ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Ionuţ Nedea, care a vândut agenţia de turism Litoralulromânesc.ro către un holding polonez: Interesul investitorilor străini este tot mai mare pentru piaţa românească de turism

08.08.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Antreprenorul Ionuţ Nedea a vândut agenţia de turism Litoralulromânesc.ro către Szallas Group, parte a holdingului polonez Wirtualna Polska, pentru 21 de milioane de euro, ceea ce a plasat deal-ul printre cele mai mari tranzacţii din piaţa locală de ospitalitate.

Ionuţ Nedea, antreprenorul care a vândut agenţia de turism online Litoralulromânesc.ro către un holding polonez de tehnologie în una din cele mai mari tranzacţii de pe piaţa locală de profil, este de părere că interesul investitorilor străini este tot mai mare pentru piaţa autohtonă. Turismul românesc are mult potenţial de creştere, chiar peste media europeană, ceea ce face ca interesul investitorilor să fie pe măsură.

„Cred că interesul investitorilor străini este din ce în ce mai mare pentru piaţa românească de turism. Există potenţial de creştere în sector, creştere peste nivelul mediei europene, iar acest lucru, în mod evident, atrage atenţia. Mă aştept ca tendinţa ascendentă să continue, însă este absolut necesar ca antreprenorii din piaţa românească să înţeleagă acest fenomen“, spune Ionuţ Nedea, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

El este de părere că antreprenorii autohtoni trebuie să înceapă să consoli­deze piaţa, fie prin a-şi vinde businessurile către giganţii din industrie, fie prin a achiziţiona ei înşisi alte agenţii de turism. Piaţa locală a agenţiilor de turism este fragmentată, cu mulţi jucători mici şi puţini operatori cu o prezenţă naţională.

Ionuţ Nedea adaugă că, pentru ca antreprenorii să reuşească într-o „luptă“ cu operatorii străini, este nevoie să creeze entităţi mai mari prin achiziţii sau fuziuni.

 

Povestea unei tranzacţii

Antreprenorul a vândut agenţia de turism Litoralulromânesc.ro către Szallas Group, parte a grupului polonez Wirtualna Polska Holding, pentru 21 milioane euro, ceea ce a plasat dealul printre cele mai mari tranzacţii din piaţa locală de turism. Ionuţ Nedea spune că au mai existat de-a lungul timpului oferte de achiziţii, însă niciuna, până acum, nu a fost suficient de interesantă pentru a fi luată în considerare.

Agenţia de turism Litoralulromânesc.ro a fost înfiinţată în 2003, iar businessul a ajuns, circa două decenii mai târziu, la maturitate, susţine Ionuţ Nedea, moment în care a decis să facă exit-ul.

„Am avut dorinţa de a achiziţiona cel puţin o agenţie, dar am fost abordat de actualii cumpărători cu o propunere corectă şi mi-am dat seama că este o variantă foarte bună pentru companie. Brandul, compania şi echipa vor continua să funcţioneze în formatul acesta şi vor fi într-o construcţie mai solidă, mult mai capabilă să se lupte pe viitor cu provocările care vor veni, în special de pe piaţa externă“, explică Ionuţ Nedea.

Tranzacţia se desfăşoară în două etape, urmând a fi finalizată în aprilie 2025. Prima etapă a tranzacţiei, care se va finaliza odată cu îndeplinirea condiţiilor suspensive, presupune preluarea de către Grpul Szallas a 80% din compania românească, valoarea acestei prime achiziţii fiind de 16,8 milioane de euro.

Restul de 20% din companie va fi preluat de Szallas Group în 2025, în urma aprobării situaţiilor financiare din 2024, pe baza unui mecanism de preţ stabilit prin contractul de vânzare-cumpărare. Ionuţ Nedea va rămâne la conducerea businessului până în aprilie 2025. Ulterior, antreprenorul se va ocupa de alte afaceri din turism.

Agenţia de turism este operată pe compania Creative Eye SRL, care mai administrează şi Hotelul Opal din Jupiter şi brandul Amelie (apartamente în regim hotelier) din Mamaia. Activitatea hotelieră va face obiectul unui proces de carve out, urmând să fie preluate de o nouă companie deţinută de Ionuţ Nedea.

 

Cine e cumpărătorul?

Prin această achiziţie, Szallas Group îşi consolidează prezenţa în România, după ce în 2020 a cumpărat platforma de rezervări Travelminit, care i-a asigurat intrarea pe piaţa locală de turism.  Grupul Szallas s-a alăturat holdingului Wirtualna Polska Group în 2022, preluând astfel şi platforma de rezervări de pe plan local Travelminit.

Szallas Group deţine portaluri de rezervări online de cazare în Polonia (Nocowanie.pl), Ungaria (Szallas.hu), Republica Cehă (Hotel.cz) şi Croaţia. Compania este prezentă şi în România din 2020, când a preluat site-ul de rezervări Travelminit.ro, care oferă peste 8.000 de unităţi de cazare în toată ţara, generând rezervări în valoare de 30 milioane de euro în 2023.

Litoralulromânesc.ro este o agenţie specializată în pachete de vacanţă pe litoralul românesc. Compania are în portofoliu de peste 500 de unităţi de cazare în care, în 2023, turiştii au făcut rezervări cu o valoare totală care depăşeşte 45 milioane de euro.

Antreprenorul Ionuţ  Nedea este de părere că litoralul românesc poate concura cu destinaţii precum Bulgaria, Turcia sau Grecia.

„Există un potenţial destul de mare al litoralului românesc, avem Dobrogea, care este foarte interesantă, este o zonă foarte atractivă pentru multiple activităţi. Nu ar trebui să ne rezumăm doar la camere de hotel sau la cantitatea de mâncare care este servită turiştilor, ci trebuie să ne uităm la destinaţie în ansamblu. Valorile nu vin din dotările unui hotel, ceea ce creează unicitatea într-o destinaţie sunt tocmai aceste experienţe pe care le putem oferi oaspeţilor“, spune el.

Totuşi, adaugă el, este nevoie de o strategie de promovare pentru atragerea turiştilor străini. În prezent, sub 5% din cei care ajung pe litoralul românesc sunt străini.

Nedea mai spune că nu se gândeşte să revină pe piaţa agenţiilor de turism, unde competiţia din partea străinilor va fi tot mai intensă, concentrându-şi atenţia pe alte activităţi, cum ar fi operarea hotelului de pe litoral.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor