ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute. Vasi Andreica, Ted’s: Cafenelele stradale au cel mai bun an din istoria companiei, dar în zonele de birouri avem încă scăderi de 50% versus 2019

28.06.2022, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Anul acesta, lanţul de cafenele Ted’s se va extinde cu încă patru unităţi ♦ Totuşi, 2022 reprezintă un an de analiză pentru reţea şi în funcţie de rezultate urmează ajustarea ei în anii următori.

Vasi Andreica, fondatorul Ted’s, spune că 2022 reprezintă cel mai bun an din istoria companiei pentru cafenelele stradale, însă cele aflate în zonele de office încă înregistrează scăderi de 50% versus 2019, astfel că nu se resimte o întoarcere a angajaţilor la birou.

„Noi avem multe unităţi stradale, dar înainte de pandemie ne concen­tram atenţia pe zona de office. Acest segment a fost puternic afectat de criza sanitară şi încă resimţim efectele pan­demiei. Anul trecut a fost mai bun din punctul de vedere al cifrei de afaceri decât 2020 pentru că am deschis multe cafenele, dar ca profit nu a fost deloc un an bun. Am avut multe costuri pe care nu am putut să le acoperim, în zona de office nu ne-am putut înţelege cu toţi proprietarii de clădiri şi am avut situaţii în care a trebuit să plătim chirii chiar dacă am fost închişi“, spune Vasi Andreica, fondator al Ted’s, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un an­tre­prenor. Cum facem economia să func­ţio­neze în continuare, un proiect rea­li­zat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

El este de părere că cele mai grele provocări au trecut, iar în această perioadă businessul trece printr-o relansare.

Totuşi, 2022 reprezintă şi un moment de analiză a ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani pentru a vedea impactul pandemiei în business. Iar în funcţie de rezultate, se va stabili cum pot fi ajustate planurile pentru următorii ani. Lanţul de cafenele a redeschis în prezent toate spaţiile de vânzare.

„Anul acesta vom deschide încă patru spaţii. Două dintre ele sunt deja în şantier şi urmează să le inaugurăm în două luni. Per total, consider că 2022 este un an de analiză. Planul a fost să ne extindem accelerat în 2019, ne-am oprit în 2020, iar astăzi analizăm repornirea businessului la capacitate maximă în 2023. Anul acesta am deschis toată reţeaua pentru a vedea ce are sens să ţinem operaţional în zona de office şi ce nu. Vom fi oricum operaţionali până la finalul anului şi vom face o analiză pe fiecare locaţie“, mai spune Vasi Andreica.

Lanţul de cafenele a fost puternic afectat de lipsa oamenilor din marile clădiri de birouri, astfel că din 44 de cafenele, cât numără Ted’s astăzi, 10 sunt în zona de birouri. În prezent, forma în care se vor întoarce oamenii la birouri este încă incertă, ceea ce pune în dificultate dezvoltarea businessului cu cafea pe acest segment. Ted’s se dezvoltă atât direct, cât şi în franciză.

„Lucrăm la un nou concept de cafenea, care se va numi Ted’s Expres şi care va avea doar 15 metri pătraţi. Va fi o cafenea destinată servirii to go, pentru la pachet.“

Pe lângă lipsa oamenilor din zonele de birouri, lanţul de cafenele s-a confruntat şi se confruntă şi cu o altă problemă - o criză acută de personal, de altfel, o problemă resimţită la nivelul întregii economii.

„Când am ieşit din lockdown, credeam că după ce vom deschide se va rezolva problema lipsei de personal. Culmea, nu numai că nu a dispărut, dar s-a acutizat pentru că au plecat definitiv oameni din industrie. Deşi au fost acele măsuri cum ar fi asigurarea şomajul tehnic, în industrie se trăieşte din bacşiş.“

În această situaţie, antreprenorul a importat forţă de muncă din Asia. Însă, recrutarea oamenilor potriviţi este dificilă pentru că e nevoie de cunoaşterea limbii engleze şi de experienţă în ospitalitate.

O altă problemă majoră în 2022 este inflaţia galopantă. Vasi Andreica spune că preţurile produselor au fost ajustate, dar nu la toate au fost operate creşteri în acelaşi ritm, variaţiile fiind în funcţie de creşterea facturilor venite de la furnizori. El este de părere că aceste creşteri ale materiilor prime se vor mai stabiliza până la finalul anului. În ceea ce priveşte bonul mediu, el este mai mare faţă de anul trecut, însă creşterea vine în principal din scumpiri. 

Pentru anul acesta, veniturile estimate la nivelul lanţului de cafenele se situează între 7 şi 8 milioane euro. O valoare mai exactă va fi posibilă abia în luna septembrie, când antreprenorul se aşteaptă la o creştere a cererii odată cu reînceperea şcolii.

Pe lângă divizia de cafenele, Vasi Andreica are şi un business în distribuţia de cafea.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor