ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Laurenţiu Bănescu, berea Zăganu: Anul trecut am recuperat pierderile din 2020 şi am revenit la nivelul din 2019 ca vânzări. Acum, sperăm la cel mai bun an al nostru

24.02.2022, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Berea artizanală Zăganu se găseşte în cinci reţele mari de magazine şi în peste 200 de baruri şi restaurante din România ♦ În 2020, ultimul an pentru care există date publice, firma care operează businessul a avut o cifră de afaceri de 4,2 mil. lei, faţă de 5,6 mil. lei în 2019.

Laurenţiu Bănescu, cofondator al producătorului de bere Zăganu, spune că 2021 a fost un an foarte bun pentru business, iar nivelul cifrei de afaceri a fost apropiat de cel din 2019, ultimul an fără evenimente semni­ficative în piaţă.

În pofida faptului că 2021 a fost un an bun, munca depusă pentru a atinge aceleaşi cifre ca înainte de pandemie a fost mai multă, mai ales din cauza impredictibi­lităţilor din piaţă. „Munca necesară pentru a atinge cifra de afaceri din 2019 a crescut semnificativ, lucrurile au devenit mai complicate. Oamenii sunt mult mai imprevizibili, unii tind să devină mult mai neserioşi şi nu se ţin de angajamente, nu vorbesc doar de angajaţi, dar şi de furnizori“, a spus  Laurenţiu Bănescu, în cadrul emi­siunii ZF 15 minute cu un antre­prenor: Cum facem economia să funcţio­neze în continuare?, un pro­iect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Mai multe detalii pe zf.ro

Cu toate acestea, el se aşteaptă ca anul acesta să fie cel mai bun pentru producătorul de bere. Însă, antreprenorul recunoaşte că impredictibilitatea va plana deasupra mediului economic şi în 2022, iar perspectivele se pot schimba într-un timp foarte scurt. Primele 5-6 săptămâni din an au fost sub aşteptările fondatorilor Zăganu, însă scăderea consumului de bere artizanală a putut fi observată încă din octombrie şi a durat până la începutul lunii februarie.

„De când s-a încălzit, lucrurile încep să se dezmorţească. Cred că este şi o componentă psihologică aici. Per total, eu sunt optimist şi cred că va fi un an bun. În 2021, am recuperat pierderile din 2020 şi am revenit la nivelul din 2019 ca vânzări.“

Compania Fabrica de Bere Bună, care operează brandul Zăganu, a fost fondată de Laurenţiu Bănescu şi Alexandru Geamănu în 2013. Pandemia a afectat businessul de bere artizanală, astfel că, în 2020, ultimul an pentru care există date publice, firma a avut o cifră de afaceri de 4,2 mil. lei, faţă de 5,6 mil. lei în 2019. Financiar, firma a rămas pe plus şi în primul an de pandemie, însă profitul net a scăzut la mai puţin de jumătate, la 500.000 de lei.

Berea Zăganu se găseşte în cinci reţele de retail şi în peste 200 de localuri HoReCA din ţară. Acesta din urmă este numărul de clienţi cu care colaborează direct producătorul de bere, dar numărul total este mai mare, având în vedere că firma are şi parteneriate pentru distribuţia produselor. Laurenţiu Bănescu spune că unul dintre obiectivele acestui an este de a dezvolta segmentul de distribuţie, astfel că fondatorii sunt într-o continuă căutare de colaboratori.

„Eforturile noastre în perioada pandemiei au fost în retail, pentru că acolo s-a mutat o bună parte din consum. Noi am avut o creştere în comerţul modern, pe care sperăm să o păstrăm şi în continuare, ba chiar avem şi ceva planuri în acest sens. Credem foarte mult însă şi în canalul HoReCa pentru că aici oamenii au posibilitatea să experimenteze mai mult cu berea artizanală“, spune antreprenorul.

Sub brandul Zăganu, pe lângă berea propriu-zisă realizată în judeţul Prahova, există şi o berărie pe Calea Victoriei din Bucureşti. Acest local a mers bine anul trecut din punct de vedere al vânzărilor, deşi HoReCa a continuat să fie segmentul de business cel mai afectat de restricţiile care au apărut şi au dispărut pe tot parcursul lui 2021. De partea cealaltă, proiectul „Străzi Deschise“ din 2021, care a făcut zona centrală a Capitalei pietonală în anumite zile, a contribuit semnificativ la creşterea încasărilor.

„Sperăm să se reia acest proiect, a fost un lucru foarte bun din punctul nostru de vedere. A creat şi o componentă socială, a adus un suflu foarte bun de oraş european.“

Pentrul anul acesta, Laurenţiu Bănescu spune că circa 70% din bugetul de investiţii se va duce în partea de promovare atât a brandului Zăganu, cât şi a pieţei de bere artizanală, pentru că, din punctul său de vedere, fiecare producător de bere artizanală ar trebui să contribuie la creşterea popularităţii acestei nişe. El nu înaintează însă cifre privind bugetul.

„Pandemia a lovit destul de tare sectorul de bere artizanală, mai ales producătorii care erau abia la început, cei mai mici care nu aveau încă brandul cunoscut. Munca e în continuare a noastră, a tuturor celor implicaţi, să promovăm această piaţă şi să o ducem în cât mai multe puncte de vânzare“, explică antreprenorul.

Berea artizanală reprezintă sub 1% din totalul pieţei de bere în volum, însă acest segment a cunoscut în ultimii ani o creştere importantă dat fiind că tot mai mulţi mici producători şi-au făcut loc într-un domeniu dominat de giganţi străini. Zăganu a fost una dintre primele berării independente din România. Astăzi sunt în total circa 90 de astfel de jucători.

„Este o piaţă destul de mică, jucătorii se cunosc întrei ei. Încercăm să colaborăm cât mai mult, iar asta, cred eu, va duce în final la creşterea cotei de piaţă a berii artizanale în România. Este probabil să ajungem la o cotă în volum de 2% în următorii cinci ani, dar depindem foarte mult de munca pe care o duce fiecare producător“, precizează el.

În prezent, producătorul de bere are o capacitate de producţie de circa 500.000 litri pe an.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor