ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Laurenţiu Bănescu, cofondatorul Zăganu: Sper ca scăderea veniturilor anul acesta să nu fie mai mare de 20%, nu mă aştept ca perioada următoare să fie uşoară

30.11.2020, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Compania Fabrica de Bere Bună, care operează brandul Zăganu, a fost fondată de Laurenţiu Bănescu şi Alexandru Geamănu în 2013, pe o piaţă a berii dominată de giganţi străini ♦ În ultimii ani însă, segmentul microberăriilor s-a extins puternic ♦ Veniturile producătorului de bere artizanală veneau în proporţie de 75% din HoReCa înainte de izbucnirea pandemiei, iar vânzările din retail nu au putut compensa scăderile din 2020.

Laurenţiu Bănescu, cofondatorul Zăganu, se aşteaptă ca anul acesta scăderea businessului să nu fie mai mare de 20% şi totodată speră ca în decembrie să existe un apetit mai ridicat al oamenilor pentru consumul de bere. Totuşi, antreprenorul recunoaşte că perioada următoare nu va fi uşoară deloc pentru businessul său şi al celorlalţi actori din industria berii artizanale.

„Lucrurile sunt foarte incerte, se schimbă de la o lună la alta, iulie a fost o lună foarte bună, noiembrie este o lună tristă, dar eu sper ca scăderea la sfârşitul anului să nu fie mai mare de 20%. Poate în decembrie vor fi vânzări mai bune. Nu mă aştept ca ianuarie şi februarie 2021 să fie luni uşoare, dar sper că undeva în martie să ne revenim şi să ajute şi sezonalitatea berii, că se va face cald şi se vor deschide câteva terase“, spune Laurenţiu Bănescu, cofondatorul Zăganu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Pentru producătorul de bere, anul acesta a fost unul dificil, dar perioada verii a fost destul de bună în sensul în care apetitul românilor în ceea ce priveşte ieşitul la restaurante a fost destul de ridicat în ciuda contextului actual.

Odată cu finalul verii, sectorul berii artizanale a avut cu atât mai mult de suferit cu cât vânzările scad din cauza sezonalităţii pe care acest produs o are, dar şi din cauza restricţiilor impuse de autorităţi care au suspendat activitatea restaurantelor la interior.

„Industria HoReCa este o industrie  care a înţeles că este foarte important să respecte regulile şi faptul că barurile au fost închise deşi regulile s-au respectat peste 90% din cazuri, credem noi că este uşor nedrept. Dar pentru că au fost puse destul de multe reguli, lumea trebuie să înţeleagă că în primul rând este vorba despre siguranţa noastră, iar cei care nu vor să respecte regulile sunt inconştienţi“, spune Laurenţiu Bănescu.

Compania Fabrica de Bere Bună care operează brandul Zăganu a fost fondată de Laurenţiu Bănescu şi Alexandru Geamănu în 2013 pe o piaţă a berii dominată de giganţi străini. În ultimii ani însă, segmentul microberăriilor s-a extins puternic.

Totuşi, aproape toată industria berii artizanale a fost afectată anul acesta în contextul în care mulţi producători se bazau pe veniturile din zona de HoReCa, iar restricţiile ce au vizat industria ospitalităţii au avut efecte negative şi asupra sectoarelor conexe.

Veniturile producătorului de bere artizanală Zăganu veneau în proporţie de 75% din HoReCa înainte de izbucnirea pandemiei, iar vânzările din retail nu au putut compensa scăderile atât de mult în 2020.

„Funcţionează şi retailul, dar tot HoReCa rămâne canalul nostru principal de distribuţie, HoReCa funcţionează acum la parametri reduşi. Unele terase mai funcţionează, inclusiv barul pe care îl avem noi pe Calea Victoriei, are terasă şi am pus încălzitoare. Încercăm să facem tot ce se poate să îl ţinem deschis, oamenii vin, dar totuşi nu te poţi lupta cu sezonul rece. Încercăm să facem livrări la domiciliu, să îi încurajăm pe oameni să îşi comande acasă de la antreprenori ca noi, pentru că asta va ajuta întreaga economie“, spune Laurenţiu Bănescu.

Înainte de izbucnirea pandemiei, producătorul de bere avea circa 300 de clienţi din industria ospitalităţii către care îşi trimitea berile artizanale, acum numărul acestora este greu de estimat, în contextul în care vor exista cazuri în care odată cu venirea căldurii mulţi operatori economici vor decide să nu îşi mai deschidă restaurantele.

Compania Fabrica de bere bună a avut afaceri de 5,7 mil. lei anul trecut, plus 16%.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor