ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Ştefan Ionescu, crama 1.000 de chipuri: Anul trecut am avut 2.500 de turişti la cramă, în creştere faţă de acum doi ani. Pandemia a accelerat acest tip de turism

21.04.2022, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Antreprenorul are un plan de investiţii în valoare de circa 2 milioane euro prin care va mai construi o nouă cramă şi va dubla capacitatea de producţie până la 200.000 de sticle de vin anual.

Ştefan Ionescu, fondatorul producătorului de vin 1.000 de chipuri din judeţul Prahova, spune că pandemia a contribuit la creşterea numărului de turişti care aleg să viziteze cramele din România. Crama sa, care are şi propria facilitate de cazare, a primit anul trecut circa 2.500 de vizitatori, în creştere faţă de acum doi ani, când numărul acestora a fost de doar 1.500.

„Noi ne-am apucat de turism viticol acum zece ani, când nu reuşeam să aducem 5-6 persoane la cramă. În momentul de faţă, doar cazarea şi degustarea costă în jur de 100 euro şi nu avem niciun weekend liber, s-au schimbat perspectivele şi nevoile. Pentru noi, pandemia a accelerat acest trend, pentru că oamenii nu au mai ieşit din ţară, au început să redescopere România, iar crama noastră se află la 60 km distanţă de Bucureşti“, spune Ştefan Ionescu, proprietarul cramei 1.000 de chipuri, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Activităţile de turism şi producţie sunt operate separat, prin două companii, însă la nivelul grupului, turismul viticol reprezintă circa 15% din totalul afacerilor. Ştefan Ionescu spune că, în mod normal, activitatea hotelieră ar putea fi greu de susţinut cu doar două zile pe săptămână, având în vedere că turismul viticol este unul aprope exclusiv de weekend, însă asociat cu vânzarea la o cramă, el poate funcţiona bine.

„E foarte greu să rezişti având două nopţi din şapte ocupate. În momentul acesta, turismul viticol este de weekend, iar hotelăria nu se face cu două zile pe săptămână. Dar toată această asociere cu vânzarea la cramă face ca lucrurile să funcţioneze. Hotelul de unul singur nu ar fi rezistat, legat de vin funcţionează pe un alt sistem“, explică el.

Crama 1.000 de chipuri se află în Urlaţi, judeţul Prahova. Lângă ea există şi un hotel de 20 de camere, unde se pot caza turiştii.

Ştefan Ionescu spune că, în ultimii doi ani, turiştii străini ajunşi la cramă au fost doar cei care lucrează în România. Însă, începând din acest an, au început să apară recererile din partea vizitatorilor de peste graniţă. Cu toate acestea, izbucnirea războiului a determinat o parte dintre turiştii străini să îşi anuleze vacanţele programate în România.

„Am avut 5-6 rezervări anulate, dar au şi fost persoane care au venit în perioada asta. Războiul a speriat în general multă lume, oamenii nu înţeleg proximitatea noastră faţă de Ucraina şi preferă să nu rişte, mai ales că pentru ei trebuie să fie un concediu, nu vor să stea vină şi să stea cu grijă.“

Pentru anul acesta, antreprenorul estimează o majorare a afacerilor totale cu circa 25-30% versus 2021, însă creşterea preţurilor va face ca avansul real să fie mult mai mic. Majorările preţurilor, de circa 40%, se simt pe aproape tot lanţul de producţie, de la materii prime până la etichete. Însă, acestea nu pot fi transpuse în aceeaşi măsură în preţul final.

„Am crescut şi noi preţurile, dar cu circa 10%. Într-un restaurant nu poţi să duci o etichetă de la 50 de lei la 70 de lei, că nu o mai cumpără nimeni“, explică acesta.

Capacitatea de producţie a cramei este de circa 100.000 de sticle anual, iar principalul canal de vânzare este HoReCa, vinurile 1.000 de chipuri neavând prezenţă în retailul mare, doar în magazinele specializate.

Ştefan Ionescu spune că are în plan un proiect de investiţii în valoare de circa 2 milioane euro, prin care se va mai construi o nouă cramă, care va dubla capacitatea de producţie.

„Vrem ca anul acesta să începem construcţia unei crame noi, care să fie gata anul viitor. Va fi realizată prin fonduri europene. Intenţia noastră este să ajungem la 200.000 sticle îmbuteliate pe an. În momentul acesta, avem 72 de hectare cultivate, nu dorim să creştem cu mult, poate încă 10-20 de hectare, să ne satisfacă necesităţile“, mai spune Ştefan Ionescu.

Compania care operează crama este, conform datelor ZF, Divine Area, cu afaceri de 1,4 mil. lei în 2020, minus 14%. Cazarea e operată separat şi are afaceri de circa 600.000 de lei.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor