ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Dan Nistor, CEO al Nordic Food: Brandurile din segmentul premium au vânzări în volum sub cele de anul trecut. Cele cu preţuri medii au performat

15.09.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Cu afaceri de 48 mil. euro anul trecut, grupul Nordic Food are un portofoliu format din 70-80 de branduri internaţionale, cu peste 2.000 de produse prezente pe rafturile magazinelor, dar şi în bucătăriile cofetăriilor şi restaurantelor Acum, compania caută şi mărci româneşti pe care să le distribuie la nivel naţional.

Dan Nistor, CEO al distribuitorului de bunuri alimentare Nordic Food, spune că în acest an produsele din categoria premium au înregistrat scăderi ale volumelor de vânzări versus 2021, iar asta în contextul în care inflaţia galopantă îi face pe oameni să fie mai atenţi la preţ. Pe de altă parte, brandurile din segmentul mediu al pieţei au fost cele care au înregistrat creşteri.

„Se vede că românii au început să renunţe la produsele mai scumpe în detrimentul celor cu preţuri mai mici“, a spus Dan Nistor, CEO al Nordic Food, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

El adaugă că românii au două tipuri de comportamente când vine vorba de articolele mai scumpe, premium. Pe de-o parte, unii se reorientează către bunuri cu preţuri mai mici. Pe de altă parte, există şi aceia care continuă să consume aceleaşi produse, dar în cantităţi mai mici.

„Tocmai de aceea, noi ne pregătim împreună partenerii noştri să putem rezolva cât mai bine ecuaţia dintre cantitate şi preţ“, precizează executivul.

Pentru România, aceste schimbări de comportament de consum vin după câţiva ani de premiumizare (uptrading). Mai exact, creşterea puterii de cumpărare şi inflaţia scăzută i-a determinat pe consumatorii locali să caute bunuri mai scumpe. Acum, trendul se inversează.

Nordic Food este un distribuitor de alimente, care are acoperire la nivel naţional, compania adresându-se segmentelor de retail, HoReCa şi cofetării. Portofoliul grupului numără în jur de 70-80 de branduri internaţionale, cu un total de 2.000 de produse.

Nordic Group a fost înfiinţat în urmă cu 30 de ani de trei antreprenori români. În urmă cu trei ani, grupul şi-a schimbat parţial acţionariatul, după ce familia Moldoveanu, unii dintre fondatori, a preluat pachetul majoritar de acţiuni (94%), iar partenerul lor Sara Pufan a rămas cu o participare minoritară în businessul de distribuţie.

În prezent, grupul este format din patru companii, cea mai mare fiind Nordic Food, cu afaceri de 48,2 milioane de euro în 2021, plus 20%. Nordic Logistic este o firmă înfiinţată în urmă cu 19 ani, care a ajuns la o suprafaţă de depozitare de 12.000 de metri pătraţi. Compania are o flotă de 80 de camioane, iar în 2021 a atins o cifră de afaceri de 6 milioane de euro.

Nordic Shops, cu afaceri de 300.000 euro, este entitatea care se ocupă de comercializarea produselor distribuite de Nordic Food în online, dar şi prin intermediul unui magazin offline din Bucureşti.

Nordic Restaurants, înfiinţată în 2020, are o cifră de afaceri de 500.000 de euro şi în prezent operează brandurile MOKI, Truff&Moi şi Pastalicious. Restaurantul MOKI a fost deschis de companie în 2022 în zona de nord a Bucureştiului.

„Încercăm să aducem pe piaţă un concept puţin diferit faţă de ceea ce am văzut până acum. Noi folosim MOKI şi ca pe o platformă unde noi putem învăţa ceea ce doresc clienţii noştri, pentru că a fi în partea de restaurante şi a fi un jucător de HoReCa înseamnă că trebuie să îţi înţelegi clienţii“, spune Dan Nistor.

Până în prezent, grupul s-a bazat pe distribuţia în România a diferite branduri internaţionale de larg consum. Compania are un portofoliu format din zeci de mărci, printre care Heinz, Dole, Cheerios, Costa d’Oro, Meggle sau Zanetti.

Nordic Food nu are producţie proprie şi nici nu are în plan dezvoltarea acesteia.

În ceea ce priveşte dezvoltarea, Dan Nistor spune că se uită atent la segmentul produselor vegane, care în ultimii ani a crescut semnificativ. Deşi Nordic Food are în portofoliu bunuri care pot fi incluse la categoria vegane, CEO-ul companiei îşi doreşte să mizeze mai mult pe acest segment, care are un potenţial foarte mare de creştere. Acesta nu este singura direcţie de mers pentru afacerea românească.

„Ne uităm la piaţa de bunuri tradiţionale autohtone, unde noi credem că există o oportunitate pentru distribuitorii români. Vrem să ducem la nivel naţional produse de calitate, care sunt fabricate în România. Avem un contract cu un jucător local, am început distribuţia acum 1-2 luni pentru firma Pescado. Ne uităm şi după alte bunuri autohtone care pot fi extinse la nivel naţional“, explică el.

Dan Nistor consideră că şi segmentul retailului tradiţional reprezintă o oportunitate de dezvoltare pentru companie.

Anul 2022 a fost mai bun decât cel anterior pentru grup, însă creşterea veni­turilor se datorează în bună parte inflaţiei. Creşterea preţurilor va duce la un avans de două cifre al încasărilor companiei.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor