ZF 20 de ani

ZF la 20 de ani. Exerciţiu de imaginaţie pentru cei care conduc marile businessuri: România peste 20 de ani. Frank Hajdinjak, CEO E.ON România

26.10.2018, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

„În următorii 20 de ani România ar trebui să atingă nivelul mediu de dezvoltare al ţărilor din Uniunea Europeană. România are, totodată, potenţialul de a deveni un lider regional în mai multe domenii precum IT, energie şi agricultură. Există deja o fundaţie solidă pe care putem să construim, şi anume calitatea de membru al UE şi al NATO. Avem însă de îndeplinit câteva condiţii fără de care vom continua să pierdem timp, resurse umane şi financiare.

Este nevoie de un proiect de ţară, de o strategie naţională de dezvoltare cu câteva obiective şi termene clare şi respectate care să ghideze efortul naţional de dezvoltare. Intrarea în Schengen, adoptarea euro, aderarea la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică sunt câteva astfel de obiective majore.

România are nevoie, în primul rând, de infrastructură de transport, fără de care economia nu va putea să respire şi să crească, iar investiţiile majore o vor ocoli. Dezvoltarea înseamnă finanţare şi avem la dispoziţie fondurile europene pe care ar trebui să le folosim mult mai bine. Investiţiile publice sau în parteneriat public-privat sunt, totodată, esenţiale. Pentru atragerea unor proiecte importante care aduc mult mai mult decât bani, şi anume, know-how, tehnologie, modele de management etc., având impact pe întreg lanţul economic, trebuie asigurată o precondiţie, şi anume, să avem un cadru fiscal şi de reglementare stabil şi predictibil, care să stimuleze investiţiile şi inovarea. Dacă fiecare guvern care va veni o va lua de la zero, fiecare cu propria filosofie fiscală, cu propria strategie, cu propriile schimbări, e greu de spus unde se va ajunge.

România va trebui să identifice clar domeniile competitive, care au capacitatea de a susţine o economie performantă şi inclusiv prin ele să stopeze exodul de specialişti. E de presupus că în ritmul actual în care cresc salariile, avantajul competitiv al costului redus al forţei de muncă se va dilua. Iar dacă şi criza de forţă de muncă se va accentua, atunci guvernele viitoare va trebui să găsească soluţii eficiente şi viabile, cum ar fi, de exemplu, de a regândi rolul şcolilor profesionale, al învăţământului preuniversitar şi al celui universitar astfel încât să contracareze această tendinţă care este deja galopantă.

Energia are şi va avea un rol fundamental. Suntem deja într-o transformare fără precedent. Sistemul energetic al secolului 20 se apropie de limită. Rolul şi ponderea energiei verzi vor creşte puternic, cu condiţia ca şi statul să ajute prin reglementări clare şi stabile producătorii de energie din surse regenerabile.

Din ce în ce mai mulţi consumatori din lume, dar şi din România, îşi vor produce singuri o mare parte din energie acasă. Va fi nevoie de mai multe investiţii în această nişă, dar cu siguranţă acesta este trendul.

Legătura dintre sectorul energetic şi tehnologie, inovare, digitalizare va fi din ce în ce mai strânsă. Ne trebuie soluţii pentru era digitală, de exemplu reţele care pot deveni „internetul energiei“, iar digitalizarea şi inovarea sunt răspunsurile clare şi obligatorii pentru viitor.

Peste 20 de ani mă aştept să vedem în circulaţie cât mai multe autovehicule electrice, iar noi sprijinim deja această tranziţie prin dezvoltarea infrastructurii şi a serviciilor necesare.

Provocarea E.ON este de a face trecerea de la statutul de furnizor tradiţional de energie şi gaze la calitatea de partener care oferă soluţii şi servicii pliate pe specificul şi nevoile clienţilor din toate categoriile.“

 

 

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard