• Leu / EUR5.0847
  • Leu / GBP5.7545
  • Leu / USD4.3768

Cererea pentru echipamentele sportive continuă să crească, însă sub aşteptări. „Mulţi dintre cei care practică sport nu pun pe ultimul plan echipamentele, probabil renunţă la alte achiziţii“

09.10.2025, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

 SportGuru este o companie de retail şi distribuţie de articole sportive care a ajuns la şapte magazine fizice, ultimul fiind deschis în centrul comercial Băneasa Shopping City în vara acestui an.

Pe piaţa echipamentelor sportive există în continuare cerere din partea clienţilor, însă creşterea vânzărilor este sub aşteptările retailerilor, în contextul în care consumul a fost puternic afectat de majorarea taxelor şi de incertitudinile din economie care au marcat această perioadă.

„Suntem pe creştere. Evident, ritmul e mai mic decât ce ne aşteptam, dar persistă trendul ascendent, iar asta pentru că mulţi dintre cei care practică sportul nu pun pe ultimul plan al investiţiilor echipamentul. Probabil renunţă la alte investiţii sau achiziţii. Sportul este un microb“, spune Mircea Rasovan, cofondator al Sport Guru, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect al Ziarului Financiar şi UniCredit Bank.

În pofida incertitudinilor şi a provocărilor din economie, piaţa echipamentelor sportive traversează în ultimii ani una dintre cele mai bune perioade ale sale datorită orientării tot mai multor oameni către sport şi activitate fizică.

Acest trend vine şi pe fondul faptului că România este pe ultimele locuri în Europa la ceea ce înseamnă mişcare, astfel că există mult loc de dezvoltare în piaţă.

„Sportul în România este mult în urma a ceea ce se întâmplă în ţările din Europa de Est, apropiate nouă, dar şi din Europa de Vest, şi atunci creşterea este una accelerată“, mai spune el.

Doar doi din zece români fac sport cel puţin o dată pe săptămână, statistică ce plasează România pe ultimul loc în Europa.

Piaţa locală se află totodată pe primul loc la sedentarism, potrivit datelor de la Comisia Europeană.

Cei mai activi cetăţeni europeni sunt finlandezii, care fac sport în procent de 71%, în timp ce 63% dintre luxemburghezi aleg să facă activităţi fizice în fiecare săptămână.

 

Despre oportunităţi

SportGuru este o companie de retail şi distribuţie de articole sportive, care a ajuns la şapte magazine, ultimul fiind deschis în centrul comercial Băneasa Shopping City în vara acestui an.

Antreprenorul nu şi-a propus o extindere în acest an, în contextul în care anul 2025 a fost marcat de multă incertitudine venită din zona politică şi economică.

„Anul acesta, nu am bugetat extinderi şi expansiuni, dar au apărut oportunităţi. Iar când apar oportunităţi, spiritul nostru antreprenorial nu ne lasă să stăm deoparte şi să nu luăm trenurile care se opresc în gara noastră. Am ajuns să deschidem un magazin în Băneasa, la începutul lunii august. Avem şi o extindere pentru unitatea noastră din bulevardul Unirii. O altă oportunitate pe care nu am putut să o ratăm este deschiderea unui spaţiu în Iaşi, pe care îl plănuim“, explică Mircea Rasovan.

Pe lângă magazinele fizice, compania are şi un magazin online, care este o componentă importantă în afacere. Acesta are vânzări mult mai mari decât un magazin fizic.

Pentru 2026, Mircea Rasovan spune că nu are în plan noi extinderi şi alege să joace cartea prudenţei, însă se va concentra pe îmbunătăţirea experienţei clienţilor şi a unor procese interne.

„Mai avem 2-3 locuri în care vrem să mergem cu un magazin, dar nu anul viitor. Avem planificate investiţii în zona de software şi logistică“, adaugă el.

 

Câteva explicaţii

Sport Guru are şi activitate de distribuţie, cu un portofoliu care numără circa 20 de branduri. În total, în retail şi distribuţie, compania are un portofoliu de peste 200 de mărci.

Firma a fost înfiinţată în 2009, ca o platformă online de distribuţie şi vânzare de echipamente sportive specializate, fondatorii fiind antreprenorii Mircea Rasovan şi Alexandru Cristescu.

Retailerul vinde articole sportive pentru alergare/triatlon, outdoor/schi, ciclism, sporturi de contact, dar acoperă şi zona de tehnologie în sport – ceasuri sportive, GPS-uri, căşti, biciclete statice de tip home trainer, de la branduri precum: Adidas, Nike, Mizuno, Asics, Hoka, Puma, Trek, Scott, Cube, Santini, Oakley, Garmin, Compex, Suunto, Dynafit, Salewa, Salomon, Jack Wolfskin, La Sportiva şi altele.

Sport Guru a avut venituri de 74,5 milioane de lei în 2024, în creştere faţă de anul anterior, când cifra de afaceri a fost 61,6 milioane lei, potrivit informaţiilor Ministerului de Finanţe.

Pentru anul acesta, retailerul estimează un avans de 20% al veniturilor.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor