ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank. Oliver Bauer, cofondatorul cramei Bauer: Preţurile materiilor prime au crescut cu 25-30% în ultimul an, iar din cauza anului secetos, producţia a fost mai mică

06.05.2025, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Anual, crama Bauer realizează circa 60.000 de sticle de vin, însă din cauza problemelor cauzate de vreme, anul trecut producţia totală a fost de circa 40.000 de sticle.

Preţurile materiilor prime conti­nuă să crească, susţine Oliver Bauer, cofondatorul cramei Bauer, din zona viticolă Drăgă­şani. Doar în ultimul an scum­pirile au fost cuprinse, de regulă, între 25% şi 30%, în timp ce unele materii prime, precum strugurii, au suferit chiar şi dublări ale preţurilor din cauza secetei.

„La sticlă, preţurile au stagnat, dar la dopuri au crescut foarte mult. Pentru noi, o bună parte din costul de producţie o repre­zintă strugurii, iar acolo am vă­zut chiar şi dublări de preţ. Nu pot acum să dublez preţul unei sticle de vin. Cam cu 25-30% s-au scumpit, în me­die, materia primă şi materialele necesare pen­tru producţie. Aces­tora li se adaugă şi alte probleme, precum cele cu forţa de muncă, nouă ne trebuie oameni calificaţi“, spune Oliver Bauer, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank.

Crama Bauer lucrează şi propriile hec­ta­re cu viţă de vie, dar cumpără şi struguri de la parteneri pentru a completa cantitatea necesară producţiei. Anul 2024, spune an­tre­prenorul, a fost unul dificil pentru pro­duc­ţia de vin din cauza secetei, cantitatea reali­zată fiind mult mai mică faţă de anii anteriori. Mai mult, unele vinuri chiar nu au putut fi făcute din acest motiv.

„Seceta ne-a creat două probleme, una a fost lipsa de cantitate - bobul de strugure a fost mic şi uscat. La Cabernet, am avut nevoie de trei kilograme de struguri pentru o sticlă de vin, iar în mod normal, avem nevoie de două kilograme. Totodată, noi am avut o problemă şi cu coacerea, care a fost forţată. Astfel, nu am putut folosi unii struguri. Am refuzat unele loturi ca să nu compromit calitatea“, explică el.

Anul trecut, România a avut a doua cea mai dramatică scădere de producţie din Europa, după Franţa, un declin de 20%. Astfel, piaţa locală a realizat 3,7 milioane de hectorilitri de vin, cantitate ce o pozi­ţio­nează pe locul al 12-lea în lume şi pe locul al şaselea în Europa. Jucătorii spun că încăl­zirea globală schimbă mersul lucrurilor. Fiind o ramură a agriculturii, viticultura este şi ea, la mâna vremii.

Anual, crama Bauer realizează circa 60.000 de sticle de vin, însă din cauza pro­ble­melor cauzate de vreme, anul trecut, pro­ducţia totală a fost de circa 40.000 de sticle.

În 2024, producătorul din Drăgăşani a realizat 70% vin alb şi restul roşu, însă Oliver Bauer spune că nu a avut niciun lot de struguri potrivit pentru a face vin rose.

Vremea este unul dintre principalii factori care influenţează businessul de producţie a vinului. Chiar şi cu investiţii în irigaţii sau sisteme antigrindină, cultura nu este cu totul protejată.

„Chiar dacă pui o plasă antigrindină, dacă vine o grindină cum am avut în 2014, nu ai ce să faci. Iar dacă nu ai apă în vie, degeaba aduci apă cu cisterna, nu funcţionează. Natura nu este doar ceva loial şi foarte frumos, ea poate fi dură şi fără niciun pic de milă“, subliniază el.

Crama Bauer, înfiinţată de Oliver Bauer şi de soţia sa, Raluca, operează o suprafaţă cultivată cu viţă de vie de circa 8 hectare. Antreprenorii mai cumpără şi alţi struguri de la parteneri.

Producătorul de vin este unul butic, iar fondatorii spun că nu vor să crească prea mult tocmai pentru a menţine calitatea. Totodată, în ultima perioadă, consumatorii au devenit mult mai prudenţi şi sunt mai atenţi la cheltuieli.

Oliver Bauer afirmă că nu se resimte puternic acest lucru în businessul pe care îl conduce, însă practicile de discount-uri din piaţă ar putea afecta industria.

„Văd promoţii ridicole, iar asta e ceva ce eu nu înţeleg. Dacă tu ca producător vinzi ieftin doar ca să scapi de stoc, nu mai poţi să ridici preţul apoi. Cum să vinzi cu 20 lei acum şi apoi cu 80 lei acelaşi vin? Aş avea probleme să explic acest lucru. (É) Cred că astăzi clienţii trebuie să înţeleagă că nu mai pot să produc acelaşi vin cu aceleaşi costuri ca acum cinci ani. În esenţă, ce se întâmplă în piaţă este şi o lipsă de comunicare şi coerenţă“, este el de părere.

Compania Crama Oliver Bauer a avut afaceri de 2,4 mil. lei în 2023, plus 7%. Firma e deţinută în mod egal de Raluca şi Oliver Bauer.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor