♦ Anual, din circa 3.000 de aplicanţi, doar 12 sunt selectaţi pentru a urma cursurile Grasse Institute of Perfumery
♦ După absolvirea acestui institut, Cristina Bălan şi-a lansat propriul brand de creaţie a parfumurilor, numit Parfumonde.
Cristina Bălan este primul parfumier român absolvent al Grasse Institute of Perfumery, cel mai important institut de parfumerie din lume. Ea activează în această piaţă de aproape 18 ani, de când a lansat Elysee, business ce comercializează produse premium de parfumerie şi beauty, însă acum, dincolo de statutul de antreprenor, a devenit şi parfumier.
După mulţi ani în care a acumulat experienţă în această piaţă şi a învăţat ce înseamnă parfumurile, Cristina Bălan şi-a dorit să treacă la nivelul următor, la realizarea unor creaţii proprii.
„Am făcut multe evenimente, am organizat multe lansări de parfumuri şi am avut şansa să cunosc parfumieri. Văzând acurateţea simţului mei olfactiv, ei mi-au recomandat să merg la acest institut. La început, era doar un vis, pentru că nu e un loc în care poţi să ajungi foarte uşor. În timp însă, ideea s-a cristalizat şi am dus-o la bun sfârşit“, spune Cristina Bălan, prezentă în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank.
Anual, din circa 3.000 de aplicanţi, doar 12 sunt selectaţi pentru a urma cursurile Grasse Institute of Perfumery. După absolvirea acestui institut, antreprenoarea şi-a lansat propriul brand de creaţie a parfumurilor, numit Parfumonde. În acest business, ea se ocupă de la crearea formulei şi până la produsul final.
„Este divizia de creaţie (dincolo de Elysee care e un business de retail, ce funcţionează în continuare – n.red.). Aici creăm proiectul de parfumerie de la formulă până la linia finală. Asta nu înseamnă că produc, ca şi parfumier, doar formule pentru parfumuri de corp, facem şi lumânări, parfumuri de ambient. Abia am creat parfumul pentru hotelul Corinthia din Bucureşti“, precizează Cristina Bălan.
Prin Parfumonde, antreprenoarea a creat şi o serie de parfumuri de corp care amintesc de România, inspirată fiind de izvoarele din munţi, de conifere, dar şi de flori precum bujorul românesc şi garofiţa ce se găseşte doar la noi sau de regina nopţii. Essense De Roumanie este linia de parfumuri creată de Cristina Bălan, sub umbrela acestui nume găsindu-se parfumuri precum Roman, Dracoola, Hora, Roua, Ia şi altele.
„În momentul în care plec la drum în crearea unui parfum, am în cap o idee. Apoi, ajung la ingredientele din laborator, pe care le testez unul câte unul. Mai departe, le pun împreună. O formulă poate avea de la 30 până la 220 de ingrediente, cum este cazul parfumului Dracoola, care este un mix de ingrediente ozonice, fructate şi gurmande. Am încercat aduc laolaltă lucruri aparte“, spune ea.
În această profesie, talentul este unul dintre cele mai importante atuuri, fără un simţ olfactiv nativ dezvoltat este aproape imposibil să performezi ca parfumier. Talentului i se mai adaugă însă şi consecvenţa, pasiunea şi studiul.
„Trebuie să educi talentul pe care îl ai, mulţi renunţă în timpul cursurilor pentru că sunt asidue, trebuie să miroşi de minimum 7-10 ori un ingredient ca să îl recunoşti, iar noi aveam la examene circa 1.000-1.200 de ingrediente“, adaugă Cristina Bălan.
Mulţi dintre absolvenţii institutului de parfumerie din Franţa aleg să lucreze în cadrul unor mari companii de parfumuri, unde se ocupă strict de creaţia acestora, de formule, însă Cristina Bălan a optat să îşi lanseze propria linie de parfumuri şi să rămână în continuare antreprenor, chiar dacă este mult mai dificil, Pe lângă partea de creaţie, ea se cupă şi de zonă administrativă a businessului. Mai mult, pentru a merge independent în această piaţă, este necesară o investiţie foarte mare.
„Vorbim de sute de mii de euro investite în ingrediente, în ambalaje, pentru că totul se plăteşte în avans. Îţi trebuie cashflow. Plus că e nevoie să ai cunoştinţe de antreprenoriat. Aşadar, e cel mai uşor să te angajezi. Cam 99% dintre cei care termină institutul se angajează la firmele mari din domeniu şi fac doar partea de creaţie“, explică ea.
Pe lângă propria colecţie de parfumuri de corp, Cristina Bălan creează şi parfumuri la cerere, cum a fost cazul colaborării cu Corinthia. Ceea ce îşi doreşte ea este să creeze şi alte tipuri de produse cu componentă de parfum, precum lumănări, creme de corp, parfumuri de cameră sau chiar şi detergenţi.
Elysee Concept, compania care administrează businessul de comercializare a parfumurilor, a avut afaceri de 1,5 mil. lei în 2023, ultimul an pentru care există date publice, potrivit informaţiilor Ministerului de Finanţe.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE