♦ Anul trecut, antreprenorul a deschis un hotel cu 15 camere, care se adaugă celor patru căsuţe amplasate în vie, putând astfel să acomodeze turiştii veniţi la crama din Dealu Mare în 19 spaţii de cazare.
Turismul viticol, o activitate care în Italia sau Franţa are deja tradiţie de zeci de ani, a prins avânt pe plan local abia în pandemie. Însă, chiar şi după ce graniţele s-au redeschis şi oamenii au reînceput să călătorească în toată lumea, acest tip de turism continuă să câştige teren şi să atragă atenţia românilor care caută destinaţii altfel şi activităţi variate. În acest context, nevoia de facilităţi de cazare la crame sau în proximitatea lor a crescut.
În România există circa 300 de crame care produc vin îmbuteliat, însă doar 100 dintre acestea fac turism viticol. Iar numărul celor care au şi un spaţiu de cazare este mult mai mic – mai exact sunt în jur de 30 de astfel de crame, potrivit informaţiilor platformei Crame România.
Totuşi, au început să apară noi proiecte de investiţii în spaţii de cazare, chiar dacă sunt încă puţine. Unul dintre acestea este hotelul inaugurat anul trecut la crama Gramofon, din zona viticolă Dealu Mare, o unitate de cazare de tip boutique cu o capacitate de 15 camere. Anterior, crama avea în operare patru căsuţe amplasate în vie, care astăzi funcţionează în paralel cu hotelul.
„Iniţial, business plan-ul meu se baza exclusiv pe un turism de weekend. În realitate, situaţia nu e chiar aşa. Este mult mai bine decât mă aşteptam. Proximitatea faţă de Bucureşti reprezintă un avantaj. Avem multe evenimente în cursul săptămânii, sunt evenimente corporate, în special, fie că vorbim de teambuilding-uri mai mici sau de întâlniri. În weekenduri, avem într-adevăr turişti care vin individual“, spune Marcel Vulpoi, acţionar al cramei Gramofon, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank.
Mai mult, la cramă, în timpul weekendurilor sunt găzduite şi evenimente private, dar şi evenimente pe care crama le organizează, pe diferite tematici. „Trebuie să existe o corelaţie între dimensiunea cramei şi partea de enoturism. Când produci, ca noi, 170.000 de sticle de vin pe an, îţi poţi permite să te joci şi să îţi concentrezi o parte din energie pe enoturism, pe crearea de evenimente. Unul dintre obiectivele noastre este să vindem cât mai mult vin la cramă“, explică antreprenorul.
Aproape toate weekendurile din această vară sunt pline, spune Marcel Vulpoi, însă gradul mediu de ocupare în timpul săptămânii este de circa 20-30%. Este de aşteptat totuşi o creştere şi pe acest segment.
Pentru a ajuta dezvoltarea, Marcel Vulpoi are în plan să construiască şi un restaurant la care să aibă acces inclusiv turiştii care nu sunt cazaţi în incintă.
„În zona Urlaţi, nu ai unde să mănânci. Noi avem un mic restaurant, dar anul acesta am depus un proiect cu finanţare europeană de 50% pentru a construi şi un local corespunzător, care să acomodeze şi persoanele care nu sunt cazate. E important să aibă oamenii unde să mănânce în zonă“, adaugă el.
Zona viticolă Dealu Mare, unde se află şi crama Gramofon, este una dintre cele mai cunoscute şi importante din ţară, iar proximitatea faţă de Bucureşti reprezintă un avantaj, mai ales pentru componenta de enoturism. Aşadar, loc de dezvoltare există încă atunci când vine vorba de hoteluri, pensiuni şi restaurante.
Gramofon deţine o suprafaţă cultivată cu viţă-de-vie de 25 de hectare, dar şi-a mai adăugat în portofoliu încă 12 hectare de teren, pe care urmează să le planteze. Extinderea vine ca urmare a cererii mari pentru vinurile roşii, astfel că noua suprafaţă va fi cultivată cu soiuri de struguri roşii. Crama produce anual circa 170.000 de sticle, iar vinurile pot fi găsite în retail - în reţeaua Carrefour şi în concept store-urile Mega Image, dar şi în restaurante şi la cramă.
Marcel Vulpoi mai deţine un wine bar în Bucureşti şi se ocupă şi de operarea Palatului Bragadiru, acolo unde sunt organizate diverse evenimente. Recent, el a deschis şi un loc destinat tinerilor, numit The Great Hill Music Club.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE