ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Florentina Ion, fondatoare a Didactica Publishing House: De la începutul războiului, vânzarea de carte a scăzut cu circa 30-40%

17.03.2022, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Editura Didactică Publishing House (DPH) a fost înfiinţată în 2004 şi îşi concentrează atenţia pe segmentul cărţilor educaţionale pentru copii ♦ Compania a avut afaceri de 3 milioane de euro în 2020.

Florentina Ion, fondatoare a editurii Didactica Publishing House, spune că impactul conflictului militar din Ucraina s-a resimţit rapid în businessul propriu, astfel că vânzările de carte au scăzut cu circa 30-40% de la începutul războiului.

„Piaţa de carte este într-o mare scădere, încă se reduc vânzările de profil în acest moment. De la începutul războiului, piaţa a avut o scădere de 30-40% (faţă de lunile anterioare – n.red.). Comparând această perioadă cu anul trecut, declinul e de 60%“, spune Florentina Ion, fondatoare a editurii Didactica Publishing House, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antre­prenor. Cum facem economia să func­ţio­neze în continuare, un proiect rea­lizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Un astfel de moment de scădere bruscă a vânzărilor a existat şi la începutul pandemiei. Atunci, în prima lună de la izbucnirea crizei sanitare, situaţia a fost foarte dificilă. Însă, ulterior, clienţii au revenit şi au început să cumpere iar cărţi pentru copii.

Acum, scăderea vânzărilor este dublată şi de creşterea costurilor cu materiile prime, cum ar fi hârtia, din cauza crizei din acest sector. „În această perioadă, creşterea preţului la hârtie şi carton influenţează preţul final al cărţii. Deja costurile la tipar au crescut cu aproximativ 100%, chiar şi cu 150% în unele cazuri. Noi trebuie să susţinem acest preţ, nu putem să creştem preţul pentru o carte de 30 lei la 80-90 lei.“

„Încercăm să găsim alte soluţii, să schimbăm o copertă cartonată cu una simplă“, explică Florentina Ion. Ea adaugă că o astfel de creştere de preţ ar duce la o scădere şi mai mare a vânzărilor de carte.

În acest context, planurile de dezvoltare ale businessului au fost puse în aşteptare încă o dată. El sunt pe hold încă de la începutul pandemiei. Antreprenoarea spune că înainte de criza medicală plănuia să deschidă o librărie pentru copii în Bucureşti, inspirată de o serie de concepte din afara ţării. Ea voia să cumpere o clădire în acest sens, urmând să mute aici şi birourile grupului.

Editura Didactică Publishing House (DPH) a fost înfiinţată în 2004 şi îşi concentrează atenţia pe segmentul cărţilor educaţionale pentru copii. Editura are circa 2.000 de titluri în portofoliu, multe dintre ele fiind traduse în limba română, dar sunt şi unele în limba engleză sau bilingve, pentru a le fi mai uşor copiilor să înveţe o limbă străină. Veniturile editurii se situează undeva în jurul a 3 milioane euro, iar numărul de angajaţi se ridică la circa 24 de persoane. DPH lucrează cu mulţi colaboratori pe diferite departamente.

Florentina Ion spune că în permanenţă e nevoie ca editura să adapteze titlurile din portofoliu contextului. Astfel, unele noi intră în tipar, altele ies de pe piaţă. O tendinţă observată în ultima perioadă este aceea că părinţii se orientează din ce în ce mai mult către a cumpăra cărţi pentru copii cu vârste curprinse între 6 luni şi 1 an.

Editura are un site propriu, de unde clienţii îşi pot comanda cărţile, însă acestea pot fi găsite şi în librăriile fizice şi online precum Cărtureşti, Libris sau Elefant.

„În acest moment, toate cărţile noastre sunt în format fizic. Avem un site propriu, care ne-a ajutat în perioada pandemiei pentru că nu am fi putut altfel să ne asigurăm cash-flow-ul. Acesta a crescut ca importanţă, veniturile majorându-se cu aproximativ 300% în perioada iniţială a pandemiei. Ne-am propus să creştem foarte mult canalul propriu pentru că ne lovim altfel de problema încasărilor.“

România este singura ţară care livrează carte către librării în custodie. Astfel, editurile încasează după ce se raportează o vânzare în librării, spune antreprenoarea. În acest context, plăţile pot avea loc şi la 3-4 luni distanţă, adaugă ea.

„Ne confruntăm şi cu problema că ulterior noi primim cărţile nevândute retur, chiar şi deteriorate. Din acest motiv vrem să dezvoltăm cât mai mult magazinul propriu“, adaugă ea.

Antreprenoarea este de părere că formatul fizic al cărţilor va persista, chiar dacă există trendul cărţilor virtuale. Cu toate acestea, Florentina Ion spune că dezvoltă o platformă educaţională dedicată copiilor unde se vor regăsi informaţii explicate din programa şcolară.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor