ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Andrei Pitiş, Simple Capital: Spre deosebire de un fond, care investeşte din banii altora, prin Simple Capital punem la bătaie, în bună parte, banii proprii

12.07.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

♦ Andrei Pitiş este unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori şi investitori în IT în România ♦ Prin Simple Capital, care este un vehicul de tip angel investor, Pitiş a pariat deja pe 25-30 de start-up-uri.

Andrei Pitiş, fondator al Simple Capital, companie care investeşte în firme din domeniul tech, spune că urmează să lanseze un nou produs, un instrument adresat programa­torilor.

Acesta va fi un nou pariu antreprenorial propriu al lui Andrei Pitiş, care este cunoscut şi ca investitor, pentru că susţine financiar afaceri din domeniul tech în special, deşi nu numai.

„În Simple Capital o să lansăm un brand nou de developer tools. Eu cred că unul dintre secretele lansării unui produs în America sau global este să creezi un instrument pentru dezvoltatori, pentru programatori, pentru că ei vorbesc acelaşi tip de limbaj. Aici mă refer atât la programul pe care îl folosesc, dar şi la alte tipuri de discuţii pe care le au. Sunt la fel indiferent că e România, America, Marea Britanie, Franţa, China sau India. Discuţiile şi mindsetul sunt similare, iar asta creează un fel de republică a programatorilor, unde poţi să lansezi diverse lucruri“, a spus Andrei Pitiş, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem econo­mia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Andrei Pitiş este unul dintre cei mai vizibili antreprenori şi investitori în IT în România. El este cunoscut pe piaţă atât pentru implicarea în pro­gra­­mele de susţinere şi descoperire a start-up-urilor, cât şi pentru proiectul ceasului inteligent Vector Watch vândut către gigantul american Fitbit şi investiţiile sale în alte afaceri precum Clever Taxi, aplicaţie achiziţionată de nemţii de la Daimler.

Totodată, a condus timp de patru ani ANIS (Asociaţia Patronală a Industriei de Software si Servicii). Pitiş povesteşte despre începuturile sale în lumea antreprenoriatului, care datează din anii ’90.

„Prima firmă fondată de mine a fost înfiinţată în ’93. Atunci nu aveai de ales. Am lucrat iniţial pentru firma unui profesor, eram student în perioada aia. Apoi, s-a întâmplat să lucrez la sistemul de operare Linux, despre care toată lumea ştie acum, dar atunci nu ştia nimeni. A fost o întâmplare foarte fericită, am ajuns să contribui la proiect şi să fiu cunoscut internaţional, am început să primesc direct proiecte. Prima mea afacere a fost un fel de freelancing, într-o perioadă în care acest lucru nici nu exista.“

Au urmai apoi multe alte proiecte, iar la începutul anului 2020 Pitiş a lansat Simple Capital, ca un vehicul de investiţii de tip angel, prin care a pariat deja pe 25-30 de start-up-uri.

„Cumpărăm părţi sociale din businessurile pe care le ajutăm apoi să crească, să se dezvolte. Avem şi o echipă cu ajutorul căreia le oferim sprijin din punct de vedere tehnologic, dar şi legal, financiar, operaţional, cunoştinţe de penetrare şi extindere pe pieţe internaţionale“, explică Andrei Pitiş.

El adaugă că spre deosebire de un fond de investiţii clasic, de venture capital sau private equity, care investeşte din banii altora, din surse private sau instituţionale, Simple Capital pune la bătaie în bună parte banii proprii.

„Nu luăm banii altora, pariem banii noştri.“

Totodată, în mod obişnuit, activitatea unui fond de investiţii se întinde pe o durată de circa zece ani, din care primii cinci ani reprezintă perioada de investiţii, iar următoriii cinci sunt cei în care se mizează pe vânzarea acţiunilor şi businessurilor. Spre deosebire de un astfel de fond, Andrei Pitiş spune că obiectivul lui nu este de a vinde într-un anumit termen.

Companiile în care investeşte sunt în mare parte din zona tech, însă există şi excepţii precum grupul Kane, un business din HoReCa.

„Start-up-urile care merită investiţii sunt cele în care, în general, nu poţi să investeşti dacă nu te cunoşti cu fondatorii. Ne uităm la zona tech, deşi la început am încercat să ajut şi antreprenori din alte domenii. Suntem o gaşcă (de investitori – n.red.) care putem să îi ajutăm şi pe antreprenorii din alte domenii, dar impactul cel mai mare îl putem avea în tehnologie şi în businessuri internaţionale, care vând clienţilor din SUA sau care vor să facă asta“, precizează el.

Pentru a-l convinge să investească, spune Pitiş, start-up-ul trebuie să aibă o idee sau un produs în care fondatorii să creadă. Trebuie totodată ca acel produs să aibă potenţialul de a intra pe piaţa din SUA, aceasta fiind cea mai mare piaţă, dar şi un test privind viabilitatea businessului.

Antreprenorul este de părere că acum oamenii de afaceri trebuie să îşi gândească afacerile globale încă de la început. Nu trebuie să creezi un produs pentru România cu speranţa ca apoi să îl extinzi internaţional. Din contră, trebuie să gândeşti direct la scară mare, acesta fiind unul dintre avantajele tehnologiei.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor