ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Lanţul de restaurante La Mama vrea şase unităţi noi destinate livrărilor: „Dacă lucrurile vor funcţiona bine, avem şansa să ne apropiem de nivelul din 2019“

22.02.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Lanţul de restaurante controlat de antreprenorul Cătălin Mahu numără în prezent cinci localuri a la carte, cu două mai puţine faţă de 2019, şi un punct de livrări În 2020, ultimul an pentru care există date publice, compania care administrează lanţul a avut afaceri de 12 mil. lei, în scădere cu 40% faţă de anul anterior, conform datelor de la Ministerul de Finanţe.

Lanţul de restaurante La Mama, controlat de antreprenorul Cătălin Mahu, ar putea să se extindă anul acesta cu şase unităţi destinate livrărilor, însă dezvoltarea businessului va depinde de situaţia economică şi de evoluţia pandemiei. În prezent, compania are o singură unitate destinată delivery-ului.

Creşterea preţurilor şi criza forţei de muncă tot mai acută reprezintă cele mai mari provocări ale anului 2022, spune Cătălin Mahu, proprietarul La Mama, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare, un proiect  realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

„Intenţia mea este că mai deschidem şase unităţi mici pentru livrări. Poate vom deschide şi un restaurant mare. Cele şase vor fi unităţi fără mese, doar puncte de delivery. Problema care mă ţine în loc este lipsa oamenilor specializaţi. Dacă aş aduce un bucătar din Nepal, cu diplomă de bucătar, dar care nu ştie să gătească decât ceea ce a învăţat acolo, atunci e o problemă, pentru că îmi ia câteva luni să îl învăţ, ceea ce încetineşte ritmul de dezvoltare. Aş avea nevoie cam de 50 de oameni acum“, explică antreprenorul. Acum, echipa La Mama numără 120 de salariaţi, faţă de un maxim de peste 500 acum mai bine de un deceniu.

În prezent, reţeaua numără cinci restaurante mari, a la carte, şi un singur punct de livrare, însă odată cu extinderea segmentului de delivery, antreprenorul plănuieşte ca unităţile destinate livrărilor să fie operate pe o altă companie faţă de restaurantele La Mama.

Cătălin Mahu afirmă că businessul pe care îl operează a încheiat anii 2020 şi 2021 cu un declin puternic faţă de 2019, iar datele de la Ministerul de Finanţe arată faptul că firma Trotter Restaurant, prin care sunt operate restaurantele La Mama, a avut în 2020 afaceri de 12 milioane lei, în scădere cu 40% faţă de anul anterior. Însă, pentru anul acesta, antreprenorul se aşteaptă la o revenire la nivelul înregistrat înainte de pandemie.

„Dacă lucrurile funcţionează bine, avem şansa să ne apropiem de 2019 ca cifră de afaceri. Având în vedere că vreau să deschid aceste puncte de livrări, dar şi că, faţă de 2019, am închis două restaurante a la carte, s-ar putea să ajungem la acelaşi nivel de vânzări“, explică el.

Cu toate că în vara anului trecut încasările s-au apropiat de nivelul din perioada similară a anului 2019, lunile de la începutul şi sfârşitul anului, marcate de restricţii mai stricte, au fost foarte dificile pentru business.

„Livările nu au fost o soluţie salvatoare, au fost o soluţie de criză. Majoritatea restaurantelor erau a la carte şi o astfel de unitate nu se poate transforma într-un punct de delivery. Înainte de pandemie, livrările erau cam 10-15% din încasările noastre. În momentul în care a început criza sanitară, segmentul de livrări a crescut atât în volum, cât şi ca sumă. Raportat la încasările anterioare, delivery a crescut cam de două-trei ori“, spune Cătălin Mahu. Raportarea el o face la veniturile de dinainte de pandemie pentru că altfel ele sunt denaturate şi ponderea livrărilor e foarte mare ţinând cont de restricţii.

Mahu este de părere că după ce lucrurile vor reveni la normal, iar oamenii vor putea merge la restaurant la fel ca înainte, segmentul de delivery va mânca circa 10-15% la nivelul întregii pieţe, în urcare de la 5%, cât era în 2019.

Creşterea galopantă a preţurilor la materiile prime, dar şi la utilităţi reprezintă două dintre cele mai mari probleme ale acestui an pentru businessul din HoReCa, iar aceste majorări nu pot fi transpuse la fel în preţul final către consumatori.

„Toată această inflaţie afectează şi piaţa muncii, va exista o presiune foarte mare în toate domeniile de activitate pe salarii, pentru că oamenii se vor trezi cu mai puţini bani în buzunar, ceea ce îi va face să micşoreze bugetul pentru plăceri (cum e ieşitul la restaurant – n.red.)“, precizează el.

Criza forţei de muncă există de mulţi ani în piaţa HoReCa, însă pandemia  a acutizat această problemă, care se resimte din ce în ce mai tare în rândul proprietarilor de restaurante. În ultimii doi ani, angajaţii din HoReCa s-au reorientat către alte domenii mai sigure, iar cei rămaşi doresc salarii mai mari, spune Cătălin Mahu.

În lanţul de restaurante La Mama lucrează în prezent 120 de persoane, iar şase dintre acestea reprezintă forţă de muncă adusă din afara ţării.

„Am găsit în luna septembrie aceşti oameni. Sunt proprietari care şi-au adus doar peste vară personal străin, iar apoi au închis activităţile la mare. Astfel, oamenii erau disponibili. Am luat câţiva, care erau deja în ţară, dar din 12, şase au plecat. Ceilalţi s-au adaptat.“

Cătălin Mahu mai spune faptul că în piaţă s-au închis multe restaurante din cauza pandemiei, însă au apărut multe unităţi de tip food-truck, care se ocupă de livrări. Nu toate vor rezista în piaţă atunci când lucrurile vor reveni la normal.

Piaţa de restaurante, cafenele şi baruri a ajuns la finalul lui 2020 la o valoare de 13,2 mld. lei, cu 30% mai mică decât în anul de dinaintea pandemie, conform datelor de la Registrul Comerţului.  Pentru 2021, datele încă nu sunt disponibile.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor