♦ Distribuitorul Macromex este unul dintre cei mai mari jucători din industria de produse alimentare din România, activând pe segmentul de produse congelate şi refrigerate ♦ Compania distribuie bunuri către circa 15.000 de puncte de desfacere atât din retail, cât şi din HoReCa.
Albert Davidoglu, CEO al Macromex, unul dintre cei mai mari distribuitori din segmentul de produse alimentare, spune că aşteptările pentru anul acesta vizează o creştere a cifrei de afaceri. Totuşi, trebuie văzut pe ce bază se realizează acest avans şi dacă nu cumva are drept motor doar ajustarea preţurilor.
„Cifra de afaceri va creşte, dar întrebarea este cât de competitivi vom fi şi cât de sustenabil va fi acest avans. Dacă majorarea vine din ajustări de preţuri, asta nu înseamnă că cifra de afaceri a crescut. În final, când te uiţi la profitul net, acolo se văd efectele, se vede dacă acea creştere de vânzări a fost sau nu sustenabilă. Trebuie să analizăm competitivitatea noastră în piaţă, cum stăm în segmentele în care jucăm, dacă câştigăm sau pierdem cotă de piaţă. Poţi să obţii o creştere a cifrei de afaceri pe termen scurt, dar întrebarea e dacă e sustenabilă“, spune Albert Davidoglu în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
Cele mai recente estimări ale companiei privind cifra de afaceri aferentă anului 2021 vorbesc de venituri de 685 milioane lei, în creştere cu 15% faţă de anul anterior.
Anul 2022 a început bine pentru businessul de distribuţie, însă momentul izbucnirii conflictului din Ucraina a însemnat o reorganizare a planurilor şi crearea mai multor scenarii, la fel cum a fost şi în martie 2020, prima lună de pandemie pe plan local. Invadarea Ucrainei de către Rusia creează şi mai multă incertitudine în piaţă, piaţă care s-a confruntat în ultimii ani cu efectele negative ale pandemiei şi cu creşterea preţurilor ce a urmat crizei sanitare. Conflictul din Ucraina pune şi mai multă presiune pe economia ţării, pe cea europeană şi, mai ales, pe preţuri.
„Dacă ne gândim la piaţa de carne de pui, spre exemplu, Ucraina exporta în Europa cam 25% din cantitatea totală importată de ţările de pe continent. Or, impactul acesta se vede imediat, pentru că nu este suficientă materie primă, preţul a crescut semnificativ şi de aici impactul pe o gamă foarte largă de produse. Nu văd să se rezolve prea curând acest lucru“, explică el.
În contextul războiului şi al blocării unor sectoare şi a multor fabrici, mutarea producţiei din Rusia şi Ucraina în România ar putea fi o oportunitate pentru ţara noastră. Însă, aceasta trebuie văzută ca o decizie strategică şi nicidecum ca o oportunitate economică, este de părere Albert Davidoglu. România ar trebui să aibă un plan strategic de a produce local şi a reduce importurile.
„Dacă te uiţi pe termen scurt, vei vrea să obţii un rezultat cât mai bun într-un timp cât mai redus şi astfel iei măsuri tactice, dar ele nu vor fi niciodată strategice. Dacă ne uităm cum va arăta România peste 20-50 de ani, poate ne vom reconcentra atenţia către anumite zone care sunt strategice“, mai spune Albert Davidoglu.
Efectele războiului asupra pieţei locale de distribuţie încă nu se resimt, însă aceasta este dominată de incertitudinea privind comportamentul consumatorului, având în vedere şi presiunea pe care o pune inflaţia asupra bugetelor familiilor. CEO-ul Macromex spune că pentru a rămâne competitivi în piaţă, jucătorii nu pot transfera toate creşterile preţurilor către consumatorul final, însă, cu siguranţă, vor exista majorări pe care clienţii va trebui să le suporte.
„Am văzut în 2008 reacţia oamenilor la creşterile de preţuri, optând fie pentru a cumpăra mai puţin, fie pentru a achiziţiona mai ieftin. E posibil ca şi acum să se întâmple acelaşi lucru.“
Executivul spune că evoluţia pieţelor va fi influenţată şi de măsurile de sprijin pe care guvernul le ia. El este de părere că, spre deosebire de 2008, când criza a fost una financiară, acum economia este mult mai bine bine pregătită pentru a trece peste dificultăţi.
Distribuitorul Macromex este unul dintre cei mai mari jucători din industria de produse alimentare din România, activând pe segmentul de produse congelate şi refrigerate. Compania distribuie produse către circa 15.000 de puncte de desfacere atât din retail, cât şi din HoReCa. Macromex are un portofoliu împărţit în 13 categorii de produse şi numără un total de 800 de articole.
Albert Davidoglu spune că planurile de dezvoltare ale companiei se îndreaptă în special către partea de online a businessului, astfel că la sfârşitul anului trecut Macromex a dezvoltat platforme online proprii pentru a se adresa clienţilor corporate.
„Avem două branduri pe care le-am lansat atât în HoReCa, cât şi în retail şi gândim că până în 2026 circa 50% din businessul nostru de comerţ mic şi HoReCa se va muta în comenzi online, aici mă refer la business to business“, mai spune el.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE