ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Laurenţiu Bănescu, Zăganu: Multe oraşe nu sunt acoperite de microberării. Fiecare oraş de peste 5.000 de locuitori ar trebui să aibă propria microberărie, cu un brand local

27.07.2021, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Piaţa microberăriilor este într-o continuă creştere în ultimii, însă reprezintă sub 1% din industria locală a berii Compania Fabrica de Bere Bună, care operează brandul Zăganu, a fost fondată de Laurenţiu Bănescu şi Alexandru Geamănu în 2013, pe o piaţă a berii dominată de giganţi străini.

Laurenţiu Bănescu, cofondator al brandului de bere Zăganu, spune că piaţa microberăriilor mai are suficient loc de dezvoltare, dat fiind că multe oraşe din ţară nu sunt acoperite de acest segment. După părerea sa, fiecare oraş de 5.000-10.000 de locuitori ar trebui să aibă o astfel de unitate de producţie, care să devină brand local.

„Americanii au avut nevoie de peste 40 de ani pentru ca berea artizanală să ajungă la o cotă de piaţă de 22%. Noi facem în octombrie opt ani de când am pornit Zăganu şi mai avem multe lucruri de făcut. E un proces lent, cu creştere organică, dar cred că în 3-5 ani vom ajunge în România ca microberăriile să aibă 3-5% din piaţa locală de bere“, spune Laurenţiu Bănescu, cofondator Zăganu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Berea artizanală reprezintă sub 1% din totalul pieţei de bere în volum, însă acest segment a cunoscut în ultimii ani o creştere importantă dat fiind că tot mai mulţi mici producători şi-au făcut loc într-un domeniu dominat de giganţi străini. Zăganu a fost una dintre primele berării independente din România.

Compania Fabrica de Bere Bună, care operează brandul Zăganu, a fost fondată de Laurenţiu Bănescu şi Alexandru Geamănu în 2013. Pandemia a afectat businessul de bere artizanală, astfel că anul trecut, firma a avut o cifră de afaceri de 4,2 mil. lei, faţă de 5,6 mil. lei în 2019. Mulţi producători de bere artizanală au fost anul trecut puternic afectaţi de criza generată de pandemie, având în vedere că au tot existat restricţii pentru sectorul HoReCa. Acum, există o criză a materiilor prime care se va resimţi în preţul final.

ÑAm observat o explozie a preţurilor pentru materiile prime, care e oarecum nejustificată şi care afectează în final şi veniturile oamenilor. Noi încă nu am operat o majorare de preţ anul acesta, dar ne gândim să o facem pentru că presiunea furnizorilor este mult prea mare şi nu putem să mai susţinem toate creşterile acestea de la materii primeî, spune antreprenorul.

Laurenţiu Bănescu adaugă că anul acesta nivelul vânzărilor se va apropia de cel din 2019, acest lucru datorându-se în mare parte cererii mai mari din lunile mai şi iunie.

Berea Zăganu se găseşte în circa 350 de localuri din ţară, iar antreprenorul spune că îşi doreşte să listeze produsele sub acest brand în cât mai multe unităţi HoReCa. Totuşi, el recunoaşte că uneori e dificil să îi convingă pe proprietarii de restaurante să introducă în mediu produsele Zăganu, având în vedere că aceştia au contracte cu marii producători de bere. Totodată, Laurenţiu Bănescu se gândeşte să meargă cu produsele Zăganu şi în diferite pensiuni sau glampinguri.

Compania are de altfel şi propriul său bar pe Calea Victoriei, un al doilea fiind în plan. Mai mult, microberăria a deschis puncte proprii de vânzare în diferite localuri.

Pe lângă această extindere, Laurenţiu Bănescu spune că îşi doreşte creşterea capacităţii de îmbuteliere şi fermentare, astfel încât în portofoliul Zăganu să existe mai multe tipuri de produse. În prezent, capacitatea de producţie a fabricii Zăganu este de 500.000 litri pe an.

“Suntem încrezători că vom putea să creştem semnificativ în următorii 2-3 ani dacă lucrurile merg bine. Ne interesează să dezvoltăm numărul de clienţi astfel încât berea noastră să ajungă în cât mai multe localuri. Am extins şi colaborările din retail, şi numărul de beri care sunt listate în marile lanţuri de magazine. În perioada pandemiei, segmentul de retail a crescut, având în vedere consumul forţat acasă. Scopul nostru este să dezvoltăm consumul de bere artizanală punând la dispoziţia oamenilor opţiunrea de a alege între berea artizanală şi cea industrială”, explică el.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor