ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Aurelia Vişinescu, proprietar al cramei Aurelia Vişinescu: În primele luni ale pandemiei a existat o presiune mare pe cash flow, dar acum ne revenim, ne-a ajutat mult partea de retail

23.09.2020, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

♦ O bună parte din producţia cramei se duce către sectorul HoReCa, care odată cu pandemia a scăzut considerabil ♦ Crama Aurelia Vişinescu situată în zona viticolă Dealu Mare a fost înfiinţată în 2003, iar în prezent deţine circa 82 de hectare de viţă de vie.

Aurelia Vişinescu, proprietar al cramei cu acelaşi nume, spune că pandemia a avut un impact negativ asupra activităţii producătorului de vin din Dealu Mare, astfel că în primele luni marcate de pandemie a existat o presiune mare asupra cash flow-ului, dar acum lucrurile încep încet încet să îşi revină.

„În primele luni ale pandemiei, a fost nevoie de un efort financiar mare şi a existat o presiune mare pe cash flow. Acum uşor-uşor ne-am revenit. Avem o creştere semnificativă în zona de retail care ne-a ajutat să ţinem cash flow-ul pozitiv. Exportul a scăzut la fel de tare cum a scăzut şi HoReCa, dar este în proces de revenire“, spune Aurelia Vişinescu, proprietar al cramei Aurelia Vişinescu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

O bună parte din producţia de vin a cramei Aurelia Vişinescu se duce către sectorul de HoReCa, dar odată cu pandemia încasările din această zonă au scăzut considerabil. Domeniul a fost de altfel printre cele mai afectate, fiind închis complet câteva luni, redeschis parţial doar cu terasele apoi şi abia de la 1 septembrie funcţional complet. Vinurile Aurelia Vişinescu sunt prezente în câteva mii de restaurante.

„Noi suntem un producător preponderent de HoReCa. În mod normal vindeam o treime din producţie la export, dar şi aici tot în HoReCa ajungeau vinurile noastre. Acest segment a scăzut şi el mult“, spune Aurelia Vişinescu. Înainte de pandemie, cam două treimi reprezenta HoReCa şi o treime partea de retail. Acum ponderile s-au cam inversat.

„Nu consider 2020 un an ratat, îl consider un an cu o scădere semnificativă a cifrei de afaceri. Pentru a ne susţine, noi ne-am concentrat foarte tare pe partea de retail şi pe online.“

Aurelia Vişinescu a înfiinţat crama cu acelaşi nume din Dealu Mare în 2003, alături de un asociat. Investiţiile în acest business au ajuns la câteva milioane de euro, dar antreprenoarea spune că fără ajutorul fondurilor SAPARD (Programul Special de Pre-Aderare pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală) nu ar fi reuşit să deschidă o afacere în acest domeniu.

„Am investit câteva milioane de euro (în acest business - n.red.) şi nu ar fi fost posibil fără fondurile europene. Noi am investit şi o bună parte din banii pe care i-am câştigat. La început nu aveam niciun hectar pentru că am pornit de la nimic. Am cumpărat un fost sediu de fermă viticolă, unde am construit crama şi am început să achiziţionăm terenurile viticole de la foştii proprietari“, povesteşte Aurelia Vişinescu.

Proprietara cramei explică cum atunci când a cumpărat terenurile viticole, acestea erau într-o stare de degradare avansată şi a fost nevoită să replanteze cam toate suprafeţele, astfel astăzi a ajuns să deţină

82 de hectare de terenuri viticole. Aurelia Vişinescu spune că îşi doreşte să crească numărul terenurilor astfel încât să ajungă la 100 de hectare. Totodată, proprietara cramei spune că nu doreşte să ia terenuri în arendă, pentru că un producător trebuie să fie foarte atent la multe aspecte, de la alegerea parcelelor până la tipul de struguri cultivaţi astfel încât vinul produs să nu aibă de suferit.

Antreprenoarea este de părere că în ultimii ani industria vinului din România s-a schimbat considerabil, iar un factor important în această schimbare l-a avut posibilitatea accesării fondurilor europene.

„S-au schimbat foarte multe lucruri, apariţia micilor producători şi accesul la fondurile europene au fost motoarele acestor schimbări. Foarte multe afaceri de familie au apărut şi au succes. Sunt businessuri care produc vinuri la un anumit standard şi au reuşit să schimbe cu totul faţa vinului românesc în ultimii zece ani“, precizează Aurelia Vişinescu.

Businessul este operat de firma Domeniile Săhăteni cu afaceri de circa 10 mil. lei anul trecut, minus 4% faţă de 2018. Aurelia Vişinescu mai are şi firma Domeniile Săhăteni Distribution cu afaceri de 2,4 mil. lei, cu 44% sub nivelul din anul anterior.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor