ZF 15 minute cu un antreprenor

Adrian Câzu, Benvenuti: Avem furnizori italieni care şi-au închis fabricile din România şi le mută în ţări unde salariile sunt mai mici

21.05.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Benvenuti nu are şi componenta de producţie, însă are o strânsă colaborare cu furnizori de pe patru continente, care se ocupă cu fabricarea articolelor vândute în magazinele din reţeaua autohtonă.

Salariile au crescut în ultimii ani în România şi astfel au început să se apropie de nivelul mediu din Uniunea Europeană, spune Adrian Câzu, development & retail manager al retailerului de încălţăminte Benvenuti. Deşi acest lucru este un semnal bun pentru economie şi deşi indică o creştere a nivelului de trai pe plan local, evoluţia face ca producătorii de îmbrăcăminte şi încălţăminte să nu mai vadă în România o opţiune pentru a-şi deschide fabrici.

„Unii furnizori italieni care aveau fabrici în România nu le mai au aici, le-au mutat în alte ţări, precum Albania, Tunisia sau Maroc, dar şi în alte zone unde au costuri salariale mai mici. Spre deosebire de acum 10-15 ani, când România era foarte atractivă din acest punct de vedere - din cauza salariilor mici, în momentul de faţă, nu mai este. Salariile din România se apropie de salariile din Uniunea Europeană“, spune Adrian Câzu, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Cu toate acestea, industria de textile, îmbrăcăminte şi încălţăminte plăteşte printre cele mai mici salarii din economie - apropiate mai degrabă de nivelul minim, motiv pentru care mulţi oameni nici nu se mai îndreaptă către acest sector economic.

Benvenuti nu are şi componenta de producţie, însă are o strânsă colaborare cu furnizori de pe patru continente, care se ocupă cu realizarea articolelor vândute în magazinele din reţeaua autohtonă. Reţeaua de furnizori îi permite retailerului de încălţăminte să observe, printre altele, impactul pe care l-a avut inflaţia asupra întregii industrii globale.

Adrian Câzu spune că inflaţia s-a resimţit pe toate materiile prime, iar furnizorii au crescut preţurile cu circa 20% la produse.

„Noi am încercat să mai preluăm o parte din impactul acestor creşteri şi am avut o marjă mai redusă faţă de profitul înregistrat în 2022“, adaugă el.

În 2022, Benvenuti a avut afaceri de 157 mil. lei şi un profit net de 16 milioane lei. Anul trecut, compania şi-a majorat ve­ni­turile cu circa 13%, însă Adrian Câzu esti­mează o stagnare a businessului în acest an.

„E greu de făcut o predicţie pentru că este an electoral şi totul pare roz şi bine. Sperăm ca 2024 să fie similar cu anul trecut. Nu ştim ce va fi de anul viitor, când se vor termina alegerile, sperăm să nu avem noi presiuni şi noi taxe care să diminueze puterea de cumpărare a populaţiei. Noi estimăm ca anul acesta să fim ca anul trecut, poate, cu puţin optimism, să avem o uşoară creştere“, spune el.

Benvenuti numără 55 de magazine, dintre care 46 de unităţi sub brandul Benvenuti şi restul Enzo Bertini. Compania nu are un plan de extindere accelerată a reţelei, însă îşi doreşte să deschidă noi magazine.

„Nu mai suntem constrânşi de un anumit număr de inaugurări, ca în perioada 2016-2017, când deschideam câte zece magazine pe an. Acum, am ajuns la o maturitate şi nu ne mai extindem pe bandă rulantă, deschidem doar în oraşele şi în mallurile în care nu suntem prezenţi“, explică el.

Brandul Benvenuti se adresează segmentului de clienţi cu veniturii medii şi peste medie, în timp ce Enzo Bertini este o reţea de magazine multibrand, care vinde branduri premium.

„Vedem o stabilitate a compor­tamentului de consum în rândul clienţilor Enzo Bertini.  Vedem o creştere uşoară a vânzărilor, apar clienţi noi datorită creşterii veniturilor chiar şi din zone la care ne-am fi aşteptat mai puţin.“

Produsele premium sunt mai puţin afectate de inflaţie sau diferite crize, adresându-se unei categorii de clienţi cu venituri mari şi foarte mari. Pe segmentul produselor din categoria medie, Adrian Câzu spune că oamenii caută tot mai mult promoţiile mai ales în această perioadă.

Businessul a fost pornit de Dan Pavel în urmă cu 20 de ani. Antreprenorul a fost acţionar şi în cadrul retailerului de pantofi Leonardo, alături de Florin Panea, înainte de a lansa pe piaţă brandul Benvenuti. Astăzi, Benvenuti este administrat de Dan Pavel, care deţine 85% din acţiunile companiile, alături de Adrian Certezeanu, Gabriel Ţepelea şi Adrian Câzu, fiecare având 5% din acţiuni.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor