ZF 20 de ani

ZF la 20 de ani. Exerciţiu de imaginaţie pentru cei care conduc marile businessuri: România peste 20 de ani. Ce spune Marius Puiu, CEO al Blue Air

15.11.2018, 00:06

Blue Air este una dintre cele mai mari zece companii antreprenoriale din România, cu afaceri de aproape 2 miliarde de lei în 2017.

„Am primit cu entuziasm provocarea de a contribui la conturarea imaginii României anului 2038. Ca pilot, director al unei companii aeriene şi pasionat încă din copilărie de zbor şi de navigaţie, primul meu gând a fost legat, evident, de industria aviatică.

Mi-am dedicat ultimii 30 de ani aviaţiei şi business managementului şi pot spune că industria va continua să fie la fel de dinamică şi inovativă. Viitorul aparţine companiilor cu capacitatea de a oferi consumatorilor calitate, opţiuni şi servicii care să facă diferenţa pentru ei. Ca şi în prezent, securitatea şi siguranţa la bord vor rămâne primordiale, iar transportul aerian îşi va menţine statutul de cel mai sigur şi rapid mijloc de transport.

Pentru a gestiona volumul foarte mare de călători, industria va adapta şi va folosi tehnologiile IT inovative care să ofere siguranţă, dar şi rezultate instante. Pasagerii doresc acces mai rapid şi rezultate într-un timp cât mai scurt la achiziţia biletelor, efectuarea plăţilor, check-in şi boarding. Prezentul în aviaţie pregăteşte revoluţionarea modului în care plănuim o călătorie cu avionul, modul în care trecem prin aeroport şi ajungem la destinaţie.

În 2038 vom considera banalităţi inovaţiile pe care le realizăm astăzi. Exact aşa cum, în urmă cu 20 de ani, pe 4 septembrie 1998, Larry Page şi Sergey Brin fondau Google, iar în România online-ul se „găsea“ în internet café-uri, foarte puţini români permiţându-şi un computer personal.

O tehnologie care să răspundă provocărilor legate de plăţi, siguranţă şi rapiditate în efectuarea procedurilor pe aeroport poate fi blockchainul. Aflată acum în fază incipientă, tehnologia blockchain ar putea fi un răspuns la volumul impresionant de date legate tranzacţiile online, până la verificarea identităţii pasagerilor şi a echipajului navigant în aeroport. Tehnologiile biometrice vor reprezenta, la rândul lor, o soluţie pentru decongestionarea aeroporturilor. Chiar zilele trecute, pe aeroportul din Dubai a fost lansat primul tunel inteligent pentru controlul paşapoartelor. Dispozitivul face ca procedura vamală să dureze doar 15 secunde, iar datele pasagerului nu sunt validate de o persoană, ci cu ajutorul biometriei. Dacă astăzi vorbim despre o premieră, peste 20 de ani vom putea avea acest protocol pe toate aeroporturile din lume. Iar pasagerii se aşteaptă ca industria aviatică să vină, în continuare, cu soluţii rapide, dar care să le garanteze siguranţa şi protecţia datelor.

Anul trecut, industria aviatică abia a trecut de pragul de 4 miliarde de pasageri. Ceea ce a însemnat că un avion a decolat la fiecare secundă în fiecare zi a anului 2017. Peste 20 de ani, odată cu dublarea numărului de pasageri, timpul va trebui să fie în favoarea noastră şi nu ne putem permite blocaje.

Odată cu dublarea numărului de pasageri ne aşteptăm şi la creşterea volumului de bagaje. Iar pentru a optimiza gestionarea şi monitorizarea lor, blockchainul poate fi, din nou, o soluţie viabilă.

Este o certitudine că inteligenţa artificială (AI-ul) - biometrie şi blockchain - va juca un rol important în viitorul aviaţiei civile, în special la sol. Însă, oricât de mult ar avansa AI-ul în aviaţia civilă, nu văd ca în anul 2038 să avem avioane comerciale fără pilot la bord. Şi nu pentru că tehnologia nu ar permite. Zborul autonom este deja testat şi conceptualizat. Însă pasagerii nu ar fi încântaţi să călătorească astfel, chiar dacă preţul biletului ar fi mult mai mic. Ceea ce este însă, posibil, chiar mai devreme de 20 de ani este să vedem zboruri autonome pe avioanele cargo şi chiar pe avioane mici, care efectuează zboruri particulare.“

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard