♦ Industria textilă din România nu mai e atractivă pentru marile branduri internaţionale ♦ „O producţie doar pentru brandurile de lux ar putea fi o soluţie, dar ele nu îţi dau de lucru mereu.“ ♦ Sense este un grup care are atât producţie, cât şi retail, fiind un business integrat ♦ Compania are o reţea de 12 magazine proprii.
Industria textilă din România este tot mai afectată de reorientarea brandurilor străine către pieţe mai ieftine. Odată cu creşterea costurilor, în ultimii ani, mărcile internaţionale au început să se uite tot mai atent la pieţele din Africa de Nord şi Asia pentru producţie, motiv pentru care România, cândva croitorul Europei, a pierdut teren. Astfel, s-au închis multiple fabrici, iar zeci de mii de locuri de muncă au fost desfiinţate.
Una dintre soluţiile la care ar putea apela fabricile locale de profil ar fi să se adreseze doar brandurilor de lux, care sunt dispuse să plătească mai bine pentru o mână de lucru bine pregătită şi aflată în proximitate. Totuşi, există şi un dezavantaj. Aceste mărci nu oferă întotdeauna comenzi constante, nu oferă aşadar predictibilitate.
„Să producem pentru brandurile de lux ar putea fi o soluţie, dar nu să lucrăm exclusiv cu ele. Pe noi ne-a ajutat foarte mult faptul că avem şi marcă proprie şi putem compensa golurile din producţie. O problemă a brandurilor din zona de lux este că nu îţi dau de lucru continuu. La mass-market, fiind cantităţile mult mai mari, poţi echilibra mai bine producţia“, spune Sorin Chiriac, cofondator al producătorului de îmbrăcăminte Sense, din judeţul Neamţ, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
Schimbarea raportului de putere
Businessul are atât marca proprie, Sense, cât şi producţie destinată partenerilor externi. Astfel, jumătate din ce realizează fabrica merge la export. Totuşi, procentul lohnului din totalul producţiei era mult mai mare anterior, în jur de 70%.
În ultima vreme, compania autohtonă a pierdut o parte din colaborările pe care le avea în Anglia, aceasta fiind una dintre cele mai importante pieţe de export. Motivul? Problemele financiare întâmpinate de brandurile de haine post- Brexit şi mai ales în pandemie. „Aveam foarte mulţi clienţi din zona medie de preţ. Însă, piaţa din Anglia a fost foarte dur lovită de pandemie, foarte multe afaceri au fost închise, inclusiv mărci cu tradiţie au intrat în insolvenţă“, adaugă el.
Acum, unul dintre puţinii clienţi de la export ai businessului românesc este o marcă italiană din segmentul de lux. Sorin Chiriac spune însă că nu mai este atât de rentabilă colaborarea.
„Ai multe de învăţat de la un astfel de partener, dar costă. Producţia pentru export nu mai este aşa rentabilă, odată cu creşterea salariilor am pierdut mulţi clienţi, mai ales din Anglia. Această ţară reprezenta 70% din exporturile noastre“, explică Sorin Chiriac.
Marile branduri de haine, în special cele din segmentul de mass market, aleg acum să încheie colaborări cu producători din pieţe precum Maroc, Tunisia sau Algeria, unde salariile sunt mai mici.
Pariu pe brand propriu
Antreprenorul este de părere că structura ideală într-un astfel de business de producţie este ca marca proprie să ocupe un procent mult mai mare decât lohnul. „Ideal este că lucrezi cât mai mult pentru brandul propriu. Astfel, îţi poţi face o structură de cost care să îţi permită să rămâi competitiv, ai mult mai multe mijloace la dispoziţie, iar aici discutăm despre design, calitatea materialelor, execuţie, cât de modern este produsul, cum se adaptează la cerinţele pieţei“, mai spune Sorin Chiriac.
De altfel, pe lângă producţia lohn, businessul din Neamţ a dezvoltat şi marca proprie, Sense, sub care există acum
12 magazine. Antreprenorul îşi doreşte să mizeze mai mult pe zona de online, însă nu renunţă la a extinde şi segmentul offline.
Anul acesta, singurul magazin Sense din Bucureşti a fost închis pentru că spaţiul în care funcţiona a fost vândut. Sorin Chiriac spune că magazinul va fi relocat dacă va găsi un loc potrivit.
„Încercăm să ne dezvoltăm foarte mult pe online deoarece în caz de criză sau de turbulenţe în piaţă, cu zona aceasta este mai uşor de supravieţuit decât cu foarte multe magazine fizice, mai ales dacă acestea se află în mall-uri“, adaugă el.
Evoluţii mixte
În pofida turbulenţelor, antreorenorul spune că anul 2024 a fost unul bun din perspectiva veniturilor. Pe piaţa internă, vânzările Sense au crescut cu 8%, iar profitul s-a majorat cu 20%. Exportul nu va aduce profit în acest an, însă au fost micşorate pierderile din 2023.
„Am redus foarte mult vânzările la export faţă de anul trecut, am avut şi disponibilizări. În ultimii doi ani, am disponibilizat în jur de 150 de oameni. Nu mai avem acoperire continuă a capacităţii de producţie. Iar dacă 1-2 luni nu ai acoperire, ai o mare problemă, datoriile la stat se adună foarte reprede când ai mulţi salariaţi“, mai spune el.
Firma Caremil care operează afacerea (şi retailul, dar şi producţia) a avut încasări de 18,6 mil. lei în 2023, cu 35% mai mici decât în anul anterior. Ea a intrat şi în insolvenţă după ce a avut pierderi de 2 mil. lei. Numărul de angajaţi a ajuns la 260.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE