ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank. Care este povestea Ami Machine Technology, un producător de echipamente şi dispozitive industriale. Produsele realizate în Timişoara au ajuns până în fabrici din Germania, Ungaria şi Vietnam

03.04.2025, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Multe dintre utilajele şi dispozitivele produse de companie se adresează fabricilor din zona automotive, însă firma autohtonă a furnizat echipamente şi pentru alte industrii precum cea agricolă şi cea medicală.

Compania Ami Machine Technology, un producător de echipamente şi dispozi­tive industriale, a fost înfiinţată de Alexan­dru Suciu în 2014. După o experienţă avută în multinaţionale, antreprenorul a decis să îşi deschidă propria afacere, care să realizeze elemente tehnice care ulterior să fie folosite în fabrici. 

„Ami Machine Technology produce utilaje şi dispozitive pentru industrie. Ve­nim în întâmpinarea clienţilor noştri, în mare parte multinaţionale, dezvoltându-le utilajele de care au nevoie pentru a produ­ce toate acele noi bunuri cu care ei vin în piaţă. În Timişoara, ne învârtim în mare parte în jurul marii industrii automotive. O bună parte din businessul nostru este de­dicată acestui domeniu“, spune Alexandru Suciu, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank.

Multe dintre utilajele şi dispozitivele pro­duse de companie se adresează fabrici­lor din zona automotive, însă firma a furni­zat echipamente şi pentru alte sectoare, precum cel agricol şi cel medical. În cazul industriei automotive, aceasta are nevoie constantă de astfel de utilaje şi dispozitive, în contextul în care anual există îmbună­tăţiri ale autoturismelor.

„Nevoile clienţilor noştri se schimbă. Me­reu au nevoie în liniile lor de producţie de diferite piese cu ajutorul cărora ei reu­şesc să îşi asambleze componentele necesa­re în manufacturare. Mai mult, tipul acesta de dispozitive trebuie reînnoite foarte des. Clientul vine la noi cu cerinţa, cu noul pro­dus, în baza unui contract de confidenţiali­tate, noi creăm cele necesare producţiei lor în jurul noilor componente“, explică el.

Businessul a început să exporte primele utilaje şi dispozitive în anul 2021, atunci când a trimis un echipament într-o fabrică din Germania. Între timp, businessul a ex­por­tat utilaje şi dispozitive şi în Ungaria şi Vietnam. Antreprenorul spune însă că îşi doreşte să îşi concentreze atenţia pe piaţa locală.

„Ne concentrăm atenţia în mare parte pe piaţa locală şi ne dorim să păstrăm in­dus­tria aici. E drept, a venit foarte multă in­dustrie din străinătate care produce la noi. Vedem însă acest trend de a automatiza şi de a robotiza. Dacă înainte exista un mare interes pentru a avea forţă de muncă în Ro­mânia, muncă manuală, acum mulţi clienţi se orientează spre tot mai multă automa­tizare, tot mai multă eficientizare“, adaugă Alexandru Suciu. 

Pe lângă componenta de producţie, com­pania se ocupă şi de cercetare. Înce­pând din 2023, firma are un parteneriat cu Universitatea Politehnică şi cu Universi­ta­tea Ioan Slavici din Timişoara.

„Avem acces la facilităţile lor şi cu spri­jinul lor studiem o nouă latură care se nu­meşte hybrid manufacturing, este o ramură a additive manufacturing, aşa cum este bine cunoscută de toată lumea. E vorba despre acele imprimante 3D, dar folosite în zona industrială“, precizează el.

În 2023, ultimul an pentru care există date publice, compania a avut venituri de 715.000 lei, în creştere faţă de anul anterior, când cifra de afaceri a firmei a fost de 648.000 lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

„Ultimul an a fost împărţit. A fost o primă jumătate de an în care lucrurile au funcţionat foarte bine. Ulterior, industria automotive a intrat în regres, odată cu ea a scăzut şi numărul proiectelor noastre. Ne-am bucurat însă să folosim timpul acela pentru a implementa un proiect european. Din punctul nostru de vedere, lucrurile au decurs cumva favorabil“, adaugă antrepre­norul.

Prin proiectul european, compania a putut accesa bani pentru achiziţionarea unui utilaj mai performant, care îi permite să acceseze şi alte sectoare decât cel auto­motive, precum cel medical, aerospaţial şi altele.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor