ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Raul Ciurtin, fondator, Verdino: Am încheiat o nouă rundă de finanţare de la acţionarii existenţi. E loc mult de dezvoltare

21.07.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

♦ Verdino are în portofoliu circa 60 de produse din proteină din mazăre pe care le-a listat în peste 2.000 de magazine din România, Elveţia, Olanda, Spania, Macedonia de Nord, Serbia, Bulgaria şi Marea Britanie ♦ Verdino îşi va creşte portofoliul de produse cu încă 30 de alimente până în septembrie-octombrie ♦ Portofoliul se împarte în trei categorii şi anume produse alternative la carne, lactate şi, respectiv, la peşte.

Verdino, un start-up cofondat în urmă cu mai puţin de patru ani de antreprenorii Raul Ciurtin şi Eberhart Răducanu, care realizează alimente pe bază de proteine de mazăre, a încheiat o nouă rundă de finanţare, bani atraşi de la acţionarii deja existenţi în business.

Această rundă de finanţare vine după ce, la finalul anului trecut, Verdino a atras 4 milioane de euro de la investitori, mare parte din sumă fiind primită de la BlackPeak Capital, un fond de investiţii ce figurează a avea sediul central în Bulgaria, dar care are birouri şi la Bucureşti, Ljubljana şi Viena.

„Recent, am încheiat o nouă rundă de finanţare de la acţionarii existenţi pentru a susţine planurile de dezvoltare. Cu sigu­ranţă, pe măsură ce lucrurile se vor în­tâmpla şi vor fi confirmări ale strategiei pe care o avem, suntem pregătiţi să ieşim în piaţă să ridicăm noi sume de bani ca să ne susţinem dezvoltarea. Nu ne uităm la Bursă, ne uităm în principal către acele fonduri de in­vestiţii de tip venture ca­pital, care înţeleg foarte bine potenţialul acestei industrii (mâncare „verde“ – n.red.) şi sunt dispuse să investească într-un proiect ca al nos­tru“, spune Raul Ciurtin, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antre­pre­nor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. El nu oferă cifre privind noua in­fuzie de capital, dar spune că investiţia totală în Verdino de la început până astăzi este de circa 10 mil. euro. O bună parte din sumă a mers către dezvoltarea producţiei proprii în judeţul Alba.

Planurile de dezvoltare ale Verdino au în vedere o strategie pe cinci ani pentru creşterea businessului. Anteprenorul afirmă că fo­cusul rămâne pe extinderea gamei de produse în ţările din vestul Europei, însă România continuă să fie o piaţă im­por­tantă, deşi mică din punct de vedere al valorii, pentru producătorul de alimente pe bază de proteine din plante. Cu toate că România este o piaţă la început de drum în consumul unor astfel de alimente, iar decalajul faţă de alte state europene este mare, potenţial de dezvoltare există.

Verdino are în portofoliu peste 60 de produse pe care le-a listat în peste 2.000 de magazine din România, Elveţia, Olanda, Spania, Macedonia de Nord, Serbia, Bulgaria şi Marea Britanie. Totodată, compania şi-a deschis reprezentanţe în cele mai mari pieţe europene, Germania şi Marea Britanie. În Germania, o piaţă matură din punct de vedere al consumului alimentelor pe bază de proteine din plante, Verdino se află în patru mari lanţuri de retail, iar ţinta businessului este de a lista cât mai multe astfel de produse în comerţul modern.

„Ţinta noastră este să listăm cât mai multe produse. Avem discuţii destul de avansate pe portofoliile noi în Germania, va conta foarte mult viteza cu care re­tailerii înţeleg să accepte să pună la raft articolele noastre în număr cât mai mare şi în sensul ăsta să generăm cifre“, explică Raul Ciurtin.

Pe lângă listarea a cât mai multor produse pe rafturile magazinelor din Europa, antreprenorul îşi doreşte să dezvolte şi segmentul HoReCa, având în vedere că în ţări precum Anglia, aproape fiecare resturant are şi un meniu destinat veganilor.

„Participăm şi la târguri, am fost recent la un târg specializat pe restaurante în Chicago, unde ne-am prezentat portofoliul. Sperăm în perioada următoare să lege şi un business (peste ocean – n.red.). Ce este foarte important e că facem eforturi active şi cheltuim sume considerabile în a ne promova şi a participa la diverse târguri“, precizează el.

Raul Ciurtin adaugă faptul că până în septembrie-octombrie îşi doreşte să crească portofoliul de produse cu încă 30 de alimente. Portofoliul Verdino se împarte în trei categorii şi anume produse alternative la carne, lactate şi, respectiv la peşte.

Recent, Verdino a cumpărat brandurile verzi Unfished şi Green Course de la producătorul de conserve Prefera Foods din judeţul Alba. Unfished este o marcă activă pe segmentul produselor vegetale alternative la peşte, pe când Green Course este un nume folosit pentru articole de tip ready meals, sosuri, maioneze vegane şi alternative vegetale la carne. Ca urmare a acestui deal, Verdino îşi dezvoltă portofoliul, pe când Prefera îşi canalizează atenţia pe produsele de bază, şi anume conservele. Ambele companii sunt controlate de antreprenorul Raul Ciurtin, unul dintre cei mai cunoscuţi din industria de FMCG.

Spre deosebire de celelalte două categorii, produsele alternative la cele lactate se află de mai mult timp în piaţă, existând o varietate mai mare pe rafturile magazinelor.

„Consumatorul, în special cel tânăr, a acceptat mult mai uşor, dacă ne uităm chiar şi în România, produsele lactate vegetale. Acestea deja ocupă zone importante la raft, ele sunt un fenomen global. În Marea Britanie, din trei produse unul este vegan, ceea ce spune foarte multe despre potenţialul acestei categorii.“

O categorie foarte mare, dar fragmentată, este cea de alternative la carne, unde lucrurile se împart între carne, mezeluri şi partea de ready meals, respectiv şnitele, nuggets, multe produse unde există alternative, adaugă Ciurtin.

Categoria de peşte, nouă în portofoliul Verdino, este cea pe care antreprenorul vrea să mizeze în perioada următoare, având un potenţial de creştere semnificativ.

Totodată, după preluarea celor două branduri de la Prefera Foods, Verdino va lansa categoria de ready meals şi în România.

Compania Verdino Green Foods a obţinut în 2021 afaceri de 18,5 mil. lei, plus 75%.

În România, produsele pe bază de plante (alternative la carne) sunt cumpărate în special în perioadele de post. Numărul de consumatori vegani este redus. Cu toate acestea, numărul celor care reduc cantitatea de carne consumată în detrimentul produselor din plante este în creştere, astfel că circa 40% dintre oameni sunt flexitarieni, conform celor mai recente date. Pentru România, produsele plant-based reprezintă o categorie relativ nouă, astfel că piaţa are o valoare de doar 25 mil. lei (5 mil. euro). Asta înseamnă însă că există foarte mult loc de dezvoltare.

„Produsele pe care noi le avem în portofoliu sunt produse complet din plante. Se discută foarte mult de veganism, de vegani care consumă astfel de produse. Noi ne adresăm cu aceste alimente şi acelor categorii de oameni care sunt dispuşi să înlocuiască în alimentaţia lor periodic produsele provenite din animale cu aceste articole (…). În România, există o particularitate, pe perioada postului, oamenii, cei care în principal consumă alimente provenite din proteină animală, au disponibilitatea să consume temporar şi acest tip de bunuri. Este un motiv foarte bun să oferim aceste produse şi în felul acesta o parte din ei să rămână clienţii noştri“, explică Raul Ciurtin.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor