Eliminarea vizelor pentru românii care doreau să călătorească în ţări din spaţiul Schengen a fost pentru mulţi români un eveniment mai important decât însăşi aderarea la Uniunea Europeană pentru că a desăvârşit practic, în viziunea multora, libertatea obţinută la Revoluţie. Astăzi, sunt peste 1,1 milioane de români în Italia, în Spania sunt peste 600.000 de români, iar în Germania jumătate de milion, conform statisticilor Eurostat.
A fost momentul în care mulţi români au decis să găsească în străinătate locuri de muncă mai bine plătite decât cele de pe plan local, unde salariul mediu net pe economie era puţin peste 120 de euro lunar. Cu mult sub ce se câştiga atunci în ţările din Vest. România se afla atunci într-o perioadă în care PIB-ul creştea cu peste 5% anual , dar nu ajunsese încă la 50 mld. euro, rata şomajului era la circa 8%, câteva sute de mii de români munceau deja ilegal în străinătate, iar puterea de cumpărare era încă scăzută. Mulţi nu ştiau ce anume face această Uniune Europeană, dar visau la o viaţă mai bună în ţară sau în străinătate.
2002 a fost anul în care cozile de la ambasade au fost eliminate, iar între români şi ţări precum Italia, Spania sau Austria mai stăteau doar câteva sute de euro şi un bilet dus-întors.
Astfel, românii care doreau să călătorească în spaţiul Schengen erau nevoiţi să dovedească faptul că sunt în posesia a 100 de euro pe zi, pentru fiecare zi petrecută în ţările Schengen, şi a 50 de euro pe zi pentru ţările vecine României.
Mai mult, ei trebuia să aibă asigurare medicală pe timpul călătoriei şi să aibă un bilet dus-întors sau carte verde. Spania, Italia dar şi Germania au fost ţările în care au ajuns cei mai mulţi români. Însă, înainte de eliminarea vizelor, în ţări precum Austria sau Italia era deja un număr mare de imigranţi români intraţi ilegal. Astăzi, sunt peste 1,1 milioane de români în Italia, în Spania sunt peste 600.000 de români, iar în Germania jumătate de milion, conform statisticilor Eurostat.
Astfel din 2002, chiar dacă România nu era membră a Uniunii Europene, cetăţenii români beneficiau în avans de una dintre cele patru libertăţi fundamentale din UE – „dreptul la libera circulaţie a persoanelor“. Iar această libertate a susţinut puternic economia României, având în vedere că românii plecaţi la muncă în străinătate trimiteau lunar bani. Doar în prima parte a acestui an, românii au trimis peste 2 mld. euro în ţară. Iar în ultimii 13 ani, românii au trimis în ţară peste 58 de miliarde de euro, conform datelor BNR.
Eliminarea vizelor ar fi trebuit să reprezinte şi o accelerare a aderării României la spaţiul Schengen, însă chiar acest val de români plecaţi în străinătate, dar şi corupţia au făcut ca intrarea României în spaţiul Schengen să nu fie încă un plan realizabil. Criza din 2008 a adus însă şi o teamă în rândul cetăţenilor străini că cei din estul Europei le vor lua locurile de muncă pentru că se mulţumesc cu salarii mai mici. O altă pată neagră pe „CV-ul” României.
Pe de altă parte, în 2002 paginile ZF notau la acea vreme că firmele din turism, transporturi şi băncile primesc cu braţele deschise această eliminare a vizelor pentru că încasările vor creşte, iar formalităţile şi drumurile făcute la instituţiile publice vor fi reduse. De altfel, numărul de români care au plecat în vacanţă în străinătate a crescut de cel puţin patru ori în perioada 2002-2017, arată calculele ZF pe baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică. În plus, la nivel de transport internaţional de mărfuri şi pasageri a explodat în ultimii 15 ani.
De exemplu, numărul de pasageri care au călătorit cu avionul din şi spre alte ţări a crescut de aproape zece ori din 2002 şi până astăzi. Şi investiţiile străine au crescut în 2003 faţă de anul 2002 cu peste 60%, arată datele de la BNR. În anul următor, 2004, volumul investiţiilor străine a fost cu 167% mai mare decât în 2003.
La acea vreme intrau în ţară jucători precum Faurecia, producător de componente auto, care astăzi a ajuns la cinci fabrici în România, sau grupul german Schaeffler deţinut de familia cu acelaşi nume.
Familia Schaeffler, prin companiile Continental şi fabrica Schaeffler din Braşov, este cel mai mare jucător din industria componentelor auto şi al doilea grup din tot sectorul auto, după Renault.
Grupul german are 3,4 mld. euro afaceri în România şi aproape 25.000 de angajaţi. De asemenea, în această perioadă au intrat pe piaţă şi traderi precum ADM, Nidera sau Bunge.
Tot în 2002 a fost parafat un nou acord istoric pentru România, care în 2002, la Praga a fost primită în Alianţa NATO, după ce în 1997 fusese lăsată la uşa Alianţei.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE