ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Alina Rachieru, fondatoarea Pineberry: Am închis magazinul din Mall Vitan din cauza lipsei forţei de muncă din fabrică. Tinerii nu vor să mai lucreze în fabrici

02.02.2023, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ În 2019, fabrica număra 120 de angajaţi, astăzi numărul acestora s-a redus până la 70.

Producătorul român de haine Pineberry a închis singurul magazin fizic pe care îl avea în Bucureşti Mall Vitan, magazin inaugurat în 2019. Decizia de a renunţa la magazinul fizic vine ca urmare a lipsei de forţă de muncă din propria fabrică, spune Alina Rachieru, fondatoarea Pineberry, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

„Anul 2023 pentru noi a început într-un mod uşor negativ pentru că am închis magazinul fizic din Bucureşti Mall Vitan, un pas pe care nu l-am prevăzut în 2022. Din cauza faptului că forţa de muncă a scăzut în fabrica noastră a trebuit să luăm decizia să renunţăm fie la magazinul fizic, fie la online şi am ales magazinul fizic“, spune antreprenoarea.

Mulţi dintre angajaţi lucrează în fabrica Pineberry încă de la deschiderea acesteia din 1994, astfel că o parte dintre aceştia au ieşit la pensie, însă antreprenoarea spune că nu găseşte înlocuitori.

„Forţa de muncă tânără nu vrea să mai lucreze în fabrici. După pandemie, am făcut eforturi să menţinem aceeaşi echipă, din păcate nu s-a putut, numărul angajaţilor a scăzut destul de mult. în 2019, aveam 120 de angajaţi, în prezent numărăm doar 70“, precizează ea.

Pentru a putea rezolva parţial problema forţei de muncă, Alina Rachieru a apelat la importul de forţă de muncă din Asia. Recent, echipa Pineberry a crescut cu încă 12 angajaţi din Sri Lanka.

Nevoia de noi angajaţi este cu atât mai mare cu cât cererea din 2022 a fost mult peste capacitatea de producţie a fabricii.

„Datorită războiului din Ucraina, foarte multe fabrici de acolo s-au închis şi mulţi clienţi au încercat să relocheze în România. Pentru că nu avem suficienţi angajaţi, a trebuit să anulăm foarte multe contracte şi să respingem multe cereri“, explică ea.

Industria textilă nu mai este atractivă pentru tineri, chiar dacă, spune antreprenoarea, salariul e motivant, cel puţin în businessul pe care îl conduce. Pe lângă un salariu de bază, angajaţii primesc bonusuri în funcţie de numărul produselor pe care le fac.

Odată cu izbucnirea războiului din Ucraina şi problemele care tot persistă în Asia, marile companii din sectorul de fashion se îndreaptă tot mai mult către Europa. Deşi Moldova şi Bulgaria reprezintă competitorii României, Alina Rachieru spune că ţara noastră are avantajul calităţii.

„În Moldova şi Bulgaria nu există siguranţa că marfa ajunge la timp, că au calitatea conformă cerinţelor de la început. Noi avem şi o fabrică foarte tehnologizată, digitalizată, am făcut o investiţie destul de mare în 2016 pe fonduri europene şi am robotizat tot ce am putut, asta se vede foarte mult în calitatea produselor.“

Circa 80% din producţia fabricii merge la export, în timp ce restul producţiei este pentru brandul propriu Pineberry. Iniţial, producţia pentru piaţa locală era mai mare, însă pe parcurs, pentru a putea supravieţui businessul, exportul a crescut considerabil.

Antreprenoarea este de părere că România are puterea de a atrage mai multe investiţii, pentru că multe fabrici textile din Europa s-au închis.

Businessul are colaborări cu branduri mari din zona de fashion, dar a şi fost nevoită să încheie colaborările cu branduri precum Lacoste sau Burberry.

„Cu unele branduri nu a mai fost rentabil pentru noi să lucrăm cu ei, am renunţat la contract, iar alte branduri au rămas cu fabricile proprii, mai ales după criza din 2008-2009“, spune ea.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor