ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Radu Savopol, cofondator al 5 to Go: Cred că anul acesta vom depăşi 300 de cafenele şi estimez o cifră de afaceri de 10-12 mil. euro. Anul trecut au fost închise zece cafenele 5 to Go, fie din cauza neînţelegerilor privind chiria, fie a fost decizia francizaţilor care se temeau de ce va urma

04.05.2021, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Antreprenorul are în plan şi consolidarea businessului Cereal Crunch, având în prezent şapte unităţi sub acest brand ♦ El mai e acţionar şi al producătorului de croissante Fika 18, care va deschide un nou punct de vânzare pe Lipscani, în inima Capitalei.

Radu Savopol, cofondator al lanţului de cafenele 5 to Go, estimează că anul acesta reţeaua va ajunge la 300 de unităţi şi se aşteaptă ca la finalul lui 2021 veniturile să se situeze între 10 şi 12 mil. euro. Astăzi, 5 to Go are 250 de cafenele în Bucureşti şi în ţară.

„Dacă acum un an eram blocat şi nu ştiam care e direcţia, acum lucrurile mi se par destul de bine definite. Cred că vom depăşi cifra de 300 de locaţii şi îmi doresc foarte mult să aducem produse noi şi să creştem media de bon. Anul acesta cred că o să avem între 10 şi 12 mil. euro cifră de afaceri. Anul trecut, ne preconizasem 10 mil. euro şi am realizat 8 mil. euro în plină pandemie“, a spus Radu Savopol, fondator al 5 to Go, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

El adaugă că pentru 5 to Go a contat foarte mult că e un brand românesc, un brand prietenos. Plus că reţeaua se dezvoltă în franciză şi asta ajută mai ales în provincie pentru că oamenii de acolo sunt foarte conectaţi la tot ceea ce înseamnă oraş.

În urmă cu mai bine de un an fondul de investiţii Mozaik Investments, ale cărui baze au fost puse de Sacha Dragic -, proprietarul Superbet, Vlad Buşilă, cofondator al Capital Partners (actual­mente BT Capital Partners) şi Roland Haas, un bancher de investiţii cu experienţă de trei decenii în industrie, a preluat un pachet de 35% din acţiunile lanţului de cafenele 5 To Go. „Am reuşit să dezvoltăm, ne-am făcut propria companie de distribuţie şi acesta a fost un pas important pentru business. Vedem o altă dinamică pentru că erau anumite produse pe care nu le puteam accesa, iar acum facem şi vom face şi mai multe importuri de diferite bunuri“, adaugă Radu Savopol.

Antreprenorul spune că a realizat un studiu împreună cu o companie din Elveţia care face studii pe piaţa europeană, iar din primele date se poate observa faptul că România se află în topul creşterilor în 2020 ca dezvoltare în zona lanţurilor de cafenele.

Piaţa de profil din România s-a dezvoltat semnificativ în ultimii ani, Bucureştiul putând a fi comparat cu marile capitale europene în care există tradiţia cafenelelor.

De asemenea, piaţa cafenelelor din România este în principal formată din businessuri dezvoltate de antreprenori locali. Radu Savopol este de părere că dezvoltarea rapidă se datorează în principal faptului că antreprenorii sunt creativi, iar pe lângă acest lucru există o serie de avantaje.

„În România, dat fiind că forţa de muncă care nu este plătită ca în ţările dezvoltate, încă putem avea costuri mai mici. Astfel, produsele româneşti sunt foarte competitive şi la preţuri bune. Cred că acesta a fost un aspect important şi astfel am reuşit să creăm concepte care să vândă la preţul corect cafeaua. Există nişe şi pentru jucătorii mari, internaţionali, dar s-au dezvoltat multe lanţuri autohtone şi nu doar pe zona de to go, ci şi pe formatul clasic cu zonă de stat la mese, vorbim de concepte foarte interesante“, explică Radu Savopol.

În studiul menţionat de antreprenor se mai arată faptul că până în 2024-2025 piaţa locală se va extinde până la 1.000 de cafenele, aici fiind luate în calcul unităţile aferente lanţurilor, nu şi afacerile independente cu un punct de vânzare.

Savopol spune că 5 to Go are o cotă de piaţă de 39% în România, iar împreună cu Starbucks şi un alt brand local, cei trei deţin 60% din piaţă ca număr de unităţi. Potenţialul pieţei de cafenele este foarte mare, iar loc de dezvoltare există, având în vedere că românii au descoperit cafeaua de specialitate doar de câţiva ani.

Antreprenorul nu pariază doar pe dezvoltare de unităţi, ci şi pe dezvoltare de produs.

Astfel în 2020 reţeaua 5 to go a dezvoltat şi un brand de cafea proaspăt prăjită numită Lucky Cats, brand cu care are de gând să meargă în alte cafenele, hoteluri, baruri şi restaurante.

Un alt brand pe care a pariat antreprenorul a fost Cereal Crunch, brand de localuri sub forma unor cereal-baruri. Cereal Crunch a fost adus pe piaţa locală în 2018 de o serie de antreprenori, iar conceptul a fost preluat apoi de Radu Savopol şi alţi doi parteneri. În prezent, există şapte localuri sub brandul Cereal Crunch, însă în perioadă următoare el spune că îşi doreşte consolidarea acestui business în piaţă, cât şi dezvoltarea sa.

Un alt  business pe care a pariat Radu Savopol este Fika18, un laborator de croissante fondat de Armand Sima şi Cătălina Opriş în 2018, fiind prezent cu un punct de desfacere pe Calea Victoriei din Bucureşti.

„Urmează să deschidem a doua locaţie pe Lipscani, într-o zonă la fel de accesată de oamenii tineri din Bucureşti, vom vedea şi acolo rezutlate, e un produs frumos care se poate dezvolta ca alte branduri de nişă“, mai spune Radu Savopol.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor