportat la rezultatele anului anterior, în contextul în care în 2021 cramele au fost printre destinaţiile preferate de turiştii care nu au putut călători în afara ţării. Pe de altă parte, zona de evenimente, care a fost puternic afectată în anii pandemiei, a avut o creştere semnificativă anul trecut.
„Principala carte câştigătoare a noastră a fost exportul, vom merge puternic pe această zonă şi în 2023. Avem colaborări care ne vor ajuta să ajungem cu exportul undeva la 35-40% din volumele vândute. Spre comparaţie, în 2019, exportul reprezenta doar 3% din volume. În 2021, acest procent a crescut la circa 18%, iar pentru anul acesta ne dorim o dublare“, precizează el.
Pe pieţele externe, crama românească lucrează cu importatori mici şi medii, care pot distribui atât în restaurante, cât şi către clientul final.
Crama Histria este un mic producător de vin din zona Dobrogea, cu 12 hectare cultivate şi o producţie anuală de circa 50.000 de sticle, care sunt trimise în restaurante, magazine de specialitate şi la export. Compania nu pariază pe canalul de retail.
Paul Fulea îşi doreşte să crească capacitatea de producţie până la 65.000 de sticle anul acesta.
Mai mult, antreprenorul îşi doreşte să extindă şi suprafaţa cultivată, însă planurile de dezvoltare pe acest segment vor începe abia din 2024 sau 2025, în funcţie de cererea venită de la export.
Compania Viticola SA care operează businessul a avut afaceri de 2,3 mil. lei în 2021, cu 21% mai mari decât în anul anterior.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE