ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Prudenţa oamenilor în a cheltui se vede în scaunele goale din restaurante. Traficul a scăzut în timp ce bonul mediu a crescut. „În toată Europa se observă acest trend“

16.11.2024, 11:33 Autor: Miruna Diaconu

♦ Grupul SHC are un portofoliu format din şapte restaurante, respectiv NOR, 18 Lounge, Cişmigiu Bistro, cele trei localuri Stadio (Unirii, Universitate şi Herăstrău) şi Vacamuuu ♦ În 2023, grupul SHC s-a apropiat de afaceri de 90 de milioane de lei.

Piaţa de restaurante, cafenele şi baruri începe să resimtă efectele creşterii preţurilor din ultimii ani, astfel că numărul celor care optează pentru o masă în oraş a scăzut.

Oamenii au devenit aşadar mai prudenţi şi mai atenţi la modul în care îşi administrează banii, iar ieşitul la restaurant reprezintă una dintre categoriile de cheltuieli care au de suferit. Totuşi, businessurile din ospitalitate cresc. Cum? Avansul este susţinut exclusiv de inflaţie.

„În toată Europa se poate observa acest trend de scădere a traficului şi de creştere a bonului mediu, nu este o situaţie specifică României. Se poate întâmpla ca lucrurile să intre la un moment dat în normalitate, iar inflaţia să revină la o valoare mai mică. Atunci, vom putea reduce puţin preţurile ca să creştem iar traficul“, spune Radu Dumitrescu, fondatorului lanţului de restaurante din Bucureşti SHC, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Operatorii din HoReCa spun însă că scumpirile din localuri au venit ca urmare a majorării costurilor în ultimii ani, iar efectele se resimt în special în 2024, când puterea de cumpărare a românilor a scăzut. Radu Dumitrescu adaugă că nu toate scumpirile de pe lanţ au fost transpuse în preţurile plătite de clienţi, o parte fiind absorbite de restaurante, ceea ce a afectat profitabilitatea jucătorilor din piaţă. „Aceste scumpiri vin pe fondul preţurilor ridicate cu care achiziţionăm materii prime, mărfuri. Salariile aproape s-au dublat şi ele, iar chiriile şi utilităţile s-au scumpit. Toate aceste costuri ne fac pe noi să majorăm preţurile. Şi nici nu putem ţine pasul cu aceste evoluţii. Asta înseamnă că am micşorat profitabilitatea tocmai ca să nu scumpim şi mai mult. Cred că piaţa poate absorbi parţial aceste scumpiri, dar asta duce şi la o scădere a traficului, pentru că oamenii nu îşi mai permit să iasă“, adaugă el.

Traficul din restaurantele SHC este puţin sub nivelul de anul trecut, adaugă antreprenorul, care speră totuşi să închidă 2024 cu un nivel similar cu cel din 2023. Mai mult, Radu Dumitrescu estimează o creştere a veniturilor, avansul fiind însă datorat inflaţiei în bună parte.

Evoluţia vine şi în contextul în care grupul a avut două restaurante în renovare în 2024, ele fiind astfel închise timp de câteva luni. E vorba de Vacamuu şi de Stadio de la Universitate. Iar închiderile temporare au avut impact asupra businessului. În 2023, antreprenorul a achiziţionat restaurantul Vacamuu, restaurant care a fost redeschis în luna februarie a acestui an după renovarea spaţiului în care funcţionează.

Nu este însă prima achiziţie pe care grupul SHC o face. În 2020, Radu Dumitrescu a cumpărat 18 Lounge de la o serie de antreprenori locali.

„La Vacamuu ştiam că trebuie să facem o renovare pentru că era decorul vechi. Plus că, trebuia să schimbăm şi meniul. Am redeschis în februarie şi a început să crească businessul. Cresc continuu şi partea de restaurant, şi cea de măcelărie. Credem că vom închide 2024 cu aceleaşi venituri ca şi anul trecut (deşi am funcţionat doar 10 luni), însă sperăm că anul viitor să creştem cu minimum 50%“, spune el.

Astăzi, SHC are în portofoliu de şapte restaurante, respectiv NOR, 18 Lounge, Cişmigiu Bistro, cele trei localuri Stadio (Unirii, Universitate şi Herăstrău) şi Vacamuuu.

După redeschiderea restaurantului Stadio de la Universitate, care este estimată la sfârşitul acestui an, antreprenorul ia în calcul noi inaugurări în 2025.

„Din luna ianuarie a anului viitor vom începe să fim iar atenţi la zona de expansiune. Nu înseamnă neapărat să cumpărăm restaurante, ci şi să deschidem unităţi noi, dacă găsim nişte locuri care ni se par potrivite pentru tipurile noastre de localuri“, mai spune Radu Dumitrescu.

În 2023, grupul SHC s-a apropiat de afaceri de 90 de milioane de lei, având în medie 2.000 de oaspeţi pe zi, potrivit fondatorului.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor