ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Dan Balaban, Davino: Vânzările în lunile iulie şi iunie au fost mai mari decât cele de anul trecut, dar începând cu august au început scăderile. În noiembrie vom avea un declin de 60%

24.11.2020, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Vinurile produse de Davino sunt vândute preponderent în HoReCa şi magazinele de specialitate, o pondere minoritară luând drumul exportului l Davino are în zona Dealu Mare 70 de hectare de viţă-de-vie în proprietate şi lucrează alte 17 hectare luate în arendă.

Dan Balaban, fondatorul Davino, spune că pandemia a avut un efect negativ semnificativ asupra afa­cerilor cramei, dar în lunile iunie şi iulie vânzările au fost mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Totuşi, odată cu creşterea numărului de cazuri de îmbolnăviri, vânzările de vinuri au început să intre iar pe un trend descendent, astfel că în luna noiembrie scăderea veniturilor este de aproape 75%.

„Iunie şi iulie nu au fost luni rele, am înregistrat creşteri de vânzări, au fost luni mai bune decât cele de anul trecut. În august şi septembrie au început scăderile. În aceste luni am fost în zona de 70% din vânzările de anul trecut. Nu este tragic, cu aceste cifre se poate supravieţui. În octombire am sesizat iar o scădere, am ajuns în zona de 40% declin. Noiembrie însă, în mod cert va fi o lună slabă. Până pe 10 noiembrie scăderile sunt undeva în zona de 75%“, spune Dan Balaban, fondatorul Davino, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca eco­nomia să funcţioneze în con­tinuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Efectele pandemiei s-au resimţit considerabil asupra afacerilor Davino, în contextul în care înainte de izbucnirea crizei actuale 92% din vânzările de vinuri pe plan local veneau din zona de HoReCa, iar 8% din partea de retail specializat. Acestora li se adaugă expor­turile. Odată cu restricţiile impuse de  autorităţi pentru limitarea răspândirii virusului, industria ospitalităţii a avut de suferit şi odată cu ea şi industriile conexe ei.

„Ne-am trezit într-o zi că vânzările au dispărut, erau zile întregi în care nu facturam nimic, dar lucrurile s-au re­glat repede. Într-un in­ter­val de o lună am evo­luat de la 8% retailul spe­cia­lizat şi online la 20%“, spune Dan Balaban.

Fondatorul Davino adaugă că vânzările totale în luna noiembrie vor fi la 40% faţă de cele din aceeaşi lună a anului trecut. Totuşi, a înce­put să existe cerere de vinuri pentru ca­douri în contextul în care urmează să vină luna decembrie, aşa-numita lună a ca­dou­rilor.

„Decembrie este o lună foarte impor­tantă. Dacă se ridică o parte din aceste restricţii, va fi o lună bună. Dacă ne ducem în zona de 60-70% din cifra de afaceri de anul trecut, ar fi foarte bine, luna decembrie cântăreşte foarte greu în bilanţ“, precizează Dan Balaban.

Chiar dacă industria ospitalităţii este afectată de restricţiile impuse de autorităţi, crama Davino nu şi-a schimbat politica de vânzări, astfel că tot în HoReCa se găsesc produsele cramei. Davino a luat decizia de a nu trece imediat cu produsele în retail, un motiv fiind că nu a existat o presiune din punctul de vedere al stocurilor.

Dacă nu a existat o presiune a stocurilor în ceea ce priveşte vinurile albe şi cele roşii, având în vedere că licorile Davino ar trebui să aibă o anumită vechime pentru a putea fi servite, totuşi vinurile roze, care în mod normal se vând mai repede, au înregistrat scăderi. Mai mult, acum vine din urmă şi recolta din 2020.

„Anul acesta estimăm o producţie din punctul de vedere al calităţii foarte bună, vinu­rile albe sunt foarte bune, promit foarte mult, dar şi pentru vinurile roşii credem că va fi un an bun. Din punctul de vedere al can­tităţii nu este un an teribil. Suntem în zona de 75-80% din recoltă, lucru care nu ne încurcă în condiţiile actuale“, explică Dan Balaban.

Davino are în zona Dealu Mare 70 de hectare de viţă-de-vie în proprietate şi lucrează alte 17 hectare luate în arendă. Compania are afaceri anuale de aproape 4 mi­lioane de euro.

Fondatorul Davino adaugă faptul că odată cu pandemia exporturile au început să crească şi este de părere că dacă nu ar fi existat criza actuală, lucrurile ar fi arătat mult mai bine din acest punct de vedere.

„În Asociaţia Producătorilor din Dealu Mare am avut discuţii cu colegii mei şi am observat că nu doar la noi, ci şi la ei au crescut exporturile, chiar începând din luna martie. Probabil că nu are o legătură cu situaţia medicală actuală, bănuiesc că am fi simţit şi mai mult creşterea dacă nu era această pandemie. Vinul României a început să crească în ochii consumatorilor străini, este un interes din ce în ce mai mare pentru vinul românesc“, spune Dan Balaban.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor