ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Lucian Naş, CEO al Bonas: Am avut multe oferte de lapte foarte ieftin şi din afara ţării, dar le-am refuzat pentru că dorim să ne păstrăm colaboratorii, fermierii din zonă. Compania are totodată în plan dezvoltarea unei noi capacităţi de producţie

08.06.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Producătorul clujean de lactate Bonas Import-Export are o reţea de 22 de magazine, însă plănuieşte deschiderea de noi unităţi în Bucureşti şi Cluj-Napoca.

Lucian Naş, CEO al produ­căto­rului clujean de lactate Bonas, spune că a observat o tendinţă de diminuare a con­sumului în contextul inflaţiei record, dar nu a scăzut numărul de pro­duse vândute, ci oamenii s-au orientat că­tre cantităţi mai mici.

„Vedem o diminuare a consumului, dar nu neapărat a numărului de produse, ci mai degrabă a cantităţii achiziţionate. Cred că lumea este mai atentă când face achiziţii şi, în acest fel, încearcă să diminueze invo­lun­tar risipa. Oamenii îşi cumpără produse în cantităţi mai mici“, spune Lucian Naş, în ca­drul emisiunii ZF 15 minute cu un antrepre­nor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. El precizează că această tendinţă este observată cu precădere în segmentul brân­zeturilor, pe când în ceea ce priveşte lap­tele nu se înregistrează schimbări în consum.

Mai mult, Lucian Naş a observat o ten­dinţă care se conturează deja de câţiva ani de a cumpăra local, dar mai mult de atât, oamenii sunt tot mai atenţi nu doar la ţara din care provine produsul, ci şi la zonă.

„A apărut şi la noi în România tendinţa de a achiziţiona şi în funcţie de locul din tară unde e produs un bun, respectiv oa­menii merg către producătorul local/ zonal. Cred că începem să înţelegem că atâta timp cât cum­părăm de la un producător local, susţi­nem dezvoltarea zonei. Atunci când cum­peri produse naţionale, sprijini econo­mia naţio­nală, dar dacă achiziţionezi pro­duse din zona respectivă, sprijini comu­nita­tea locală“, explică el. De altfel, produ­cătorul de lactate are încheiate parteneriate cu fermieri locali pentru a cumpăra materia primă - laptele, susţine Lucian Naş.

Aceştia se află pe o rază de 50 de kilometri de fabrică. Cu toate că piaţa a fost inundată cu materie primă iefti­nă venită de la export, Lucian Naş susţine că firma şi-a păstrat parteneriatele cu pro­ducătorii locali şi nu a cumpărat materie primă de peste hotare.

„Am avut multe oferte de lapte foarte ieftin din afara ţării, dar le-am refuzat pe motiv că dorim să ne păstrăm colaboratorii, fermierii din zonă. Totuşi, să aducem lapte din alte ţări poate fi rentabil, avem oferte pe masă cu 30-40% mai ieftine faţă de ceea ce cumpărăm de pe piaţă“, spune el.

Bonas are un portofoliu format din cir­ca 60 de produse diferite, cele mai vândute fiind laptele, telemeaua, iaurtul şi smântâna.

Producătorul de lactate are şi propria reţea de magazine care a ajuns la 22 de unităţi, dintre care 20 se află în Cluj, iar două în Bucureşti. Compania nu se opreşte aici şi continuă planurile de extindere a reţelei de magazine în ambele oraşe.

Cea mai mare parte a vânzărilor companiei vine din reţeaua proprie. Bonas are produse şi comerţul modern, dar zonal, nu la nivel naţional.

„Vedem loc de dezvoltare pe piaţa din Bucureşti, vrem să extindem reţeaua în continuare în Capitală, căutăm spaţii. Dacă toate decurg conform planului, sperăm să deschidem încă trei magazine în Bucureşti. Deocamdată lucrăm la două magazine în Cluj şi la o băcănie pe care vrem să o inaugurăm“, spune el.

Mai mult, Bonas derulează un proiect de investiţii în valoare de 2 mil. euro pentru retehnologizarea fabricii existente, dar a achiziţionat şi un imobil aflat în vecinătatea fabricii actuale pe care are de gând să îl transforme în capacitate de producţie.

„Aceea va fi locaţia pentru dezvoltarea unei noi facilităţi de producţie. Dacă lucrurile merg bine, sperăm să vorbim de debutul unei noi investiţii în producţie undeva spre sfârşitul anului“, mai spune el.

Bonas a avut afaceri de 20 milioane lei în 2022, în creştere cu 44% faţă de anul anterior, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

 

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor