ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Mircea Cirţ, ATP Group: Am solicitat ajutor de stat pentru o investiţie care ar mări capacitatea de producţie de 20-30 de ori. Dacă nu primim sprijin, mergem în alte ţări

25.08.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Grupul ATP este format din mai multe companii care se ocupă de producţie şi asamblare de camioane, import şi distribuţie de piese pentru camioane, dealership şi reprezentanţă auto, mentenanţă pentru autovehicule Ajutorul de stat este cerut pentru dezvoltarea producţiei de camioane Valoarea totală a proiectului este de 90 mil. lei, din care 43 mil. lei ajutor de stat.

Mircea Cirţ, fondatorul grupului ATP, format din mai multe companii, spune că a solicitat un ajutor de stat pentru un proiect de investiţii care presupune mărirea capacităţii de producţie şi asamblare de camioane de 20-30 de ori. Dacă suma solicitată nu va fi aprobată, iar grupul nu va primi aceşti bani, antreprenorul afirmă că are în plan să meargă cu investiţia către alte ţări, acolo unde îşi propune să ceară, de asemenea, ajutor de stat.

„Dacă nu primim ajutorul de stat, avem mai multe variante luate în calcul. Nu o să renunţăm la investiţie, dar este foarte posibil să ne mutăm cu ea în altă ţară. Este o opţiune pentru că atâta timp cât aceste ajutoare de stat există ca instrumente, iar la noi nu pot fi accesate, atunci mergem să le căutăm şi să aplicăm acolo unde se oferă. O altă variantă ar fi să reducem nivelul investiţiei până la un punct pe care îl putem gestiona noi“, a spus Mircea Cirţ în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Valoarea totală a proiectului depus de compania ATP Trucks Automobile, parte a grupului ATP, ajunge la 90 mil. lei, iar suma solicitată drept ajutor de stat este de 43 mil. lei. Investiţia presupune modernizarea şi creşterea capacităţii de producţie din cadrul fabricii, astfel încât de la o capacitate de un camion pe zi să ajungă la 20-30 de camioane asamblate zilnic.

„În procesul actual, mergem noi cu piesele pe care le ţinem într-un anume spaţiu, în locul în care se asamblează ca­mionul. În ceea ce priveşte noua investiţie, ar exista o bandă, care ar trece prin 12 posturi de lucru şi ar creşte viteza de producţie. Acum avem foarte mulţi timpi morţi. Dacă realizăm proiectul, timpul de asamblare s-ar reduce semnificativ“, explică el.

Mai mult, noua investiţie ar presupune angajarea câtorva sute de oameni. În prezent, grupul are 120 de oameni în această divizie ATP Trucks Automobile, iar planul de dezvoltare presupune depăşirea numărului de 450 de salariaţi.

Grupul ATP este format din mai multe companii care se ocupă de producţie şi asamblare de camioane, import şi distribuţie de piese pentru camioane, dealership şi reprezentanţă auto, mentenanţă pentru autovehicule.

La nivel de grup, ATP a avut în 2019 afaceri cumulate de 86,2 mil. euro, iar în primul an de pandemie businessul a scăzut cu aproape o treime. Totuşi, în 2021 cifra de afaceri a crescut la puţin peste 80 mil. euro.

Compania ATP Trucks Automobile a lansat în 2019 producţia de camioane sub brandul ATP, iar anul trecut a înregistrat afaceri de 39 mil. lei (8 mil. euro), de trei ori mai mari decât anul precedent, conform datelor Ministerului de Finanţe.

Mircea Cirţ nu este foarte optimist cu privire la primirea ajutorului de stat şi este de părere că astfel de scheme de susţinere ar trebui regândite astfel încât să vină mai mult în sprijinul antreprenorilor români.

„E nevoie ca cei care gestionează acest proiect să se gândească la mai multe categorii de firme, dacă până acum nu au făcut-o. Au încă şansa să îşi corecteze greşeala şi să îşi extindă viziunea de dezvolare a ţării pe noi criterii, urmărind şi ceea ce fac ţările din jur.“

El face referire la faptul că principalul criteriu după care se acordă ajutor de stat e valoarea totală a investiţiei. De aceea, de multe ori firmele străine ajung să fie beneficiari.

Schema de ajutor de stat reglementată prin H.G. nr. 807/2014 presupune spri­ji­nirea firmelor care fac investiţii de cel putin 1 milion de euro. În sesiunea din această vară, aproape 200 de companii au solicitat sprijin financiar de la stat, în valoare totală de peste 6 mld. lei, bugetul schemei fiind de doar 700 mil. lei. Însă, ca urmare a unor majorări, bugetul de ajutor de stat a ajuns la 2,2 mld. lei. El este în continuare insuficient pentru a acoperi cererea.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor