ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Matei Ladea, cofondator al Omnia Capital: Sunt mulţi antreprenori în România care au idei de afaceri, dar nu au timpul necesar. Noi venim şi le punem banii la lucru

28.04.2022, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Omnia Capital este o companie activă pe piaţa de fuziuni şi achiziţii care urmăreşte să investească în diverse afaceri, fie la început de drum, fie cu  vechime în piaţă, dar care nu îşi pot asigura continuitatea. Alte ţinte sunt firmele cu probleme, care au nevoie de bani, dar care au şanse de revenire.

Matei Ladea, coproprietarul Sarto, un brand de modă specializat în reali­za­rea de costume, şi cofondatorul Omnia Capital, un fond de private equity, spune că în România există mulţi antreprenori care au bani şi vor să îi investească, însă nu au timpul necesar pentru a face acest lucru. Pornind de la această idee, Matei Ladea şi Bogdan Georgescu (executiv cu experienţă în sectorul energiei) au înfiinţat Omnia Capital, un fond de private equity, care a semnat prima tranzacţie în toamna anului trecut.

„Anul trecut am încheiat prima tranzacţie cu OrgXO, un soft de scanare şi mapare a fluxurilor de colaborare din cadrul echipelor de peste 30-50 de oameni fondat de Gabriel Petrescu. Vrem să fundamentăm proiectul pe piaţa românească şi să îl ducem apoi la nivel internaţional, deja au existat câteva con­ferinţe la care fondatorul companiei a participat“, a spus Matei Ladea în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un an­tre­prenor. Cum facem economia să func­ţioneze în continuare, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Omnia Capital investeşte atât în companii aflate la început de drum, dar care au un potenţial mare de a creşte, cât şi în companii cu vechime în piaţă, însă care nu au un plan de continuitate a businessului dat fiind că nu există moştenitori sau dacă există, ei nu sunt interesaţi să preia afacerea familiei.

Alte ţinte sunt firmele cu probleme, care au nevoie de bani, dar care au şanse de revenire.

„Ne-am concentrat atenţia pe a organiza un grup de investiţii 3D - Departure, Development şi Distress. Departure înseamnă că focusul nostru este pe companii antreprenoriale care au deja experienţă de 20-30 de ani în piaţă, au ajuns la maturitate şi sunt profitabile, dar nu şi-au asigurat succesiunea, nu au un exit plan al antreprenorului. Noi căutăm acele companii să le preluăm şi să ne asigurăm că ele au o viaţă şi după ce nu mai sunt conduce de fondatori“, explică el. 

Totodată, el precizează că atenţia fondului se îndreaptă în special către sectorul de transporturi, unde tânăra generaţie nu este interesată să preia astfel de businessuri şi să conducă echipe de şoferi. Omnia Capital este în proces de semnare a unui deal pentru intrarea în acţionariatul unei companii de transport, cu o flotă de circa 80 de camioane. 

În funcţie de tranzacţie, Omnia Capital poate achiziţiona o companie integral, dar poate cumpăra şi fie pachetul majoritar, fie minoritar. În OrgXO, Omnia Capital a intrat cu un pachet minoritar. La fel este şi în cazul platformei de creditare 123credit, care este un integrator de credite online pentru persoane fizice din România.

„Este un raise de finanţare (strângere de fonduri - trad.) de 1 milion de euro, o să îl facem cu parteneri strategici cu care deja discutăm. Noi vom intra alături de alţi parteneri cu un pachet total de 10%, am evaluat compania la 10 mil. euro“, explică el.

Spre deosebire de alte fonduri care strâng bani în avans pentru a investi în 5-6 companii, Omnia caută investitori pentru fiecare afacere cu potenţial. Iar bani în piaţa sunt, spune el.

Matei Ladea afirmă că Omnia Capital este parte dintr-un alt fond de investiţii din Marea Britanie, care a încheiat 70 de dealuri în ultimii zece ani, având active în administrare de circa 250 milioane de lire. 

Matei Ladea deţine alături de Alexandru Drăgan şi brandul Sarto, care realizează costume la comandă. Grupul Sarto a obţinut afaceri de 1,5 mil. euro în 2020, în creştere cu 17% faţă de 2019.

„Concurenţii noştri direcţi sau indirecţi au căzut în medie cu 50% în 2020, în timp ce nou am crescut. Iar în 2021, am avut o nouă creştere de 63%.“

Businessul Sarto a fost fondat în 2011 ca un producător de costume pe comandă. În 2014, grupul a adus în România brandul britanic de pantofi Loake, iar astăzi este unic distribuitor al acestui brand în 12 ţări din Europa Centrală şi de Est.

Matei Ladea precizează faptul că până anul trecut s-a implicat direct în activitatea Sarto, dar îşi doreşte să recruteze pe cineva pe poziţia de CEO, pentru dezvoltarea businessului.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor