ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank. Şansa industriei textile locale stă în producţia cu valoare adăugată. Companiile locale pot supravieţui valului de închideri ale fabricilor prin dezvoltar ea propriului brand

29.05.2025, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Sense este un producător şi retailer de îmbrăcăminte cu sediul în judeţul Neamţ Compania are două fabrici, una dintre ele specializată în producţia de materiale textile, iar cealaltă în tricoturi Ambele lucrează atât lohn, cât şi pentru brandul propriu.

Cunoscută anterior drept „croi­torul Europei“, România începe să îşi piardă acest statut după ce multe fa­brici s-au închis şi continuă să se închi­dă pe plan local. Marile branduri in­ter­naţionale care colaborau cu fabri­cile autohtone au început să se uite tot mai mult către ţări unde costurile de producţie sunt mai mici decât în România, câteva exemple în acest sens fiind Turcia, Maroc şi Albania.

Multe dintre fabricile care s-au închis îşi bazau activitatea exclusiv pe producţia în lohn, adică realizau arti­colele sub brandurile străine, pe baza cerinţelor primite, fără a exista va­loare adăugată. Pentru a contracara acest „trend“ al închiderii fabricilor, tot mai accentuat în ultimii ani, com­paniile ar trebui să se orienteze către producţia integrată, cu valoare adău­gată şi către dezvoltarea propriului brand.

 

Plusuri şi minusuri

„Avantajele României în această industrie sunt apropierea de pieţele de desfacere, experienţa în producţie şi seriozitatea. Însă, dezavantajul nos­tru este preţul. În Europa, ne luptăm cu Bulgaria, Serbia, Albania şi Tur­cia. Turcii tratează mult mai serios industria textilă. Acest domeniu este unul competitiv, aşa că nu poţi să oferi salarii foarte mari“, spune Sorin Chiriac, cofondator al Sense, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank.

Mai mult, industria textilă se con­fruntă şi cu problema forţei de mun­că, generată de faptul că tinerii nu se mai îndreaptă către acest sector. Companiile care angajează reuşesc să recruteze personalul fabricilor închi­se. Salariile sunt, în mod paradoxal, o problemă dublă. Sunt prea mari pen­tru a avea un business competitiv, dar prea mici raportat la media naţională (de multe ori fiind apropiate de minimul pe economie).

 

Cine e Sense

Sense este producător şi retailer de îmbrăcăminte cu sediul în judeţul Neamţ. Compania are două fabrici, una dintre ele specializată în produc­ţia de materiale textile, iar cealaltă în tricoturi. În ambele unităţi lucrează circa 150 de angajaţi.

Acestea produc atât în sistem lohn, cât şi pentru propriul brand, Sense, sub care există o reţea de ma­gazine în România care numără 11 unităţi. Businessul a pornit la drum cu producţia în lohn, fiind înfiinţat de Cristina şi Sorin Chiriac.

După anii 2003-2004, când euro a scăzut şi nu existau perspective bune pentru export, antreprenorii s-au ori­en­tat către piaţa locală, unde au decis să meargă pe segmentul de retail. Compania are şi în prezent cele două direcţii de mers – lohn şi pro­ducţie sub brand propriu, ceea ce îi permite să compenseze scăderile de pe piaţa locală cu exporturile sau invers.

„În general, retailul propriu reprezintă 50% din producţie, iar restul e exportul. Se întâmplă însă uneori, cum a fost cazul şi în perioada de dinainte de alegeri, să lucrăm 100% export. Anul trecut, în aceeaşi perioadă, lucram 100% pentru piaţa internă pentru că era cerere“, explică antreprenorul.

 

Ce urmează?

Din cauza climatului politic şi a celui economic, vânzările magazine­lor locale au scăzut în prima parte a acestui an cu circa 20%, spune antreprenorul. Pentru a compensa declinul, fabricile companiei lucrează mai mult pentru export.

„Deprecierea leului pe noi ne ajută pentru că putem oferi preţuri mai competitive la export. Iar în vremurile în care nu avem consum în piaţa internă, producem mai mult pentru export. Şi câştigăm mai bine din export“, adaugă el.

Mai multe detalii pe www.zfcorporate.ro

În 2023, ultimul an pentru care există date publice, compania Caremil, sub care funcţionează brandul Sense, a avut venituri de 18,6 milioane lei, în scădere cu 34% faţă de anul anterior, arată datele Ministerului de Finanţe.

Anul trecut, spune antreprenorul, a fost unul foarte bun pentru business, fără să ofere cifre cu privire la veniturile companiei.

Incertitudinea care planează asupra economiei în această perioadă l-a determinat pe Sorin Chiriac să stopeze investiţiile. Singura dezvoltare pe care o ia în calcul este deschiderea unui magazin în Bucureşti, unde a avut o astfel de unitate, dar pe care a închis-o.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor