ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Mihai Croitoru, director general, Keia: Preţurile noastre vor fi cu 20% mai mari la finalul acestui an faţă de 2020, când au înregistrat un minim

07.06.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

♦ Nicoltana este compania care administrează brandurile de apă minerală Keia şi Izvorul dintre Brazi ♦ Aceasta a avut în 2021 venituri de 44 milioane lei, în creştere cu 5% faţă de anul anterior, însă profitul net s-a diminuat cu mai bine de un sfert, până la 6,5 milioane de lei.

Mihai Croitoru, directorul general al Nicoltana, compania care administrează brandurile de apă minerală Keia şi Izvorul dintre Brazi, spune că preţurile produselor din portofoliul firmei vor fi la finalul anului cu circa 20% mai mari comparativ cu 2020, când acestea au atins un minim.

De la începutul anului şi până în prezent, compania a fost nevoită să majoreze deja o dată preţurile pe fondul creşterii costurilor cu materiile prime, energia şi combustibilul.

„Cred că inflaţia începe să afecteze cererea de bunuri şi de servicii, inclusiv de bunuri de bază, cum este cel pe care îl comercializăm noi. Consider că 2022 va fi dificil din acest punct de vedere, iar soluţia pentru a-l depăşi reprezintă o adaptare permanentă la condiţiile de piaţă. Din păcate, situaţia instabilă dată de conflictul din Ucraina şi supraîncărcarea lanţurilor de aprovizionare fac ca preţurile materiilor prime să crească. Iar de pe altă parte, preţurile energiei şi ale combustibilului deja au atins niveluri care nu au putut fi previzionate la începutul anului“, a spus Mihai Croitoru, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Problemele apărute încă de anul trecut pe lanţurile internaţionale de aprovizionare continuă să reprezinte o provocare pentru Nicoltana, având în vedere că materialele plastice pentru producţia ambalajelor erau aduse din Asia.

Mihai Croitoru afirmă că un alt efect al crizei din Ucraina este supraaglomerarea portului Constanţa, care nu doar că afectează aprovizionarea companiei cu materii prime având în vedere că importurile veneau pe aici, ci foarte multe firme se confruntă cu aceeaşi problemă.

„În această perioadă, portul este blocat, iar termenele de livrare cresc foarte mult. Furnizorii au găsit alternative de descărcare în ţările vecine - Turcia, Grecia şi Bulgaria, însă costurile logistice sunt mult mai mari decât dacă ai aduce acele materii prime prin portul Constanţa. (Ö) Transportatorii întră cu un anumit risc în Marea Neagră, pentru că există blocada făcută de Federaţia Rusă, există mine, iar cotele de asigurare cresc foarte mult şi ele. De aici vin şi costurile în urcare“, mai spune el.

Tot la capitolul provocări, creşterea dobânzilor din această perioadă duce la o scumpire a investiţiilor, multe bugete ale companiilor alocate investiţiilor fiind constituite cel puţin parţial cu bani luaţi de la bănci.

„Încercăm ca în procesul investiţional să avem un mix între împrumuturi bancare şi surse proprii. Împrumuturile bancare costă din ce în ce mai mult. Noi continuăm procesul investiţional în fabrică, ne dorim să folosim acele tehnologii care ne dau o siguranţă foarte mare a produsului precum şi o eficienţă sporită. Investim în jur de 1 mil. euro pe an în echipamente de generaţie nouă care ne ajută să fim eficienţi, să avem un produs competitiv“, explică el.

De la fondarea companiei, în 2008, şi până în prezent, proprietarii „ familia lui Mihai Croitorul - au investit circa 15 milioane euro în dezvoltarea businessului. Executivul spune că expansiunea viitoare nu se va face prin deschiderea unei noi fabrici, ci prin creşterea capacităţii de producţie a celei deja existente.

„Putem să îmbuteliem în jur de 500-600 milioane de litri de apă anual, iar în prezent suntem undeva la 130 de milioane de litri, există loc de creştere.“

Peste 70% din vânzările companiei vin din zona de retail modern, mai exact din lanţurile mari de supermarketuri. Apoi, restul de business este împărţit între comerţul de proximitate, sălile de fitness şi HoReCa. Însă, acest segment din urmă reprezintă un procent foarte mic din totalul veniturilor.

Pentru anul acesta, Mihai Croitoru, care este şi acţionar în firmă alături de familia sa, se aşteaptă la un avans al cifrei de afaceri, însă acesta va fi susţinut de inflaţie mai degrabă. Nicoltana a avut în 2021 venituri de 44 milioane lei, în creştere cu 5% faţă de anul anterior, însă profitul net s-a diminuat cu mai bine de un sfert, până la 6,5 mil. lei.

„Avansul din acest an nu este o creştere reală. Suntem în căutare de noi clienţi - şi interni şi externi, însă problemele existente, creşterea generalizată a preţului tuturor produselor cu siguranţă va afecta consumul, inclusiv de produse de bază.“

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor