ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Artesana deschide o nouă fabrică, investiţie de 6 mil. euro, care creşte de zece ori capacitatea de producţie

24.01.2023, 19:58 Autor: Miruna Diaconu

♦ De câteva luni, producătorul de lactate din Tecuci îşi trimite produsele şi la export, intrând astfel pe pieţele din Marea Britanie şi Belgia prin intermediul unui distribuitor.

Artesana, producător de lactate din judeţul Galaţi, îşi va deschide cea de-a doua fabrică la finalul acestei luni, după o investiţie de circa 6 milioane euro. Inaugurarea noii capacităţi va permite jucătorului să îşi crească producţia de zece ori, spune Alina Donici, cofondatoarea Artesana, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

„Suntem gata de un an, dar pe parcursul lui 2022 am făcut diverse probe, am remediat diverse probleme. Ne pregătim să intrăm în forţă. Vom putea produce de zece ori mai mult, de la

10-12 tone, cât realizăm în fabrica actuală, la 100 de tone pe zi. Ne aşteptăm să eficientizăm nişte indicatori, cred că o să ne ajute foarte mult acest proiect“, spune ea. Pentru acest proiect, antreprenorii au primit ajutor de stat, dar au contractat şi un credit de la bancă.

Antreprenoarea este de părere că, în prezent, piaţa poate absorbi dublu faţă de producţia actuală a Artesana, având în vedere că prima fabrică lucrează cu motoarele turate la maximum. Pentru a creşte şi mai mult vânzările, Artesana îşi va concentra atenţia în perioada următoare şi pe export.

De câteva luni, producătorul de lactate a intrat pe pieţele din Marea Britanie şi Belgia prin intermediul unui distribuitor. „Nu am discutat încă la nivel de retail, vrem să pornim motoarele noii fabrici ca să putem să producem cantităţi mai mari.“

Producătorul de lactate are în plan să lanseze diferite produse şi pentru sectorul HoReCa, care reprezintă sub 10% din totalul vânzărilor prezente. Circa 90% din vânzările Artesana vin din retail.

„Probabil vom avea şi o gamă specială pentru HoReCa. Ca obiectiv, acum la început de an, vrem să dăm în funcţiune fabrica şi apoi să reaşezăm lucrurile în cele două unităţi de producţie. În fabrica nouă vom muta laptele, acidofilele, produsele proaspete şi smântâna. În fabrica veche vom realiza toate tipurile de brânzeturi. Vrem să diversificăm foarte mult gama şi ne vom gândi şi la ceva pentru HoReCa“, explică ea.

Noua investiţie va susţine şi cererea în creştere pentru produsele actuale ale Artesana, Alina Donici spune că în piaţă observă o mai mare aplecare a consumatorilor către produsele naturale şi fabricate în România, un trend care va continua să fie în prim plan şi în 2023.

Cu toate că situaţia economică dificilă a pus presiune pe bugetele românilor, care şi-au schimbat obiceiurile de consum, cum­pă­rând mai ieftin, mai rar sau mai puţin, cofon­datoarea Artesana spune că încă nu simte aceste restricţionări în vânzările Artesana, un brand poziţionat pe segmentul premium.

„Clienţii noştri sunt copii şi familii cu copii, iar în acest segment simţim mult mai puţin dereglările din piaţă.“ Ea spune că oamenii sunt mai puţin dispuşi să facă schimbări în alimentaţia celor mici.

Artesana a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 5 mil. euro, iar pentru anul acesta speră la venituri de 8 milioane de euro. Faţă de 2021, businessul a crescut anul trecut cu 16%, sub avansul bugetat anterior de 30-50%.

Pe viitor, proprietarii businessului se gândesc să achiziţioneze sau să dezvolteă o fermă de capre, pentru a putea securiza materia primă - lapte de capră -, care prezintă o sezonalitate mai mare faţă de alte tipuri de lapte. În perioadele reci, cantităţile de lapte de capră scad considerabil, iar numărul fermelor de profil este mult mai mic decât în cazul celor de vaci, adaugă ea.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor