ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank. Vânzările de vinuri scad ca urmare a prudenţei clienţilor, coroborat cu o diminuare generală a consumului de vinuri roşii. „Noi, ca producători, trebuie să ne adaptăm şi să fim mai aproape de gusturile oamenilor“

24.04.2025, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Crama Aurelia Vişinescu are 82 de hectare cultivate cu viţă de vie, dintre care două treimi cultivate cu soiuri roşii, iar restul cu albe Anual, crama produce între 500.000 şi 600.000 de sticle de vin.

Consumul de vinuri este în scăde­re în ultima perioadă ca urmare a unei prudenţe tot mai mari a oamenilor când vine vorba de modul în care îşi ges­tionează cheltuielile. Această ten­dinţă este coroborată şi cu o scădere generală a consumului de vinuri roşii, în contextul în care vinul alb revine în atenţie, spune Aurelia Vişinescu, fon­datoarea cramei care-i poartă numele - Aurelia Vişinescu. Aşadar, faţă de anul trecut, piaţa totală de profil din România este în scădere, chiar dacă există creşteri pe anumite segmente.

„Vinurile, cum sunt şi cele pe care noi le producem, se încadrează mai de­grabă în categoria de răsfăţ. Nu vorbim de bunuri de strictă necesitate. Iar într-o perioadă de prudenţă în con­sum, asta se simte. Vedem schim­bări majore de comportament chiar de la un an la altul. Anul trecut, a scă­zut foarte mult consumul de vin roşu şi a crescut cel de vin alb. Apetitul pentru vinul rose este şi el în scădere. Dacă privim piaţa în ansamblu, re­mar­căm o scădere“, spune Aurelia Vişi­nescu, prezentă în cadrul emisiu­nii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect al Ziarului Financiar şi al UniCredit Bank.

Declinul nu se resimte doar în pia­ţa locală, ci la nivel mondial. Involuţia este coroborată cu o scădere generală a consumului de vin roşu, care pierde teren în faţa vinului alb sau a altor băuturi.

„Nu cred că e preţul un factor aici. Da, vinul roşu este mai scump decât cel alb, dar consider că, mai de­grabă, motivul din spatele declinului este a­cela că e mai greu de băut. Iar la a­ceas­tă tendinţă contribuie şi încălzi­rea globală. Căldurile au făcut ca vinul roşu să fie mai puţin atrăgător. Creş­terea concentraţiei alcoolice ca ur­mare a coacerii excesive a strugurilor în vie a făcut ca vinul roşu să fie mai puţin accesibil ca gust“, explică ea.

Acestor factori li se mai adaugă şi alţii. Spre exemplu, tinerii beau mai puţin alcool. Totodată, ei sunt mai puţin apropiaţi de vin pentru că îl consideră mult mai complex faţă de alte băuturi.

„Este mai uşor de înţeles berea decât vinul“, adaugă Aurelia Vişinescu.

În aceste condiţii, cel mai mult are de suferit categoria vinurilor mainstream. Însă, antreprenoarea are speranţa că vinul va rămâne în continuare o băutură importantă pentru consumatori. Pentru asta, datoria producătorilor este să se adapteze constant la schimbări şi la nevoile oamenilor.

„Vinul va exista în continuare pe mesele consumatorilor. Iar dacă vorbim de vinul de calitate, cu siguranţă îşi va găsi loc. Noi, ca producători, trebuie să ne adaptăm, să fim mai atenţi, să recoltăm mai devreme, să găsim soluţii astfel încât să fim aproape de gustul consumatorilor“, spune ea.

Crama Aurelia Vişinescu administrează 82 de hectare cultivate cu viţă de vie, dintre care două treimi cultivate cu soiuri roşii, iar restul cu albe. Anual, crama produce între 500.000 şi 600.000 de sticle de vin.

Antreprenorea îşi doreşte diversificarea gamei.

Multe dintre vinurile cramei ajung în retail şi HoReCa. Înainte de pandemie, HoReCa reprezenta cel mai important canal de vânzare, însă balanţa a înclinat acum puţin spre retail. Totuşi, exportul este un canal în creştere în ultimii ani, cam 30% din producţia cramei merge la export.

„Printre altele, trimitem vin şi în America. Abia am deschis acolo o companie. Este o piaţă mare, şi vinul a fost primit bine. Suntem deja la al treilea container trimis“, spune Aurelia Vişinescu.

Rămâne de văzut însă în ce măsură tarifele vehiculate de Donald Trump vor influenţa vânzările de vinuri dar şi de produse de orice fel.

Crama este operată pe două entităţi Domeniile Săhăteni şi Domeniile Săhăteni Distribution cu afaceri cumulate de circa 14 mil. lei în 2023, potrivit datelor Ministerului de Finanţe. Firmele sunt deţinute în mod egal de Aurelia Vişinescu şi Aurelian Cacenco.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor