ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank. Adrian Mihai, FAN Courier: Livrările de pe platforme din China sau Turcia reprezintă circa 30% din totalul volumelor dintr-o zi. Acum cinci ani erau la 1-2%

20.05.2025, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

FAN Courier a încheiat anul trecut cu afaceri de 1,3 miliarde de lei, după un avans de 12,5% ♦ Pentru 2025, estimările sunt pentru o creştere în acelaşi ritm.

Piaţa de curierat va continua să crească pe fondul u­nui apetit tot mai mare pentru achiziţiile online, iar acest trend nu va fi stopat nici măcar de o eventuală criză, este de părere Adrian Mihai, cofondator şi CEO al companiei FAN Courier, lide­rul pieţei de curierat.

„Piaţa de curierat va continua să crească în perioada următoare. Orice criză de până acum a făcut ca această industrie să se situeze pe un trend ascendent. În crize, oamenii caută produsul cel mai ieftin, pe care îl găsesc, de cele mai multe ori, în online“, spune Adrian Mihai, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank.

 

Made in China

În ultimii ani, platformele chinezeşti precum Shein, Temu şi altele asemenea, dar şi unele din Turcia precum Trendyol şi-au crescut foarte mult prezenţa în piaţa locală printr-o campanie de marketing agresivă, ajungând să ocupe o bună parte din volumele livrărilor efectuate de compa­niile de curierat.

Cu toate că bunurile foarte ieftine de pe aceste platforme au invadat piaţa, afectând businessul micilor producători şi comer­cianţi autohtoni, ele contribuie la creşterea pieţei de curierat, printr-un volum mai mare de livrări.

De altfel, comerţul online este princi­palul motor de creştere a pieţei de curierat, iar acest lucru s-a văzut puternic încă din pandemie.

„Cred că aceste firme, care au venit din afara României cu preţuri foarte mici şi cu o politică foarte agresivă de marketing, au dus la creşterea pieţei. Cred că situaţia e aceeaşi în toată Europa. Având o putere foarte mare şi având în spate producători cu costuri foarte mici, au reuşit să lovească în multe IMM-uri care nu au mai putut ţine ritmul“, adaugă el.

 

De la 1-2% la 30%

Livrările de pe aceste platforme repre­zintă circa 30% din totalul volumelor dintr-o zi, spune Adrian Mihai, ceea ce înseamnă o pondere foarte mare. Spre com­paraţie, în urmă cu cinci ani, aceste livrări reprezentau doar 1-2% din total, ceea ce arată creşterea fulminantă pe care au avut-o aceste platforme pe piaţa locală. Creşterea popularităţii vine şi pe fondul inflaţiei şi al scumpirilor din România. Pe aceste platforme, multe dintre produse au preţuri foarte mici, iar, în unele cazuri, cali­tatea este comparabilă cu a unui produs de brand, ceea ce înseamnă că multe per­soane au migrat către astfel de platforme. Acest lucru se observă şi în scăderea valorii coşu­lui mediu de cumpărături.

„În ultimii ani, a scăzut din ce în ce mai mult valoarea coşului, au început românii să comande lucruri foarte ieftine. Coşul este foarte mic, iar asta se traduce în volume mult mai mari (pentru noi – n.red.) şi dimensiuni mult mai mici. De aceea şi lockerele au atât de mult succes“, adaugă Adrian Mihai.

 

Pariu pe lockere

FAN Courier a investit în propria reţea de lockere, numite FANboxuri, care a ajuns la peste 2.000 de unităţi în toată ţara. Com­pania vrea să crească volumele livrate la lockere şi să ajungă la o pondere de circa 80% din total. Pentru a atinge o astfel de ţintă, FAN Courier continuă să investească în reţea.

În 2024, compania de curierat a investit 55 mil. euro în mai multe proiecte, iar pen­tru anul acesta bugetul de investiţii este de 40 mil. euro. Unul dintre proiectele vizează dezvoltarea reţelei de lockere, care nu doar că va continua şi anul acesta, dar şi anul viitor.

În prezent, livrările la lockere repre­zintă 15% din volumele totale, însă Adrian Mihai mizează să ajungă la 20% până la finalul anului.

„Vom continua investiţiile în lockere în următorii ani pentru că este nevoie de ele în piaţă. Am investit până acum 30 de mili­oa­ne de euro în această reţea şi vom continua să investim şi anul acesta, dar şi anul viitor. Este nevoie de extinderea reţelei de lockere, clienţii doresc acest tip de livrare“, adaugă el.

 

Investiţii în vremuri de criză

Cu toate că este un an incert din punct de vedere economic, fiind aşteptate măsuri pentru reducerea deficitului bugetar, Adrian Mihai spune că investiţiile nu ar trebui stopate în vremuri dificile, dimpo­trivă. „În criză, cei care au cum şi pot ar trebui să facă investiţii.“

Pentru 2025, compania şi-a construit bugetul pe trei scenarii, optimist, realist şi pesimist. Primele luni ale acestui an arată că veniturile companiei vor creşte cu circa 12%, aşa cum era prevăzut în scenariul realist. Anul trecut, FAN Courier a încheiat cu afaceri de 1,3 miliarde lei, după un avans de 12,5%.

Totuşi, în 2025, din cauza provocărilor economice, profitabilitatea companiei ar putea fi afectată.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor