ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Dochiţa Zenoveiov, Inoveo: Sunt tot mai multe start-up-uri care devin rapid branduri. Antreprenorii nu mai gândesc doar pentru România, ci şi pentru Europa şi SUA

28.02.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

În piaţă se observă o reducere a achiziţiilor neesenţiale, dar oamenii tind să migreze şi către produse cu preţuri mai mici. Cea mai afectată categorie va fi cea de mijloc.

Mediul de afaceri românesc a devenit mai dinamic în ultimii ani, iar noua generaţie de antreprenori este mult mai educată în ceea ce priveşte brandingul, fiind totodată mai atentă la ce îşi doresc consumatorii şi cum pot veni în întâmpinarea lor. Mai mult, tinerii oameni de afaceri nu îşi mai gândesc businessul ca fiind unul doar local, ci ţintesc să ajungă la nivel european sau chiar global, este de părere Dochiţa Zenoveiov, fonda­toarea agenţiei de branding Inoveo.

„Sunt mult mai multe nume româneşti care devin branduri faţă de acum câţiva ani. Avem foarte mulţi tineri mult mai dezgheţaţi şi mai acerbi de a încerca lucruri. Am avut încă din 2020 start-up-uri care s-au lansat, iar acum vin investitorii către ei cu milioane de euro. Avem şi o deschidere mai mare către o piaţă globală, iar antreprenorii nu mai gândesc pentru România, ci pentru Europa sau SUA“, spune Dochiţa Zenoveiov în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

În 2020, odată cu izbucnirea pan­demiei, antreprenorii, fiind presaţi de scăderea consumului, au investit mai mult în branding, lucru care s-a tradus într-un număr mai mare de proiecte pe care le-a avut agenţia Inoveo.

„Brandul este o investiţie pe termen lung, aşa că antreprenorul nu are niciodată timp pentru el deoarece vin toate aglomerările administrative, vin tot felul de provocări legate de angajaţi şi parteneri. Iar brandul este mereu amânat“, spune ea.

În această perioadă însă, antreprenorii sunt mult mai atenţi la tot felul de aspecte, uitându-se spre exemplu la tendinţele din consum, dat fiind că inflaţia record a dus la o şi schimbare a comportamentului clienţilor. Dochiţa Zenoveiov spune că în piaţă se observă o reducere a achiziţiilor neesenţiale, dar şi o migraţie şi către produse cu preţuri mai mici. Cea mai afectată categorie va fi cea de mijloc.

„Mulţi consumatori vor pivota în jos sau vor reduce consumul per total. Oamenii vor fi mult mai prudenţi. Totuşi, categoria de lux nu va fi afectată, cei care şi-au permis produse premium, îşi vor permite şi de acum încolo.“

Categoria premium este cea mai stabilă dintre toate, având o vânzări relativ constante atât în perioadele de creşteri ale pieţei, cât şi în cele de scăderi.

„Consumatorul din această categorie este foarte loial atributelor de brand. El face parte cumva din familia brandului şi atunci, chiar dacă nu îşi va mai permite o poşetă de 2.500 euro, se va duce către un mic accesoriu care este 500 euro, spre exemplu. Pentru brandul producător, acest accesoriu are, poate, o marjă de profit mai mare, deci iese în câştig“, precizează ea.

În această perioadă în care consumatorii sunt mult mai atenţi la ce cumpără şi cât cumpără, antreprenorii şi executivii, spune Dochiţa Zenoveiov, trebuie să îşi concentreze mai mult atenţia pe strategii prin care să-şi ţină aproape clienţii.

„Dacă ne uităm la studiile din anii anteriori, consumatorul a fost foarte atent la promoţii, a fost foarte atent la brandul care comunică pe valori şi experienţe. În perioada aceasta, activitatea de brand trebuie să fie şi mai vizibilă, doar aşa poţi să fii acolo în continuare în mintea consumatorului“, mai spune ea.

Nevoia de a avea o strategie de brand este cu atât mai mare cu cât mărcile locale sunt într-o competiţie acerbă cu cele internaţionale, care au o istorie de zeci de ani. Numele locale au, de regulă, cu mici excepţii, o istorie de cel mult 30 de ani, de aceea, antreprenorii şi executivii ar trebui să mizeze mai mult pe investiţiile în brand, este de părere fondatoarea Inoveo.

Cu toate acestea, consumatorul român a devenit tot mai atent la brandurile locale, înţelegând importanţa susţinerii acestora.

 

 

 

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor