ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Laurenţiu Ilie, fondator, Kitchen Shop: Clienţii sunt mult mai atenţi la cheltuieli, nu mai cumpără din impuls, iar numărul produselor de pe bon s-a micşorat

28.03.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Retailerul de echipamente pentru gătit Kitchen Shop a încheiat anul 2022 cu o creştere de 10% a cifrei de afaceri, iar pentru anul acesta antreprenorul estimează un nou avans al veniturilor, avans susţinut parţial de deschiderea de noi magazine.

Majorările de preţuri la aproape toate bunurile şi serviciile din piaţă şi, în multe cazuri, scăderea nivelului de trai i-au determinat pe consumatorii români să reducă cheltuielile, oamenii fiind astăzi mult mai atenţi la ceea ce cumpără, spune Laurenţiu Ilie, fondator, Kitchen Shop, un retailer specializat în vânzarea de echipamente de gătit.

„Traficul a revenit în offline, lumea continuă să iasă din case şi să meargă în magazine. Totuşi, oamenii sunt mai atenţi, s-a redus shoppingul de impuls. Clienţii acum stau şi se gândesc mai mult înainte de a face o achiziţie. Astfel, numărul de produse pe bon s-a micşorat“, afirmă Laurenţiu Ilie, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în con­tinuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Retailerul a încheiat anul 2022 cu un avans de 10% al veniturilor faţă de 2021, când cifra de afaceri a companiei a fost de 84 milioane lei, conform datelor Ministerului de Finanţe. Cu toate acestea, profitul companiei s-a înjumătăţit – de la peste 8 mil. lei în al doilea an de pandemie, spune antreprenorul, ca urmare a creşterii costurilor.

Mai mult, la o inflaţie de circa 15% în 2022, rezultă că avansul vânzărilor Kitchen Shop a venit din scumpiri, nu din volume, încă o dovadă a scăderii puterii de cumpărare.

„Toţi furnizorii au crescut preţurile, deci marjele noastre s-au micşorat. Nu am putut să ţinem pasul cu scumpirile (venite pe lanţ – n.red.). Am încercat să menţinem preţurile cât mai jos, nu am transferat tot la client, aşa că profitul a fost sub jumătate din nivelul din 2021. Nu ştim anul acesta cum va evolua, văd în continuare că există o tendinţă de majorare a preţurilor, dar mai temperată. Nu am văzut o scădere la nimeni“, mai spune el.

Anul trecut, Kitchen Shop a investit un milion de euro într-un nou depozit, însă nu au existat şi deschideri de magazine. Pentru 2023, antreprenorul plănuieşte să mărească reţeaua de magazine prin inaugurări de unităţi în Oradea, Râmnicu Vâlcea şi Braşov.

Laurenţiu Ilie susţine că aceste dezvoltări vin pentru a susţine zona de online, astfel încât clienţii din mediul virtual să aibă posibilitatea să vadă produsele şi într-un magazin fizic.

„Aceste dezvoltări nu se bazează pe un studiu de piaţă efectiv. Doar că avem foarte mulţi clienţi online, iar în unele oraşe de unde ei provin nu suntem prezenţi şi cu un magazin fizic. Astfel, vrem să le oferim posibilitatea clienţilor de a merge în magazin, chiar dacă acest spaţiu de vânzare nu face foarte mulţi bani. Noi considerăm că este o investiţie bună pentru consolidarea noastră pe piaţă“, explică Laurenţiu Ilie.

Kitchen Shop a fost înfiinţat în urmă cu circa 12 ani, pornind la drum cu un magazin online. Businessul numără astăzi 17 magazine fizice pe plan local şi două în Ungaria. Acestora li se adaugă operaţiunile online. Antreprenorul are în plan să mai deschidă un magazin în Budapesta, cu toate că piaţa din Ungaria este mult mai dificilă decât cea din România.

„E grea piaţa din Ungaria, Nu e mai competitivă, dar e mai complicată pentru că sunt costuri mult mai mari şi noi fiind români avem dificultăţi de legislaţie şi de limbă. E mai dificil să controlezi o afacere în afara ţării. Mai mult, consumatorul din Ungaria este mult mai precaut decât românul, e mai dificil să vinzi în Ungaria, clientul de acolo e mult mai circumspect“, explică Laurenţiu Ilie.

Antreprenorul îşi doreşte extinderea şi în alte ţări din Europa, în Bulgaria fiind deja prezent că partea de distribuţie, însă nu vrea momentan să deschidă un magazin acolo, competiţia fiind mult mai mare. Laurenţiu Ilie susţine că piaţa din Polonia este în care Kitchen Shop ar putea deschide un magazin pe viitor.

Pentru anul acesta, antreprenorul se aşteaptă la afaceri în creştere, un avans susţinut şi de deschiderea noilor magazine.

 

 

 


 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor