ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Maria Necşulescu, Jidvei: Am majorat preţurile cu 12%, în medie, dar vor mai fi alte creşteri. Spre comparaţie, preţul la sticlă a urcat cu 70-100%

14.07.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Reluarea evenimentelor se simte şi în vânzările producătorului de vin Grupul este unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de vin, fiind prezent cu produsele sale atât în retail, cât şi în HoReCa, activând inclusiv pe zona de evenimente În prezent, Jidvei administrează circa 2.500 de hectare de viţă de vie.

Producătorul de vin Jidvei, business care are şi o compo­nentă de turism viticol, investeşte în dezvoltarea capaci­tăţii de cazare din judeţul Alba, unde construieşte alte opt camere, pe lângă cele 16 deja existente, a spus Maria Necşulescu, director general adjunct al grupului, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Odată cu izbucnirea pandemiei, româ­nii au redescoperit România, astfel că în ultimii mai bine de doi ani şi cererea pentru turismul viticol a crescut semnificativ. Mai mult, în 2022, în pofida relaxării restricţiilor de călătorie în Europa şi în afara Bătrânului Continent, numărul rezervărilor pentru vizite la crame şi pentru degustări de vin nu s-a redus.

„Se simte şi în zona de turism viticol faptul că oamenii vor să călătorească, s-a simţit asta încă din timpul pandemiei. În vara anului 2020, când românilor le-a fost dificil să plece în afara ţării, ei au început să redescopere minunile locale. Astfel, şi noi am văzut la cramă şi la castel un număr mai mare de turişti. Există cerere şi pentru anul acesta.“

Maria Necşulescu adaugă că grupul Jidvei are programate din oră în oră vizite pentru cei care vor să descopere Castelul Bethlen-Haller din Cetatea de Baltă, judeţul Alba. Aceştia vor avea parte totodată de o degustare. Cine vrea, poate să facă şi o vizită la cramă, dar aceasta trebuie programată în prealabil, explică ea.

Familia Necşulescu deţine şi un alt castel, Bethlen din Sânmiclăuş, însă el trebuie restaurat, conform celor mai recente date ZF.

Pe lângă extinderea capacităţii de cazare în localitatea Cetatea de Baltă, producătorul de vin are în plan o investiţie pe partea de sustenabilitate, care presu­pune reutilizarea unor componente care reies din procesul de vinificaţie. Mai exact, toate deşeurile din procesul de producţie sunt apoi reutilizate în zona de energie, spune Maria Necşulescu. Maria şi Ana Necşulescu, fiicele lui Claudiu Necşulescu, sunt implicate în business şi reprezintă a treia generaţie în această afacere.

Grupul Jidvei, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de profil, e activ cu produsele sale în retail – offline şi online, modern, tradiţional şi de specialitate – şi în HoReCa – respectiv restaurante, hoteluri şi baruri, dar şi evenimente precum nunţi sau botezuri. Astfel, reluarea acestora din urmă la capacitatea maximă a avut un impact pozitiv asupra vânzărilor produ­cătorului de vin.

Cu toate că ridicarea restricţiilor se vede în mod pozitiv în vânzări, creşterea preţurilor la materii prime are un impact negativ asupra bugetului grupului.

„Ne-am confruntat cu creşteri la tot, nu cred că există vreun element care să intre în componenţa preţului final al produsului nostru care să nu fi suferit scumpiri. Cam de la 60% în sus au fost creşterile. Vinul în sine este cea mai importantă componentă din punct de vedere cost în preţul produsului final, a doua fiind sticla, care este cumpărată din surse externe. Preţul la sticlă a crescut cu 70-100%.“

Scumpirile au fost resimţite încă de la finalul lui 2021, însă vârful a avut loc în primăvara acestui an. Acum, deşi preţurile încă sunt pe un trend ascendent, viteza a încetinit.

„Cu siguranţă aceste majorări s-au văzut în preţul final al vinului, dar nu integral. Nu avem cum să facem asta. Toate scumpirile trebuie făcute treptat. Noi am săltat preţurile cu o medie de 12%, dar vor mai fi alte creşteri“, explică ea.

În acest context, pentru anul acesta, este aşteptată o creştere de două cifre a veniturilor Jidvei, însă avansul real – cel care nu e influenţat de preţ – va fi mai mic ţinând cont de inflaţie.

Grupul Jidvei, unul dintre cei mai mari jucători din producţia şi vânzarea de vin din România, operează businessul prin mai multe companii, cea mai mare fiind Jidvei SRL Filiala Alba, cu afaceri de 181,4 mil. lei anul trecut, plus 25% faţă de 2020. În total însă, businessul cumulat urcă la peste 300 mil. lei, conform calculelor ZF pe baza datelor confidas.ro.

Grupul are şi o fermă de animale şi o fabrică de lactate şi activităţi în turism.

Jidvei administrează circa 2.500 de hectare de viţă de vie şi anual îmbuteliază aproximativ 18 milioane de litri de vin.

Cel mai vândut produs al companiei este vinul alb, cu o cotă de circa 80%. Urmează apoi vinul roze şi spumantul. Focusul pe vinul alb vine şi din faptul că via se află într-o zonă propice pentru producţia de astfel de struguri.

„Avem încercări de vinuri roşii, dar nu avem o suprafaţă atât de mare de struguri negri care să ne satisfacă nevoia şi de vinuri rose şi de roşii. Acum este un trend pe zona vinurilor rose, iar pentru noi este mult mai uşor să obţinem vinuri rose de calitate înaltă decât vinuri roşii având în vedere clima şi locul în care ne aflăm“, adaugă ea.

Compania deţine însă câteva sute de hectare în Dobrogrea unde realizează vinuri roşii, doar că sub alt brand - Navigo.

Anul acesta este unul dificil pentru agricultură, astfel seceta din 2022 ar putea afecta considerabil culturile. Însă, Maria Necşulescu spune că pentru Jidvei acesta este un an foarte bun până acum.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor