ZF 20 de ani

„Certificatul de deces“ al Billa s-a semnat în septembrie 2017. Brandul Billa a dispărut definitiv de pe piaţa locală, cele 85 de megazine purtând sigla Carrefour.

ZF la 20 de ani. Evenimentul anului 2015: A fost dat startul consolidărilor din retail: gigantul francez Carrefour preia lanţul de supermarketuri Billa într-o tranzacţie de circa 100 mil. euro

14.11.2018, 00:07 Autor: Cristina Roşca

Comerţul modern local numără astăzi zece reţele străine cu un total de 2.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, proximitate şi cash & carry. Numărul jucătorilor a scăzut constant pe fondul achiziţiilor ce au avut loc în ultimii ani. La polul opus, numărul de magazine a crescut constant.

Pe data de 22 decembrie 2015, cu trei zile înainte de Crăciun, gigantul francez Carrefour şi grupul german Rewe anunţau că au semnat o tranzacţie pe plan local. Mai exact, francezii cumpărau în România reţeaua de peste 80 de supermarketuri Billa – parte a grupului Rewe – într-o tranzacţie a cărei valoare a mers spre 100 de milioane de euro, conform datelor din piaţă. Billa era la mo­mentul acela unul dintre cei mai mici jucători din comerţul modern, cu afaceri de circa 300 mil. euro pe an. Pentru Carrefour, această achiziţie a însemnat două lucruri – consolidarea poziţiei secunde în piaţa locală şi întărirea prezenţei pe segmentul magazinelor mici, segment care câştigă tot mai mult teren în România şi nu numai.

Discuţiile dintre cele două părţi au fost iniţiate cu mai bine de un an înainte de anunţarea semnării, de reţeaua locală a Billa fiind interesaţi mai mulţi jucători de-a lungul procesului competitiv. După ce s-a semnat a fost nevoie de mai multe luni de aştepare pentru acordul Concu­renţei şi apoi a urmat integrarea care a durat până în toamna lui 2017. Atunci, brandul Billa a dispărut oficial din piaţă.

Francezii nu se aflau la prima achiziţie pe piaţa locală, însă aceasta a fost cea mai mare şi cea mai complexă după valoarea businessului. Anterior Carrefour a mai preluat lanţul de supermarketuri Artima (actualmente Carrefour Market) şi mai multe businessuri antreprenoriale româneşti de mai mici dimensiuni. O tranzacţie de amploarea Billa însă necesită un amplu proces de integrare care poate dura mai mulţi ani, aşa cum s-a dovedit ulterior.

Aceasta din urmă nu este însă cea mai mare tranzacţie din retailul autoh­ton, poziţie deţinută de acordul de preluare a 20 de hipermarketuri Real de către Auchan. Tranzacţia a fost anunţată la finalul lui 2013, însă a fost finalizată doi ani mai târziu. Grupul francez Auchan a plătit pentru pre­luarea operaţiunilor Real în România peste 250 de milioane de euro, con­form raportului de activitate al com­paniei, aceasta fiind, potrivit datelor ZF, cea mai mare tranzacţie din re­tailul autohton. Totuşi, nu există infor­maţii publice privind suma plătită de Lidl pentru magazinele Plus Discount, valoarea estimată a tranzac­ţiei fiind de 200 de milioane de euro. În 2011 au fost preluate circa 110 ma­ga­zine cu format de tip discount. Acor­durile dintre Lidl şi Plus Discount şi cel din­tre Auchan şi Real sunt cele mai im­portante din retailul autohton după valoarea lor.

Jucătorii din piaţă spun însă că acestea nu vor fi singurele tranzacţii de amploare din retailul modern, anii următori vor aduce mai multe preluări şi fuziuni.

Cora este astăzi cel mai puţin extins lanţ de magazine din comerţul modern local, cu doar 11 magazine după ce în 2015 a tras obloanele hipermarketului din Arad. Mai mult, grupul franco-belgian Louis Delhaize, acţionarul hipermarketurilor Cora din România, tatonează în prezent din nou vânzarea operaţiunilor locale, po­trivit surselor ZF. Ei negociază fie vân­zarea întregului „pachet“ de 11 ma­gazine, fie vânzarea pe bucăţi, po­tri­vit aceloraşi surse. Negocierile vin la câţiva ani după ce franco-belgienii au mai purtat negocieri cu retailerii locali, printre care se număra chiar şi Kaufland, liderul pieţei locale de co­merţ modern, potrivit surselor ZF. Părţile nu au ajuns însă la o înţelegere, aşa că dealul a picat atunci, discuţiile fiind reluate în prezent, într-o perioadă în care consumul continuă să crească odată cu economia.

Comerţul modern, o piaţă de circa 11 mld. euro anual, mai numără zece jucători în prezent, cu cinci mai puţini decât în urmă cu un deceniu. În ur­mă­torii ani însă, noi tranzacţii vor re­con­figura această piaţă din nou, văzută ca fiind încă „prea aglomerată“ de analişti şi manageri din domeniu. Unii jucători sunt consideraţi a fi prea mici pentru a rezista, cum este cazul Cora. Pentru alţii contextul din piaţă nu este favorabil, în timp ce unele grupuri este posibil să vadă România ca nefiind o piaţă strategică.

Pe segmentul hipermarketurilor, vân­zarea Cora ar însemna consoli­da­rea poziţiei celor trei jucători rămaşi după ce anterior au fost vândute şi magazinele Real. Lider al pieţei, Kaufland este activ pe acest format şi are 120 magazine. De regulă strategia Kaufland este aceea de a se extinde de la zero, nu prin achiziţii, însă nemţii se uită în piaţă şi s-au uitat anterior şi către Cora, potrivit datelor ZF. La polul opus, Auchan şi Cora sunt doi „rechini“, cei doi retaileri francezi fiind printre cei mai activi în achiziţii.

Istoria comerţului modern a înce­put să se scrie în 1996, când a intrat pe piaţa din România Metro Cash & Carry. În cele două decenii care au urmat, piaţa a trecut prin două „revoluţii“ şi se pregăteşte pentru a treia.

Primul deceniu a fost menit să fie terenul de joacă al jucătorilor cash & carry care aveau circa 150.000 de clienţi din comerţul tradiţional pe o piaţă care nu cunoscuse încă formatele moderne de hipermarket şi super­mar­ket. Următorii zece ani au fost ai hiper­mar­keturilor, magazine pe format mare unde românii mergeau să îşi umple coşurile la final de săptă­mâ­nă, consumatorii fiind atraşi de va­rie­tatea mare de produse şi de pre­ţurile mai mici. Acum, la orizont se pro­fi­lează magazinele mici, de proxi­mi­tate modernă, România urmând modelul din Occident.

În acest context, comerţul modern local a suferit în ultimul deceniu schim­bări importante la vârf, jucătorii de tip cash & carry (angro) fiind înlo­cuiţi pe podium de lanţurile de hiper­mar­keturi şi magazine de tip discount. Cum va arăta podiumul în următorii cinci ani? Lanţurile de supermarketuri şi proximitate modernă precum Mega Image sau Profi câştigă teren dat fiind că deschid zeci şi chiar sute de unităţi noi anual. Magazinele mici amplasate în apropierea casei sau a biroului sunt tot mai căutate de consumatorii grăbiţi care cumpără de fapt astfel şi timp.

Schimbările pe această piaţă nu sunt astfel nici pe departe gata, urmând a avea loc noi tranzacţii, permutări şi „revoluţii“.

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard