ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Dani Caramihai, cofondator Fratelli: Pe litoral am beneficiat de faptul că vacanţele externe au fost destul de limitate, pe când în Bucureşti am resimţit o temere din partea consumatorului

08.12.2020, 16:30 Autor: Miruna Diaconu

♦ Fratelli deţine două localuri în parcul Herăstrău din Bucureşti, dintre care unul deschis în 2020 ♦ Cel de-al doilea, cu o istorie mai lungă în piaţă, a postat o scădere de aproximativ 40% a încasărilor ♦ Businessul Fratelli a fost lansat pe piaţa locală în urmă cu circa 15 ani de patru antreprenori români, doi fraţi, Liviu Popescu şi Mihai Popescu, şi doi veri, Dani Caramihai şi Nicu Mergeani.

Dani Caramihai, cofondator al Fratelli, spune că anul acesta a fost unul foarte complicat pentru business, dar localurile pe care grupul le deţine în zona de litoral au mers mai bine decât s-ar fi aşteptat. În schimb, pentru localurile din Bucureşti, a putut fi resimţită o anumită temere a consumatorilor în ceea ce priveşte ieşitul în oraş.

„Noi, având şansa unui local pe litoral, am avut o vară bună acolo. A fost un sezon estival peste aşteptările noastre. În schimb, în Herăstrău, chiar dacă vorbim de două localuri de vară, unul dintre ele a avut o scădere de aproximativ 40%, cel de-al doilea fiind deschis în 2020. Pe litoral am beneficiat, ca ceilalţi jucători din piaţă, de faptul că vacanţele externe au fost destul de limitate. În Bucureşti, noi am resimţit o oarecare temere din partea consumatorului, dar să sperăm că este o chestiune trecătoare“, spune Dani Caramihai, cofondator al Fratelli, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Antreprenorul este de părere că temerea consumatorilor în ceea ce priveşte ieşitul în oraş a crescut indiscutabil, dar un avantaj al businessului Fratelli este acela că beneficiază de terase încălzite, pe când multe dintre afacerile din această industrie nu au putut ţine deschis odată cu venirea frigului.

Astfel că oamenii, neavând multe alternative pentru că multe terase nu sunt adaptate condiţiilor actuale, au ales să iasă localurile din portofoliul Fratelli.

„Profităm de conjunctură, terase care să fie adaptate la condiţiile de joc din iarna aceasta nu sunt foarte multe. Din fericire, în condiţiile în care şi vremea ne permite, vom rămâne cu localurile deschide, apoi ne vom adapta. Am învăţat să ne adaptăm de la o zi la alta, au fost zile în care noi nu ştiam a doua zi ce urmează să se întâmple“, spune cofondatorul Fratelli.

Dani Caramihai este optimist în ceea ce priveşte viitorul industriei de HoReCa, dar nu crede că acest sector economic va reveni la nivelul din 2019 prea curând. Totuşi, el spune că din martie „ aprilie anul viitor lucrurile vor începe să se întoarcă încet-încet la un soi de normalitate, iar din toamna anului viitor restricţiile vor fi mai puţine, astfel încât oamenii să se întoarcă la normalitatea pe care o doresc încă de la începutul pandemiei.

„Probabil, în timp, disponibilitatea consumatorului de a cheltui va scădea. Noi avem şi experienţa crizei 2008-2010, când într-adevăr a existat o perioadă de 1-2 ani în care consumatorul a fost uşor reticent în a cheltui în zona asta a ospitalităţii“, explică Dan Caramihai.

Antreprenorul este de părere că anul acesta industria ospitalităţii va avea de suferit o scădere de 50% faţă de nivelul din 2019, ceea ce înseamnă că sectorul HoReCa se întoarce la nivelul din urmă cu 5-6 ani. Totuşi, Dani Caramihai speră că anul viitor scăderea la nivelul industriei să fie de doar 25% faţă de anul 2019. Spre exemplu, anul trecut industria cafenelelor, barurilor şi restaurantelor a fost de circa 18,5 mld. lei, maxim istoric, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

 

Grupul Fratelli a continuat să facă investiţii şi în 2020, în pofida pandemiei, iar acum stă în expectativă pentru anul viitor.

„Unul dintre cele două localuri din Herăstrău e inaugurat în 2020. Ne-am asumat să îl deschidem în vara acestui an, ne-am asumat şi nu ne pare rău deloc. Era o decizie la nivel de principiu pe care noi am pus-o în aşteptare la începutul crizei din martie. Apoi, ne-am asumat undeva în mai să mergem mai departe, în schimb pentru perioada imediat următoare, mă refer la următoarele şase luni, rămânem într-un soi de expectativă“, adaugă Dani Caramihai.

 

Antreprenorul spune că în cazul în care vor apărea oportunităţi, le va lua în calcul pentru investiţii ulterioare.

Businessul Fratelli a fost lansat pe piaţa locală în urmă cu circa 15 ani de patru antreprenori români, doi fraţi (Liviu Popescu şi Mihai Popescu) şi doi veri (Dani Caramihai şi Nicu Mergeani), toţi foşti colegi de liceu. Ei au pornit la drum cu un local „ Fratelli Espresso Bar „ pe strada Nicolae Golescu, numărul 5, şi au ajuns astăzi la o reţea de cluburi sub acest brand în mai multe oraşe mari din ţară şi o serie de resto-baruri precum Biutiful, Fratellini, Uanderful sau Carnivale. Businessul cumulat al grupului este de circa 10 mil. euro pe toate firmele.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor