ZF 15 minute cu un antreprenor. Vinul merge mână în mână cu turismul. Marcel Vulpoi, Gramofon: Weekendurile sunt ocupate de turiştii individuali, iar în timpul săptămânii avem evenimente corporate

19.06.2025, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

 Anul trecut, antreprenorul a deschis un hotel cu 15 camere, care se adaugă celor patru căsuţe amplasate în vie, putând astfel să acomodeze turiştii veniţi la crama din Dealu Mare în 19 spaţii de cazare.

Turismul viticol, o acti­vitate care în Ita­lia sau Franţa are deja tra­di­ţie de zeci de ani, a prins avânt pe plan local abia în pan­de­mie. Însă, chiar şi după ce graniţele s-au redes­chis şi oamenii au reînceput să călătorească în toată lumea, acest tip de turism continuă să câştige teren şi să atragă atenţia românilor care caută destinaţii altfel şi activităţi variate. În acest context, nevoia de facilităţi de cazare la crame sau în proximitatea lor a crescut.

În România există circa 300 de crame ca­re produc vin îmbu­teliat, însă doar 100 din­tre acestea fac turism viti­col. Iar numărul celor care au şi un spaţiu de cazare este mult mai mic – mai exact sunt în jur de 30 de astfel de crame, potrivit informa­ţiilor platformei Crame România.

Totuşi, au început să apară noi proiecte de investiţii în spaţii de cazare, chiar dacă sunt încă puţine. Unul dintre acestea este hotelul inaugurat anul trecut la crama Gra­mofon, din zona viticolă Dealu Mare, o uni­tate de cazare de tip boutique cu o capaci­tate de 15 camere. Anterior, cra­ma avea în operare patru căsuţe amplasate în vie, care astăzi funcţionează în paralel cu hotelul.

„Iniţial, business plan-ul meu se baza exclusiv pe un turism de weekend. În reali­tate, situaţia nu e chiar aşa. Este mult mai bine decât mă aşteptam. Proximitatea faţă de Bucureşti reprezintă un avantaj. Avem multe evenimente în cursul săptămânii, sunt evenimente corporate, în special, fie că vorbim de teambuilding-uri mai mici sau de întâlniri. În weekenduri, avem într-adevăr turişti care vin individual“, spune Marcel Vulpoi, acţionar al cramei Gramofon, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank.

Mai mult, la cramă, în timpul weeken­durilor sunt găzduite şi evenimente priva­te, dar şi evenimente pe care crama le orga­nizează, pe diferite tematici. „Trebuie să existe o corelaţie între dimensiunea cramei şi partea de enoturism. Când produci, ca noi, 170.000 de sticle de vin pe an, îţi poţi permite să te joci şi să îţi concentrezi o parte din energie pe enotu­rism, pe crearea de evenimente. Unul dintre obiectivele noastre este să vindem cât mai mult vin la cramă“, explică antre­prenorul.

Aproape toate weekendurile din această vară sunt pline, spune Marcel Vulpoi, însă gradul mediu de ocupare în timpul săp­tămânii este de circa 20-30%. Este de aş­tepta­t totuşi o creştere şi pe acest segment.

Pentru a ajuta dezvoltarea, Marcel Vulpoi are în plan să construiască şi un restaurant la care să aibă acces inclusiv turiştii care nu sunt cazaţi în incintă.

„În zona Urlaţi, nu ai unde să mănânci. Noi avem un mic restaurant, dar anul aces­ta am depus un proiect cu finanţare euro­peană de 50% pentru a construi şi un local corespunzător, care să acomodeze şi per­soanele care nu sunt cazate. E important să aibă oamenii unde să mănânce în zonă“, adaugă el.

Zona viticolă Dealu Mare, unde se află şi crama Gramofon, este una dintre cele mai cunoscute şi importante din ţară, iar proximitatea faţă de Bucureşti reprezintă un avantaj, mai ales pentru componenta de enoturism. Aşadar, loc de dezvoltare există încă atunci când vine vorba de hoteluri, pensiuni şi restaurante.

Gramofon deţine o suprafaţă cultivată cu viţă-de-vie de 25 de hectare, dar şi-a mai adăugat în portofoliu încă 12 hectare de te­ren, pe care urmează să le planteze. Extin­derea vine ca urmare a cererii mari pentru vinurile roşii, astfel că noua suprafaţă va fi cultivată cu soiuri de struguri roşii. Crama produce anual circa 170.000 de sticle, iar vinurile pot fi găsite în retail - în reţeaua Carrefour şi în concept store-urile Mega Image, dar şi în restaurante şi la cramă.

Marcel Vulpoi mai deţine un wine bar în Bucureşti şi se ocupă şi de operarea Palatului Bragadiru, acolo unde sunt organizate diverse evenimente. Recent, el a deschis şi un loc destinat tinerilor, numit The Great Hill Music Club.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor