ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Grigore Horoi, Agricola Bacău: Preţurile la produsele din carne de pui au crescut la raft cu 8-10%. Oamenii cumpără mai puţin sau mai ieftin

10.05.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Grupul Agricola Bacău este unul dintre cei mai mari producători de carne de pui, mezeluri şi produse ready meal din România, iar pentru anul acesta şi-a bugetat o creştere de 11% a businessului.

Grigore Horoi, preşedintele grupului Agricola Bacău, spune că suprapunerea evenimentelor geopolitice din Europa cu criza sanitară şi cu alte situaţii în diferite colţuri de lume a dus la creşterea costurilor pe întreg lanţul de producţie, lucru care se traduce prin preţuri mai mari la raft pentru consumatori. Spre exemplu, la produsele din carne de pui, unul dintre cele mai importante segmente din piaţa de alimente, se poate observa o creştere a preţului atât local, cât şi la nivel european.

„La produsele din carne de pui, majorarea de preţ (la raft – n.red.) e cuprinsă între 8% şi 10%, în funcţie de sortiment. Produsul de bază în industria de profil este pieptul dezosat. Preţul a crescut în această industrie şi din cauza problemelor cu care se confruntă Europa (războiul ruso-ucrainean – n.red.), dat fiind că e cele două ţări sunt jucători importanţi în industria agro­alimentară“, spune Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenorul menţionează că avansul preţului final este susţinut de majorări pe tot lanţul.

Mai exact, grupul din Bacău s-a confruntat în ultimele luni cu creşteri de preţuri atât pe segmentul de furaje, de circa 50%, cât şi în ceea ce priveşte facturile la energie. Aici preţurile au crescut - în momentul de vârf - chiar şi cu până la 200% faţă de 2021. Însă, plafonarea preţurilor la energie de către autorităţi a reprezentat o gură de oxigen pentru producătorul de carne, dar şi pentru mediul de business local în general.

Creşterile de preţuri la raft sunt resimţite de consumatorii locali care îşi schimbă comportamentul, orientându-se către bunuri mai ieftine sau alegând să cumpere mai puţin în volum.

„Ţinând cont de ce se întâmplă în această perioadă, vedem că bugetele familiilor, cele disponibile pentru consumul curent, s-au diminuat. Oamenii cumpără fie mai puţin, fie se orientează către produse produse cu preţ unitar mai mic.“

Horoi explică faptul că sunt diferenţe de la o categorie la alta în piaţa de alimente. Spre exemplu, la produsele crud-uscate din industria mezelurilor, comenzile sunt mai mici, astfel că sectorul e pe un trend descrescător din punct de vedere al volumelor vândute.

„Nu toate businessurile se comportă la fel. La ouă, începutul anului este destul de modest ca ritm de creştere. Se resimt toate influenţele în industria de profil şi dar nu prea sunt soluţii care să atenueze impactul.“

Pentru anul acesta, în pofida tuturor provocărilor privind majorarea costurilor, grupul Agricola şi-a bugetat o creştere de 11% a businessului în ansamblul său. Cifra de afaceri cumulată a tuturor companiilor din grup este de circa 700 mil. lei anual.

Avansul în 2022 va fi diferit însă de la o categorie de produse la alta. Grupul activează şi pe piaţa de carne de pui, şi pe cea de ouă, dar şi pe segmentul de mezeluri sau de ready meals. Spre exemplu, singura ramură a businessului pentru care nu sunt aşteptate creşteri în 2022 este cea de mezeluri.

Deşi mediul de business este dificil, Grigore Horoi speră să ducă la bun sfârşit planurile de investiţii pe care grupul le are bugetate.

„În fiecare an trebuie să investim, asta e natura industriei. Trebuie investit în facilităţi de producţie, dar şi în îmbunătăţirea proceselor. În partea de procesare sunt mereu soluţii inovatoare cu privire la tranşare, ambalare şi aşa mai departe. Mai mult, sunt necesare investiţii în parcul auto, care asigură serviciul logistic, trebuie să îl menţinem la o vârstă rezonabilă, pentru că te costă foarte mult întreţinerea şi poate deteriora calitatea serviciului oferit comerciantului.“

Agricola Bacău are în derulare o investiţie în modernizarea abatorului, care va presupune şi o extindere a suprafeţei pentru a crea mai mult spaţiu utilajelor de procesare.

Agricola este unul dintre cei mai mari producători de carne de pui, mezeluri şi produse ready meal din România. Grupul are lanţ integrat pe partea de carne de pasăre, pentru că îşi creşte puii în propriile ferme (Puiul Fericit, Puiul Fermierului, Puiul Familist, Puiul Anti?stres). Carnea de porc este însă importată, iar produţia de mezeluri se realizează la Salbac, una dintre companiile din grup, conform celor mai recente date ZF. La Europrod, altă companie din grup, se realizează produse ready meal precum crispy. La Avicola Lumina, în Constanţa, grupul creşte găini pentru ouă, conform celor mai recente date.

Ready meal-urile au înregistrat o creştere în ultima perioadă, iar 30% din cifra de afaceri a companiei producătoare de astfel de produse, şi anume Europrod, merge la export. La nivelul întregului grup Agricola, exportul reprezintă circa 14% din totalul cifrei de afaceri.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor