28 AUGUST: Groapa Bechtel a înghiţit 1,4 mld. euro pentru 52 de kilometri de autostrăzi
Slaba mobilizare, slaba finanţare, dezinteresul şi schimbările dese sau foarte dese de la conducerea companiei de drumuri şi de la Ministerul Transporturilor au făcut ca după aproape 30 de ani de capitalism să nu avem 1.000 de kilometri de autostradă. Singura autostradă finalizată cap-coadă rămâne Bucureşti - Constanţa. În rest sunt numai cioturi şi părţi din ce va urma să fie la un moment dat.
Semnat în 2003 şi demarat în 2004, proiectul autostrăzii Transilvania semnat de guvernul României cu americanii de la Bechtel trebuia inaugurat în 2012, an în care, teoretic, trebuia să putem circula de la Bucureşti la Borş via Braşov, Târgu- Mureş şi Cluj. Americanii aveau în plan să construiască tronsonul de la Braşov la Borş. Din cei peste 400 de kilometri ai autostrăzii România a construit până anul acesta 54 de kilometri cu 1,25 miliarde de euro, adică un cost de circa 23 de milioane de euro pe kilometru, potrivit informaţiilor ZF.
La sfârşitul anului trecut, lungimea totală a autostrăzilor a fost de 763 de kilometri la 6 milioane de maşini, în creştere cu 16 kilometri faţă de totalul din 2017. Dacă promisiunile guvernanţilor ar fi fost transpuse în realitate, atunci am fi avut cel puţin 5.000 de kilometri de autostradă. Din această valoare niciun kilometru nu reprezintă o centură a Capitalei sau vreo autostradă peste munţi. Potrivit constructorilor, principala problemă a proiectului a reprezentat-o lipsa unui studiu de fezabilitate bine făcut, iar costurile ridicate au fost determinate de traseul hotărât.
La mai bine de cinci ani de la rezilierea contractului a fost deschis circulaţiei primul tronson nou din autostrada Transilvania de 9,5 km pe sectorul Gilău – Nădăşelu, judeţul Cluj, după ce oficialii CNAIR au făcut recepţia unui pod peste râul Someş, care face legătura cu sectorul Câmpia Turzii – Gilău.
Directorul general al CNAIR Narcis Neaga declara atunci, după recepţia podului peste Someş din apropiere de comuna Gilău, judeţul Cluj, că speră ca în primăvara anului viitor să fie anunţaţi câştigătorii lucrărilor pe tronsoanele rămase până la Suplacu de Barcău, în judeţul Bihor.
Pe autostrada Transilvania se merge mai departe pe Nădăşelu – Mihăieşti, unde documentaţia pentru licitaţia de proiectare şi construcţie a fost pusă pe SEAP în octombrie, de la Mihăieşti la Suplacu de Barcău în octombrie – noiembrie.
Autostrada Transilvania s-a transformat în 2012 în Groapa Bechtel, pentru ca în 2013 contractul să fie reziliat de statul român. Probleme cu exproprieri şi mutatul utilităţilor alături de lipsa urgentării au reprezentat marile piedici ale proiectului. Ulterior contractul cu cei de la Bechtel a fost pierdut şi niciodată găsit, acest lucru spunând multe despre seriozitatea Ministerului Transporturilor şi angajamentul său asupra infrastructurii.
Din 2003 încoace fiecare guvern de la Palatul Victoria a promis an de an sute şi mii de kilometri de autostradă. Dar până acum nu este gata nicio autostradă care să treacă munţii Carpaţi.
Ieri spre exemplu a fost adoptat în Camera Deputaţilor proiectul de lege privind aprobarea realizării autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş, cunoscută drept Autostrada Unirii, aceasta urmând să se întindă de la graniţa cu Republica Moldova până la conexiunea cu autostrada Transilvania.
În 2012 România a finalizat 140 de kilometri de autostrăzi şi variante de ocolire la standard de autostradă, a reabilitat 286 de kilometri de drumuri naţionale şi a terminat 18 kilometri de centuri ocolitoare, arată datele transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) la solicitarea ZF.
Anul acesta Ministerul Transporturilor vrea să inaugureze în total 100 de kilometri de autostradă. Ministerul a recepţionat la finalul lunii iulie loturile 3 şi 4 din autostrada 10 Sebeş - Turda, ce cumulează 29 de kilometri de drum rapid între Aiud şi Turda. Astfel, cei care vin la Cluj dinspre Sibiu vor putea circula aproape integral pe autostradă - mai puţin pe un tronson de circa 40 de kilometri între Sebeş şi Aiud, loturile 1 şi 2, care cel mai probabil vor fi gata anul viitor. Contractele pentru tronsoanele 3 şi 4 s-au semnat în aprilie 2014 şi data de finalizare potrivit contractului era martie 2016.
Mai mult, teoretic, drumul era gata din toamna anului trecut, însă Ministerul Transporturilor a identificat o serie de nereguli ce au dus la amânarea inaugurării.
Lotul 3 al autostrăzii Sebeş - Turda, km 41+250 - km 53+700, între localităţile Aiud şi Mirăslău, are o lungime de 12,45 km şi a fost construit de antreprenorul Asocierea Tirrena Scavi SpA - Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA. Valoarea contractului aferentă lotului 3 este de 420,5 mil. lei fără TVA. Lotul 4 al autostrăzii Sebeş - Turda, km 53+700 - km 70Ă000, între localităţile Mirăslău şi Turda, are o lungime de 16,30 km şi a fost construit de antreprenorul Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. - PORR Bau GmbH. Valoarea contractului pentru lotul 4 este de 470 mil. lei fără TVA.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE