ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Jean Dumitrescu, Aquila: Ne uităm la a achiziţiona alte companii. Am avut negocieri cu peste 15 de firme anul trecut, iar acum suntem în discuţii avansate cu două dintre ele

21.03.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Aquila, liderul pieţei de distribuţie de bunuri de larg consum, are un portofoliu format din peste 10.000 de articole Strategia companiei este de a mări numărul brandurilor din portofoliu, dar şi de a creşte vânzările pe mărci proprii, anume Gradena şi La Masă.

Aquila, liderul pieţei locale de distribuţie de bunuri de larg consum după cifra de afaceri, a purtat anul trecut negocieri cu peste 15 com­panii pentru a le achiziţiona, spune Jean Dumitrescu, director relaţii cu investitorii în cadrul grupului. El susţine că distribuitorul se află acum în negocieri avansate cu două firme, dezvoltarea prin achiziţii fiind una dintre strategiile companiei.

„Ne-am listat la Bursa de Valori Bucureşti acum mai bine de un an. Am spus şi atunci că o mare parte din fondurile atrase de la investitori vor merge către achiziţii. Am trecut prin negocieri cu mai mult de 15 companii în 2022. În prezent, suntem în negocieri avansate cu două firme. Dezvoltarea prin achiziţii este o parte importantă a strategiei noastre şi suntem încrezători că anul acesta ne va ieşi cel puţin o preluare. Ne uităm în două direcţii şi anume achiziţia unui distribuitor şi achiziţia unei companii care să aibă branduri proprii puternice, care să fie în top cinci branduri locale“, spune Jean Dumitrescu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

De altfel, strategia Aquila este duală, pe de-o parte de a creşte portofoliul de branduri distribuite, iar pe de alta de a dez­volta mărcile proprii, şi anume Gradena, cu produse congelate, şi La Masă, cu bunuri de tip ready meal. Dezvoltarea acestor seg-mente urmează să se realizeze atât organic, mai ales pe partea de branduri proprii – care au înregistrat o creştere de 40% în 2022, avans susţinut de lansările de articole noi -, cât şi prin achiziţia altor companii.

Recent, compania a achiziţionat un distribuitor de bunuri de larg consum din Republica Moldova, însă Aquila nu îşi doreşte momentan o expansiune la nivel internaţional, aceasta fiind singura mişcare în afara graniţelor.

„Am văzut acolo un potenţial pe marja de profit. Dacă în România, marja unui distribuitor de bunuri de larg consum este undeva la 19-20%, în Republica Moldova este la peste 30%“, spune el.

Aquila are un portofoliu alcătuit din circa 10.000 de produse, dintre care 1.000 au fost lansate anul trecut. Compania acoperă circa 90% din retailul modern şi cel tradiţional, dar este activă şi în HoReCa. Pe segmentul restaurantelor şi barurilor, Aquila a înregistrat o creştere de 38% în ultimul an, ceea ce determină compania să îşi concentreze mai mult atenţia şi pe acest canal de distribuţie.

„Vedem un potenţial de creştere pe canalul HoReCa, avem în focus să mai extindem echipa. Ne aşteptăm şi anul acesta la o creştere de circa 20%“, precizează Jean Dumitrescu.

Cu toate că în 2022 Aquila nu a stopat planurile de dezvoltare, anul trecut s-a dovedit a fi unul dificil din perspectiva problemelor macroeconomice care au planat asupra pieţei locale. Reducerea consumului pe fondul inflaţiei record a fost totuşi contrabalansată de o dezvoltare a companiilor din retail.

„Am văzut, anul trecut, o tendinţă de reducere a coşului de cumpărături, mai ales pe produsele nealimentare. În acelaşi timp, sunt şi semnale pozitive, retailul modern a evoluat foarte mult, s-au deschis multe magazine în formate mai mici“, explică Jean Dumitrescu.

O tendinţă de creştere a fost observată pe categoria produselor pentru animale, segment care înregistrează evoluţii pozitive de mai mulţi ani, pe fondul unei dorinţe a stăpânilor să le ofere necuvântătoarelor alimente cât mai bune.

„Tendinţa oamenilor de a se alimenta sănătos şi corect este transferată şi către animalele de companie, ceea ce duce la un porenţial de creştere, în condiţiile în care, în România, s-a trecut de la o alimentaţie a animalelor pe bază de resturi de la masă la o alimentaţie completă, specializată“, spune el.

După un 2022 cu o serie de scumpiri ale produselor, Jean Dumitrescu spune că 2023 a venit cu o temperare a creşterii preţurilor, în sensul în care, majorările sunt mai rare decât anul trecut.

Aquila Part Prod a încheiat 2022 cu venituri de 2,21 mld. lei, după o creştere de 15% faţă de nivelul înregistrat cu un an în urmă. Avansul a fost în linie cu inflaţia. Profitul a fost de 85 milioane lei, ceea ce a însemnat o creştere de 20%, fiind astfel cel mai bun rezultat de la înfiinţarea companiei.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor