ZF 15 minute cu un antreprenor. Cristian Chiţu, fondatorul Patiseriei Tineretului, un business românesc cu şapte unităţi în Bucureşti, are în plan deschiderea unor noi unităţi şi pregăteşte businessul pentru o dezvoltare în afara Capitalei. Anul trecut, businessul a avut afaceri de 14 milioane lei, în creştere cu 40% faţă de anul anterior

23.07.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Patiseria Tineretului numără şapte unităţi, din care trei sunt în sistem de franciză.

Antreprenorul Cristian Chiţu, fondatorul businessului Patiseria Tineretului, un business românesc cu şapte unităţi deschise în Bucu­reşti, are în plan extinderea cu noi unităţi, dar în viitor ia în calcul şi o dezvoltare în afara Capitalei, pregătind businessul pentru o creştere ulterioară.

Businessul Patiseria Tineretului nu­mără şapte unităţi, trei operate în sistem de franciză şi patru operate direct, şi o fabrică unde sunt produse alimentele care ulterior sunt distribuite la toate cele şapte patiserii. Antreprenorul are în plan să des­chidă o nouă sec­ţie de pro­ducţie dedicată produselor congelate.

„O să inaugurăm în fabrica noastră şi o sec­ţie de produse con­ge­late, în prezent avem secţia de produse proas­pete. Produsele proaspete refrigerate au un termen de valabilitate de 48 de ore, nu putem trimite produse la Timişoara sau Iaşi, de exemplu, cu un termen de valabilitate atât de scurt, nu are sens economic şi din punct de vedere calitativ. Vom dezvolta această secţie astfel încât să putem trimite produsele la standardele optime congelate oriunde în ţară cu livrare de una-două ori pe săptămână“, spune Cristian Chiţu, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Investiţia în fabrică a ajuns la 500.000 de euro. Înainte de a deschide fabrica, pro­duc­ţia era realizată în fiecare patiserie, însă an­treprenorul şi-a dorit o standardizare.

„Fiecare patiser îşi punea amprenta pe fie­care produs chiar dacă re­ţeta era aceeaşi, aşa că am decis să facem totul într-o fabrică unică. Avem aceeaşi cali­tate în toate unităţile şi trimitem zilnic pro­dusele proaspete necoapte, iar în locaţii doar se coc şi se vând către client“, spune el.

Odată cu unitatea de producţie, antre­prenorul îşi propune să se adreseze şi segmentului de retail. În fabrică sunt realizate produse congelate folosite în reţeaua proprie, dar vor fi fabricate şi produse pentru zona de retail sau alţi clienţi din zona B2B.

Mai mult, antreprenorul îşi doreşte să dezvolte zona de produse de patiserie premium, care vor fi disponibile în patiserii.

Antreprenorul are în plan şi deschi­derea unor noi unităţi proprii, însă îşi doreşte mai mult dezvoltarea sistemului de franciză astfel încât să existe mai mulţi parteneri francizaţi.

Patiseria Tineretului a pornit în urmă cu 12 ani cu o primă patiserie în proxi­mitatea Parcului Tineretului, care ulterior a dat şi numele întregii reţele de patiserii. Prima unitate operată în sistem de franciză a fost deschisă în urmă cu patru ani, însă Cristian Chiţu spune că sunt în continuare lecţii de învăţat.

„Una este să operezi tu propriile locaţii şi ştii ce ai de făcut, să angajezi oameni potriviţi şi alta e în zona de franciză. Până în momentul de faţă, francizaţii nu con­ştien­tizează că o franciză nu oferă o garanţie de 100% asupra reuşitei. Riscurile sunt dimi­nuate în comparaţie cu deschiderea unei afaceri de la zero, însă nevoia de implicare şi de muncă, de ambele părţi, este foarte importantă“, adaugă acesta.

Cristian Chiţu spune că au existat parteneriate încheiate pentru deschiderea unor unităţi în sistem de franciză însă nu au funcţionat.

„Unii pleacă la drum cu o gândire că ei investesc 50.000 de euro şi se aşteaptă să obţină profit din primele şase luni.“

Investiţia într-o astfel de franciză pleacă de la 50.000 de euro şi poate ajunge la 100.000 de euro, spune antreprenorul, în funcţie de zonă, chirie şi de spaţiu.

„Partenerul francizat trebuie să înţe­leagă că este o muncă de echipă şi nu cum­pără un succes garantat, ci cumpără un po­tenţial succes mult mai mare în comparaţie cu o afacere pe care ar putea să o deschidă de la zero. Cumpără cunoştinţe, expertiză, o afacere la cheie, dar munca şi implicarea nu le poate înlocui nimeni“, spune el.

Patiseria Tineretului, cu o unitate deschisă iniţial în zona Tineretului, aproape de Liceul Şincai, s-a extins ulterior în mai multe zone din Bucureşti. În prezent, sunt şapte unităţi în Capitală, în zonele Tine­retului, Unirii, Drumul Taberei, Ghencea, Ştefan cel Mare şi Crângaşi.

Anul trecut, compania a avut venituri de 14 milioane lei, în creştere cu 40% faţă de anul anterior, potrivit datelor Ministe­rului de Finanţe. Cristian Chiţu se aşteaptă la o creştere şi în acest an în contextul în care rezultatele pentru primele şase luni din acest an arată un plus de 33% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cristian Chiţu a fondat în 2020 şi PT Pizza Shop, din dorinţa de a extinde porto­foliul cu ingrediente şi reţete din Italia, şi în decembrie 2022 a deschis Amazoniq Coffee Shop.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor