ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Paul Fulea, proprietar crama Histria: Anul acesta avem în plan să ne dublăm producţia

07.08.2020, 17:55 Autor: Miruna Diaconu

♦ În prezent, crama Histria este un producător mic, realizând anual 40.000 - 50.000 de sticle de vin ♦ Crama are în portofoliu branduri precum Ammos şi Mirachi, produse care se vând în HoReCa.

Paul Fulea, proprietar al cramei Histria, spune că planul pentru anul acesta vizează dublarea producţiei, faţă de 50.000 de sticle pe an cât este în prezent. Astfel, crama va deveni mult mai eficientă din punctul de vedere al costului per litrul de vin.

„Suntem un producător mic în ceea ce priveşte numărul de sticle de vin produse pe an, cam 40.000-50.000. Încercăm să ne dublăm producţia de vin ca să devenim mai eficienţi din punctul de vedere al costurilor per litru. În mod normal, eu iau decizia de a creşte cantitatea de vin în funcţie de contractele pe care le semnez, nu în avans“, spune Paul Fulea, proprietarul cramei Histria, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Când a intrat în acest business, în 2015, Paul Fulea şi-a stabilit ca obiectiv pentru următorii zece ani să ajungă la o capacitate de un milion litri. Seceta din 2019 şi 2020 şi apoi pandemia au determinat schimbarea planurilor, mai exact amânarea pentru 2030 a acestui obiectiv.

Crama Histria administrează 160 de hectare de viţă de vie, iar dacă ar vinifica toată cantitatea de struguri produsă ar ajunge la o capacitate de 1,1 milioane de litri pe an .„În prezent, suntem la un sfert din ceea ce ne-am propus din punctul de vedere al businessului până în 2025. Am avut două frâne, prima a fost anul trecut când în zona unde avem noi crama, în Do­brogea, a fost o secetă pedo­lo­gică severă, iar producţia de struguri a fost la jumătate, ceea ce a generat o pierdere de 200.000 euro şi nici nu avem un asigurător pentru seceta pe viţa de vie. A doua piedică a fost anul acesta, când pandemia este cuplată cu al doilea an consecutiv de secetă“, spune Paul Fulea.

Anul acesta, crama a preluat în arendă circa 45 de hectare care aparţineau unui alt producător. Hectarele preluate vor mai salva din producţia de vin de anul acesta, pentru că au sisteme de irigaţie, iar crama va avea astfel o producţie mai mare.

TotuşI, în ceea ce priveşte zona neirigată, proprietarul cramei spune că se aştepată la o producţie la nivelul anului trecut.

„Sunt fonduri europene pentru irigaţii, dar nu sunt fonduri europene pentru sursa de apă. Nu avem sursă de apă în apropiere, singura soluţie este sa forăm puţuri noi. Având în vedere locul în care este amplasată crama, va trebui să forăm cam 120 m adâncime, iar un singur puţ ar însemna un cost de 30.000 euro şi aş avea nevoie de mai multeî, explică Paul Fulea. 

În februarie 2015, Paul Fulea a luat decizia de a construi o cramă, în septembrie zdrobea primii struguri, iar în luna decembrie a aceluiaşi an a lansat pe piaţă primele vinuri, unul alb şi altul roze.

În prezent, Crama Histria are în portofoliu branduri precum  Ammos şi Mirachi. Vinurile sunt listate în magazine de specialitate din Bucureşti, în Braşov, în Cluj sau Sibiu, dar şi în restaurante.

Pe piaţa din România sunt circa 250 de crame, numărul lor crescând în ultimii ani pe fondul deschiderii unor afaceri mici - active pe segmentul vinurilor premium. Cramele mari, care au o pondere importantă a vânzărilor în retailul modern, sunt mai ferite. Afacerile mici, cramele butic, vând în special în HoReCa, deci în situaţia actuală sunt lovite puternic.

Paul Fulea este de părere că România are nevoie de o strategie astfel încât să valorifice faptul că are printre cele mai mari producţii de vin din Europa.

„Căutăm pieţe pe care să ne extindem. Suntem în discuţii pentru un contract în Canada, dar avem deja colaborări în Belgia sau Germania. Loc există de expansiunea peste graniţă, însă din păcate, ne luptăm mai mult singuri pentru a accesa aceste pieţe. Nu avem strategie naţionala sau o startegie a organizaţiei industrieiî, spune Paul Fulea.

România este unul dintre cei mai mari producători de vin de la nivel european şi îşi face loc chiar şi la vârful clasamentului mondial, alături de state care nu mai au nevoie de nicio prezentare, precum Franţa, Italia, Spania, Germania sau Portugalia.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor